Alex Strangelove (2018)

geregisseerd door Craig Johnson
met Daniel Doheny, Madeline Weinstein en Antonio Marziale

De leerling Alex Truelove heeft een relatie met zijn beste vriendin Claire en is van plan om met haar zijn eerste keer seks te beleven. Dit verandert wanneer hij de knappe en charmante Elliot ontmoet, die op jongens valt. Alex is meteen gebiologeerd door deze onbekende en begint aan een zoektocht naar zijn seksuele identiteit.

Vanaf 8 juni te zien op Netflix

Zwolle84
Niet heel best, of je het nu als komedie zonder scherpe humor ziet of als drama dat te gemaakt is om te emotioneren. De twee hoofdpersonen werden wel prima neergezet en het zag er verder wel oké uit. Maar het is weer zo’n typische Netflixproductie.

avatar van wwelover
Goed concept, maar magertjes uitgewerkt. Ging ook van hot naar her. Dan weer soort American Pie en dan serieus coming of age

avatar van IH88
“I'm sorry I was such a shitty boyfriend.”
“No. No, you're the best gay boyfriend a girl could have.”

Prima coming of age film. Jongen heeft een relatie met een meisje (en zijn beste vriendin), maar komt er langzaam achter dat hij homoseksueel is. Zeker als hij Elliot ontmoet. Het vreemde aan Alex Strangelove is dat er veel meer tijd wordt uitgetrokken om de relatie en vriendschap tussen Alex en Claire uit te werken, dan die tussen Alex en Elliot.

Het is een keus die erg goed uitpakt, want Madeline Weinstein (leuke actrice) is verreweg het beste op dreef. Vooral wanneer ze zich realiseert dat er iets "mis" is met Alex imponeert ze. Het is wel zo dat de scènes tussen Weinstein en Doheny er ver bovenuit steken, en dat het voor de rest erg mager is. Vooral Marziale als Elliot is zeer matig, en de vriendengroep van Alex bestaat uit de bekende high school stereotypes. Serieuze momenten worden afgewisseld met American Pie-achtige onzin, en het werkt grotendeels wel. Alhoewel het voorspelbare een sentimentele einde nu wel echt te vaak is gedaan.

Weifelachtige film over een tiener, die zich op weg naar volwassenheid voor de vraag gesteld ziet of hij wel of niet gay is. Madeline Weinstein steelt de show als zijn geliefde en sidekick met een paar rake oneliners. Ondanks het hippe thema een romcom om snel te vergeten.

avatar van AnyaH
Charmante coming-of-age dramedy over de coming out van Alex Truelove. Cinematografie op school, thuis en op feesten. Omgeving een Amerikaanse Highschool, het laatste jaar voor de overstap naar vervolgonderwijs. Muziek is leuk, soms in combi met bijbehorende videoclips. Madeline Weinstein (Claire) speelt de beste rol in de film. Komische en hilarische momenten (kikker) worden afgewisseld met wat serieuzere scѐnes (Alex bekentenis aan Claire). Grappige uitspraak: waarom is niemand meer gewoon hetero? Mooie uitspraken zoals: I'm sorry I was such a shitty boyfriend. No, no, you are the best gay boyfriend a girl could have. Ook wel wat clichés van oversekste pubers die maar aan één ding denken. Prachtig was de zelfopoffering van Claire, de komst van Elliot naar de prom en de acceptatie van Alex aan het einde! En hun channel daarna had een super effect!

Bij deze film doe ik aan 'inverse thinking'. Ik zie het niet als een comedy met serieuze ondertoon, maar als een serieuze boodschap die in een komische verpakking zit om hem beter verteerbaar te maken. Met deze mindsetting kun je films beter op waarde schatten........