Johnny English Strikes Again (2018)

Alternatieve titel: Johnny English 3

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Komedie / Actie

geregisseerd door David Kerr
met Rowan Atkinson, Olga Kurylenko en Jake Lacy

Wanneer door een cyberaanval de identiteiten van alle undercoveragenten in Engeland te grabbel worden gegooid, is alle hoop gevestigd op Johnny English. Hij geeft zijn pensioen op en gaat op zoek naar het meesterbrein achter de aanval. Als iemand met maar weinig competenties en voornamelijk analoge gewoontes, moet English echter de uitdagingen van de moderne technologieën overwinnen om zijn missie te doen slagen.

• vanaf 13 februari 2019 te koop op dvd en blu-ray

kappeuter (moderator)
Johnny English Strikes Again - Morgen de eerste trailer! - YouTube

Vanaf 20 september in de bioscoop (Universal)

avatar van Pieter Montana
We hebben nu al 3 Johnny English-films en 2 Mr. Beans, maar nog steeds geen Blackadder.

avatar van Lakte
Wat een geweldige trailer! Nu al zin in! Deel 1 en 2 waren echt geweldig! En zo te zien is het hulpje uit deel 1 ook weer terug.

Voor mij een no go.
Te kinderachtig.

avatar van Flitskikker
Leuk! Hopen op een marathon.

avatar van Kondoro0614
Zal mij benieuwen.

avatar van Alexander1900
Kom maar op!

avatar van thunderball
De eerste was geinig, de tweede teleurstellend.
De derde moet echt wel weer een stuk beter worden, maar geef het -denk ik- wel een kans.

avatar van m1chel
Wie aan Rowan Atkinson denkt, zal in eerste instantie ongetwijfeld denken aan het geliefde en wereldberoemde karakter Mr. Bean. Toen hij besloot om dit personage min of meer aan de wilgen te hangen, bracht hij ons in 2003 een parodie op de James Bond-franchise; Johnny English. De eerste film rond de stuntelige geheim agent bleek een groot succes, maar het duurde tot 2011 tot het vervolg, Johnny English Reborn, in de bioscopen te zien was. Het vervolg stelde wat teleur, waarbij de fans van Atkinson zo hun twijfels kregen over de toekomst van de reeks. Het is een scepsis die met de aankondiging en trailer van Johnny English Strikes Again nog niet helemaal weggenomen kon worden.

De regie ligt ditmaal in handen van David Kerr, die zijn debuut maakt op het grote witte doek. Hij levert degelijk werk af en dit nieuwe vervolg pakt goed uit, al is het vooral Atkinson die weer ouderwets grappig is. Zijn mimiek blijft een van de grote krachten van de Brit. Neem bijvoorbeeld de scène waarin Johnny English samen met zijn metgezel undercover gaat in een decadent restaurant en hij het mobieltje van een verdachte moet zien te bemachtigen. Al snel ontstaat er een sneeuwbaleffect, waarbij Atkinson gesteund door een paar woorden in een soort Frans accent volledig leunt op zijn mimiek en lichaamstaal. Maar ook de scène waarin Johnny English een virtual reality bril op krijgt en in de stad voor een grote ravage zorgt is even hilarisch als indrukwekkend De film zit bomvol met dit soort fratsen en dat werkt meer dan eens zwaar op de lachspieren van de kijker.

Wat dat betreft krijg je dan ook precies voorgeschoteld waar je als kijker voor komt. Natuurlijk, het verhaal is flinterdun, maar dat is duidelijk van ondergeschikt belang. Vast staat dat dit soort komedies vandaag amper nog gemaakt worden, waarbij Johnny English sinds ook Austin Powers niets meer van zich liet horen de laatste in zijn soort lijkt. Voor de liefhebbers is dat natuurlijk erg jammer, maar daarom is het juist zo fijn om te zien dat de Johnny English-films nog een beetje het gevoel naar boven brengen van komedies die we jaren geleden in overvloed zagen. Het is een vorm van nostalgie die werkt en deze film juist zo geslaagd maakt. In combinatie met de typisch Britse humor is dit derde deel dan ook simpelweg een pak beter dan zijn voorganger en weet deze zelfs met speels gemak in de buurt te komen van het zo succesvolle eerste deel.

Johnny English Strikes Again geeft je precies wat je mag verwachten en doet het teleurstellende eerste vervolg vergeten. Van het verhaal hoef je niet al te veel te verwachten, maar de timing van Rowan Atkinson is nog steeds feilloos en met zijn mimiek weet hij scènes waarin geen woord gesproken wordt met speels gemak naar zijn hand te zetten. Dit nieuwe hoofdstuk in de parodie op de James Bond-films heeft hierdoor wederom een zeer hoog entertainment gehalte en zorgt in de krappe anderhalf uur voor pijn in de kaken van het lachen. Of er nog een vierde film in het vat zit is nog maar de vraag, maar het gebrek aan films met dit soort humor is helaas veel te groot. Mocht er een vervolg komen, wat ongetwijfeld deels afhangt van het financiële succes van deze film, is het wel te hopen dat we niet weer bijna acht jaar moeten wachten. Voor nu is Johnny English Strikes Again in ieder geval erg welkom voor wie zijn verstand lekker even op het nul wil zetten en lekker onbezorgd wil lachen.

