Alex Strangelove (2018)

geregisseerd door Craig Johnson
met Daniel Doheny, Madeline Weinstein en Antonio Marziale

De leerling Alex Truelove heeft een relatie met zijn beste vriendin Claire en is van plan om met haar zijn eerste keer seks te beleven. Dit verandert wanneer hij de knappe en charmante Elliot ontmoet, die op jongens valt. Alex is meteen gebiologeerd door deze onbekende en begint aan een zoektocht naar zijn seksuele identiteit.

Vanaf 8 juni te zien op Netflix

Zwolle84
Niet heel best, of je het nu als komedie zonder scherpe humor ziet of als drama dat te gemaakt is om te emotioneren. De twee hoofdpersonen werden wel prima neergezet en het zag er verder wel oké uit. Maar het is weer zo’n typische Netflixproductie.

avatar van wwelover
Goed concept, maar magertjes uitgewerkt. Ging ook van hot naar her. Dan weer soort American Pie en dan serieus coming of age

avatar van IH88
“I'm sorry I was such a shitty boyfriend.”
“No. No, you're the best gay boyfriend a girl could have.”

Prima coming of age film. Jongen heeft een relatie met een meisje (en zijn beste vriendin), maar komt er langzaam achter dat hij homoseksueel is. Zeker als hij Elliot ontmoet. Het vreemde aan Alex Strangelove is dat er veel meer tijd wordt uitgetrokken om de relatie en vriendschap tussen Alex en Claire uit te werken, dan die tussen Alex en Elliot.

Het is een keus die erg goed uitpakt, want Madeline Weinstein (leuke actrice) is verreweg het beste op dreef. Vooral wanneer ze zich realiseert dat er iets "mis" is met Alex imponeert ze. Het is wel zo dat de scènes tussen Weinstein en Doheny er ver bovenuit steken, en dat het voor de rest erg mager is. Vooral Marziale als Elliot is zeer matig, en de vriendengroep van Alex bestaat uit de bekende high school stereotypes. Serieuze momenten worden afgewisseld met American Pie-achtige onzin, en het werkt grotendeels wel. Alhoewel het voorspelbare een sentimentele einde nu wel echt te vaak is gedaan.

Weifelachtige film over een tiener, die zich op weg naar volwassenheid voor de vraag gesteld ziet of hij wel of niet gay is. Madeline Weinstein steelt de show als zijn geliefde en sidekick met een paar rake oneliners. Ondanks het hippe thema een romcom om snel te vergeten.

avatar van AnyaH
Charmante coming-of-age dramedy over de coming out van Alex Truelove. Cinematografie op school, thuis en op feesten. Omgeving een Amerikaanse Highschool, het laatste jaar voor de overstap naar vervolgonderwijs. Muziek is leuk, soms in combi met bijbehorende videoclips. Madeline Weinstein (Claire) speelt de beste rol in de film. Komische en hilarische momenten (kikker) worden afgewisseld met wat serieuzere scѐnes (Alex bekentenis aan Claire). Grappige uitspraak: waarom is niemand meer gewoon hetero? Mooie uitspraken zoals: I'm sorry I was such a shitty boyfriend. No, no, you are the best gay boyfriend a girl could have. Ook wel wat clichés van oversekste pubers die maar aan één ding denken. Prachtig was de zelfopoffering van Claire, de komst van Elliot naar de prom en de acceptatie van Alex aan het einde! En hun channel daarna had een super effect!

Bij deze film doe ik aan 'inverse thinking'. Ik zie het niet als een comedy met serieuze ondertoon, maar als een serieuze boodschap die in een komische verpakking zit om hem beter verteerbaar te maken. Met deze mindsetting kun je films beter op waarde schatten........

avatar van Shadowed
Charmant.

Opvallend goed eigenlijk. Alex Strangelove is ook gelijk de eerste high-school film in tijden die weer een ruime voldoende krijgt. De meeste kijk ik makkelijk uit, maar komen uiteindelijk toch vaak terecht op een 2,5* of een 3,0*. Deze is toch wel wat beter dan de gemiddelde high-school film.

Maar Johnson is ook een regisseur die wel weet hoe hij dit soort films tot een goed einde moet brengen meen ik. The Skeleton Twins was ook al een degelijke film onder zijn regie, en Alex Strangelove zet de reis daarbij nog even vrolijk door. Beide films zijn gewoon solide in elkaar gestoken.

Wat deze film toch net wat beter maakt is dat het net wat meer te bieden heeft. Het verhaal zit subtiel en kloppend in elkaar. Drama, romantiek en komedie wordt goed met elkaar afgewisseld. Tussendoor zitten er nog geinige momentjes waar er een beetje met CGI wordt gespeeld en de creativiteit wat wordt geprikkeld, wat in een prettige kijkervaring resulteert.

Acteerwerk is ook solide. Vooral Doheny doet het goed in een rol die niet iedereen hem zo nadoet. Hij is er ook de perfecte keuze voor. Qua uitstraling en qua acteertalent. En hij schiet vol in het doel. Weinstein is ook een leuke toevoeging en straalt ook wel een schattigheid uit.

Verhaal heeft niet veel meer om het lijf dan een coming-of-age plotje, maar werkt deze wel solide uit. Niet dat het me ergens wist te raken, maar het tovert hier en daar wel een lach op je gezicht en laat toch meer humane trekjes zien tussendoor waardoor de ongeloofwaardigheid hier en daar wat beter te slikken is.

Een tikkie traag echter, het had soms wel wat meer stoom mogen hebben. Bovendien is de komedie ook niet heel erg grappig, omdat de film toch te veel op puberale humor steunt hier en daar. Maar voor de rest een heel degelijk filmpje. Vermakelijk, subtiel en hier en daar humaan. Zo heb ik ze dan ook graag,