Holding the Man (2015)

Australiƫ
Drama / Romantiek

geregisseerd door Neil Armfield
met Ryan Corr, Craig Stott en Kerry Fox

Australië, jaren 70. Tim en John worden verliefd als tieners op de middelbare school. John is aanvoerder van een Australian football-team, Tim een aspirant acteur die een kleine rol in Romeo en Julia heeft gespeeld. Hun romance doorstaat 15 jaar ondanks de scheidingen, discriminatie, verleidingen, jaloezie en verliezen. Tot het moment dat het enige probleem dat liefde niet kan oplossen hun relatie probeert te vernietigen.

5 BERICHTEN 3 MENINGEN
geplaatst: 21 februari 2016, 23:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een visueel sterk, schitterend, authentiek overkomend, teder en tragisch liefdesdrama, dat zich afspeelde in de tijd dat aids meedogenloos toesloeg; naar een Australisch boek onder dezelfde titel en gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het coming-of-age verhaal, met onder meer de thema's (maatschappelijke) onderdrukking, homofobie, ontrouw en dood, was mooi en aangrijpend en een krachtig pleidooi voor de betekenis van liefde. En tevens een indrukwekkend portret hoe homoseksuele mannen met aids omgingen. Een mix van lief en verdriet, met hier en daar gruwelijke scènes. Over de gehele linie speelde de cast uitstekend en de soundtrack klonk prachtig.

N.B. Ik heb begrepen dat deze productie in Groot-Brittannië op 23 maart 2016 zijn Europese première beleeft en hoop dat ie ook in Nederland wordt uitgebracht.

avatar van SimonV
geplaatst: 22 mei 2016, 19:01 uur [permalink]
Geslaagde verfilming van het gelijknamige boek. Het verhaal - hoe voorspelbaar op sommige punten dan ook - blijft boeien, met name door de tijdssprongen. Die zijn niet altijd even duidelijk waardoor je wel goed moet opletten. Jammer dat niet overal de tijdelementen even consequent zijn doorgevoerd. Het zelfde geldt voor de muziekkeuze.

geplaatst: 16 juli 2016, 10:54 uur [permalink]
Ondanks het realistische sfeertje wist het drama me niet te pakken. Goed geacteerd en geschoten maar ook eerder opdringerig dan confronterend

avatar van keukenzout
geplaatst: 19 september 2016, 21:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een klein cliché: het boek is beter. Maar toch, een mooie film. De eerste 20 min vond ik wat traag, maar het einde bleef me nog dagen bij. Als je net zo stom bent als ik en een filmnacht plant met films over homoseksualiteit en aids mag deze film niet ontbreken.

avatar van Diederik58
geplaatst: 15 december 2016, 20:58 uur [permalink]
De film start met een proloog, wanneer voor Tim ook het einde nadert. Vervolgens gaan we terug in de tijd. Om deze wat oudere acteurs jonger te laten lijken met hun lange haren is mislukt.
De film schetst een tijdsbeeld in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw, waarin AIDS als een "homo-ziekte" bekend stond. Dat terwijl ook hetero's stierven aan AIDS vanwege bloedtransfusie en seks met HIV besmette vrouwen/mannen. Ongeneeslijk en dodelijk was AIDS. De toch wel naïeve houding van homo's komt goed naar voren. Immers het was al snel duidelijk dat veel wisselende contacten het besmettingsgevaar op HIV vergrootte.
De liefde van beide mannen wordt sterk in beeld gebracht. De seks is discreet. De strijd met hun omgeving over hun homoseksualiteit. Een omgeving die angstig daarop reageert.
Uiteindelijk loopt het net af als bij Romeo en Julia. Ontroerend en schokkend is juist het laatste deel van de film. Misschien een beetje te overdreven. Maar de beelden/foto's van AIDS patiënten die in de jaren 80 te zien waren, schieten voorbij.
De muziekkeuze was, zoals eerder genoemd, misplaatst en storend.
De acteurs deden het prima.