We Die Young (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Lior Geller
met Jean-Claude Van Damme, Joana Metrass en Joseph Long

Washington D.C., een symbool van vrijheid en macht in de ogen van de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Maar in de schaduw van de opdoemende monumenten en majestueuze overheidsgebouwen, ligt een onderwereld die heel anders is dan de welbekende afbeeldingen van de hoofdstad - een wereld geregeerd door gewelddadige bendes en meedogenloze drugsdealers. Lucas, een 14-jarige jongen die is opgenomen in het bendeleven in Washington D.C., is vastbesloten dat zijn 10-jarige broer niet hetzelfde pad zal volgen. Wanneer een oorlogsveteraan uit Afghanistan de wijk in komt, doet zich een mogelijkheid voor.

avatar van kleez
Ik dacht dat bovenstaande reacties overdreven waren, maar helaas niet.

Niet. Kijken!

avatar van TronMan
Wat een ellende. Tattoo jantjes met zeikmuziek en tering druk gefilmd. Onze oude held weet ook niet wat hij hierin doet. . Alleen de flashback's met J.C. waren nog wel leuk.

avatar van eka81
Verhaal is ok, setting ook, uitwerking kon iets beter, alleen het drukke camerawerk snap ik niet.
Het is een misdaad/drama/actie film. Vertel het verhaal met rustige camerawerk en je hebt een echte goede film.
Voor nu 3*

avatar van DjFrankie
Inkijkje in de MA 13. Blijft wel vrij globaal, maar je ziet de waanzin van de bendes. Op het einde bij het eindgevecht wat chaotisch.

avatar van mrklm
Alle racistische stereotypes vind je in deze even walgelijke als stompzinnige thriller. JcvD speelt een oorlogsveteraan met PTSD die alleen nog communiceert via zijn telefoon. Als enige blanke in zijn buurt is hij natuurlijk het morele kompas, de uitgesproken 'good guy'. Zo helpt hij een zwarte man van middelbare leeftijd die in een tenenkrommende scène smeekt om wat geld om drugs te kopen en neemt hij het natuurlijk op tegen de Mexicaanse vijand.

Alle zwaar verouderde clichés komen langs in dit verhaal rondom een drugsbaron in Washington (een illegale, met tatoeages beschilderde Mexicaan) en een jong ventje dat uit het wereldje wil stappen wanneer hij ontdekt dat zijn veel jongere broertje liever drugs wil dealen dan in de schoolbanken zitten. De scène waarin hij het ventje hoogstpersoonlijk aflevert in zijn klaslokaal ("I wanna deal, man. I wanna deal!") wekt behoorlijk op de lachspieren, maar het feit dat dit een film is die cynische wijze inspeelt op de racistische denkbeelden die de VS politiek en sociaal zo verdelen, doen het lachen wel vergaan.

Het feit dat de blanke, nobele man hier de reddingsboei blijkt te zijn, is de natte droom van iedere rechts-extremistische idioot. Maar zelf die zal zich groen en geel ergeren aan het amateuristische camerawerk en montage van deze overigens volstrekt irrelevante, hopeloos mislukte poging tot een film.