Les Chatouilles (2018)

Alternatieve titel: Little Tickles

Frankrijk

geregisseerd door Andréa Bescond en Eric Métayer
met Andréa Bescond, Karin Viard en Clovis Cornillac

Odette is acht jaar. Ze lacht en tekent graag. Ze vertrouwt de volwassenen. Waarom zou ze een vriend van haar ouders wantrouwen? Waarom zou ze weigeren om kietelspelletjes te spelen? Odette spreekt niet, ze gelooft niet dat iemand haar zal geloven. De veelbelovende danseres vertaalt de pijn uit haar verleden naar haar dans.

avatar van Baboesjka
Wat een bijzondere film. De manier waarop het verhaal vertelt wordt, vind ik heel creatief en het keek gemakkelijk weg. Het voelde voor mij toegankelijk. De stijl en vertelvorm vind ik enerzijds een pluspunt, en anderzijds spreekt het mij niet helemaal aan. Het ging mij soms iets te snel, dan kon ik het niet volgen, en de humor vind ik soms best flauw. Seksueel misbruik is een zwaar onderwerp, maar ik vind deze film meevallen, wat zwaarte betreft. De film past bij de actualiteit, waarin je veel over seksueel misbruik hoort. Het is vreselijk dat het gebeurt en het hoort niet, maar het bespreekbaar maken kan helpen. Ik denk dat een film als deze daaraan bij kan dragen, en dat vind ik positief. Het maakt ook duidelijk hoeveel invloed misbruik op iemand kan hebben. Het acteerwerk vind ik goed, de dans vind ik niet geweldig, maar wel een leuk en mooi onderdeel van de film, en Odette's karakter spreekt mij aan. Ik vind dat Andréa Bescond en Cyrille Mairesse haar fijn spelen. In eerste instantie dacht ik aan 3 sterren, maar bij nader inzien vind ik 'm meer waard dan dat. Ik waardeer de originaliteit en de keuze van het onderwerp. Een 7. 3,5*