avatar van nathaniel177
Herhaling van deel 1 en 2...

avatar van mrklm
Verrassend geslaagde komedie profiteert vooral van een verhaal dat inspeelt op actuele ontwikkelingen - het betreft een jonge Social Media-ondernemer die de EU aan zich wil onderwerpen - en het uitstekende werk van Emma Thompson als de Britse Minister President die gedwongen voelt terug te vallen op Aardrijkskundeleraar en voormalig geheim agent Johnny English om te achterhalen wie verantwoordelijk is voor de cyberaanvallen waardoor de identiteit van alle Britse geheime agenten is onthuld. William Davies levert tevens een sterk scenario af dat consequent vasthoudt aan het principe dat Johnny English geen domoor is, maar een stuntelaar. Er is een sterke scène in een Frans restaurant waar English - en zijn trouwe kompaan Bough [Ben Miller] - zich voordoet als ober, inclusief een belachelijk accent. De grappen rondom een harnas leveren ook minimaal een flinke glimlach op. Maar het absolute hoogtepunt is de inventief geschreven en geregisseerde sequentie waarin Johnny English zich in een VR-wereld waant en daar zijn virtuele vijanden één voor één uitschakelt. Niet allr grappen zijn zo geslaagd, maar er valt aanzienlijk meer te lachen dan in de twee voorgangers.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Flinterdun verhaal die vooral in de eerste helft nog best wel vermakelijk is en door het tempo best fijn wegkijkt.
Rowan Atkinson doet in principe(bij mijn weten althans) meestal de zelfde soort rollen, maar wat hij doet doet hij goed.
Maar ook Rowan Atkinson kon de 2de helft niet geheel redden, de grappen worden flauwer en flauwer en vaak zelfs nog eens extra herkauwd (zoals bijvoorbeeld dat hij in dat harnas terecht komt, de grap werkte niet en al helemaal niet als je de grap een kwartier probeert uit te rekken en zo waren er nog wel een paar voorbeelden te noemen.

Tegelijkertijd komen andere simpele grappen iets beter uit de verf door de invulling van Rowan Atkinson, een mooi voorbeeld daarvan is de virtual reality scene.
Ook als james Bond spoof is het bij lange na niet 1 van de beste, dan vind ik persoonlijk de Matt Helm reeks een stuk meer geslaagd.

Tja, hier had zeker meer mee gedaan kunnen worden maar het kijkt zeker niet onplezierig weg.

avatar van Shinobi
"The country is in a state of complete chaos and the universe sends me you."

De voorgaande twee delen vond ik best vermakelijk en Rowan Atkinson zie ik graag aan het werk. Dus dit vervolg kon ik niet aan mij voorbij laten gaan.

'Johnny English Strikes Again' heeft het uitgangspunt een beetje afgekeken van deel één, alleen veroorzaakt een cyberaanval nu dat de identiteiten van alle Britse geheim agenten op straat liggen. Het is in ieder geval weer een goed excuus om Johnny English - tegen beter weten - in te zetten.

Het narratief is vanzelfsprekend te verwaarlozen; al gauw wordt duidelijk wie de bad guy is en wat zijn clichématige motieven zijn. Gelukkig maken de vlotte pacing en grappen veel goed. Hoewel de meeste scènes ongeveer dezelfde opbouw kennen van English die zich voor de zoveelste keer in de nesten werkt, blijft het als kijker genieten geblazen om hem stuntelend en al uit zijn penibele situatie zien te redden.

De timing van Atkinson in combinatie met zijn onnozele gezichtsuitdrukkingen blijft goud. Hierdoor krijgen de al gestoorde momenten iets extra's mee. Jammer genoeg rekt men tegen het einde aan sommige grappen onnodig uit, waardoor het gebeuren flauw wordt. Overigens is Bond girl Olga Kurylenko een leuke toevoeging, gezien de parodie op James Bond.

Al met al een aardig vervolg dat genoeg vermaakt biedt, maar met meer creativiteit had hier meer mee gedaan kunnen worden.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
De Johnny English-franchise is nou niet van een heel hoog niveau, maar desondanks keek ik nog wel uit naar deze derde film. Sowieso hadden ze wat goed te maken na dat extreem slechte, te serieuze en te vaak humorloze tweede deel en vergeleken met die film komt deel 3 er nog wel aardig vanaf. Johnny English keert terug uit zijn pensioen als geheim agent (hij is nu leraar) als de huidige geheim agenten hun dekmantel kwijt zijn geraakt na een computerhack.

Uiteraard volgen we weer dezelfde formule: Johnny English kan er helemaal niks van, blundert gigantisch, maar die blunders pakken elke keer weer goed uit zodat hij de missie wel voltooid krijgt. Origineel is het allemaal niet, maar het is aan een erg leuke Rowan Atkinson te danken die met zijn droge humor, zijn mimiek en zijn houding me nog wel geregeld liet grijzen. Flauwe scènes als de ontsnapping van de luxe jacht, de raket op de Franse wielrenners of het slot in het harnas zijn dan plots goed te pruimen. En de virtual reality scène was gewoon oprecht geestig. Dat was wel weer leuk bedacht. Wel spijtig dat bijna alle goede grappen in de trailers zaten, dat bewijst maar weer dat je ze beter zo min mogelijk kan kijken. En de makers moeten eens leren om beter te doseren, bepaalde grappen die niet geweldig zijn duren ook nog eens te lang.

Als parodie op James Bond en andere geheim agenten is het wel redelijk gedaan, al zijn er betere van dat soort films. Het blijft een reeks die wat gemakkelijk is geschreven en waar je meer uit zou kunnen halen, maar ondanks dat zou ik een vierde deel nog best wel willen zien.

avatar van Flitskikker
Zoals Ajax hierboven zegt: natuurlijk een onorigineel verhaal en flauwe grappen, maar dankzij Rowan Atkinson heb je toch een leuke avond.

O ja. Wat is de naam van het liedje als hij die hyperactiviteitspillen heeft geslikt?

Moviepass
Flitskikker schreef:

Dat nummer heet Sandstorm, van Darude

Darude - Sandstorm - YouTube

avatar van mjk87
Best een kijkbaar filmpje. Het gekke is, veel grappen komen niet aan. Voorspelbaar en flauw en hoewel Atkinson een prima komiek is redt hij het hier niet, een Leslie Nielsen had dit soort grappen veel beter aangepakt. Maar verder zitten er genoeg leuke stukjes in (dat gedoe met de VR-bril), is de pacing sterk en doet de film niet zo veel slecht. Kurylenko is gewoon mooi, de Aston Martin klinkt zalig en het is leuk om Sandstorm van Darude te horen. 3,0*.

avatar van Lakte
Kom net uit de bioscoop, vond de film erg vermakelijk! Helaas geen hoogstandje, de special effects waren niet heel erg super en de film is wel erg voorspelbaar maar het acteerwerk is geweldig en Rowan Atkinson zorgde goed voor de vermakelijke humor!

Een echte komedie waar je je verstand bij op 0 moet zetten om hem leuk te vinden

Persoonlijk vind ik hem leuker en beter dan het 2e deel.

avatar van Graaf Machine
Ik ken alleen mr. Bean van Atkinson. Dat vind ik een vermakelijk personage. Als mr. Bean echter anderhalf uur de geheim agent gaat uithangen faalt hij. Naarmate de film vorderde, vorderde de verveling. Dat grappen flauw zijn en dat je ze aan ziet komen hoeft niet heel hinderlijk te zijn. Dat ze vrijwel allemaal matig tot slecht uitgevoerd worden is dat wel. Af en toe een glimlach, geforceerd, omdat je toch jezelf waar voor je geld wilt geven.

avatar van wwelover
Net als de vorige 2 delen moet je er niet te veel van verwachten. Verhaal en grappen zijn voorspelbaar, maar het is gelukkig grappig genoeg om 90 minuten te vermaken. Atkinson doet het leuk.

VR scene vond ik toch heel goed gedaan.

avatar van Hollywood-west36
altijdcritic schreef:
VR scene vond ik toch heel goed gedaan.

Zeker!

De nieuwe Johnny English film doet waar het goed in is, je laten lachen!

Dit was voor het eerst in een lange tijd dat ik een film in de bioscoop zag en ik heb me prima vermaakt. De film moet het echt hebben van de grappige scenes met als hoogtepunt de VR scene. Ik vond de film voor de pauze leuker als na de pauze. De leukste scenes waren geweest en de humor is niet erg nieuw meer, toch waren er nog genoeg momenten om te lachen. 90 minuten was een goede keuze, als de film langer was zou het soms saai kunnen worden.

Naast de leuke humor heb ik nog een groot pluspunt voor de film, de locaties en beelden waren prachtig. Dat is beter als in de eerste 2 films, zover ik kan herinneren.

Zeker het kijken waard!

Heel vermakelijk en grappig!

Moest met iemand mee. Vermakelijk, maar soms te flauw. VR Scene was erg grappig. En de leading Lady een plaatje.

TMP
Deze derde Johnny English film doet precies wat je ervan mag verwachten. Atkinson zet met zijn typische humor een prima rol neer. De film bevat voldoende geslaagde grappen (met name de virtual reality scène en de scène waarin English helemaal los gaat op de dansvloer zijn de moeite waard) en weet goed te vermaken.

avatar van martijn011
Ik heb me weer erg vermaakt met deze Johnny English film. Ik ben groot fan van Rowan Atkinson en vond vooral deel één gewoon een geweldig grappige film.
Ik kan de humor die in dit soort films verwerkt zit erg goed verdragen, kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die dit helemaal niks vinden.

Negen van de tien keer weet je hoe een grap gaat verlopen, dat het dan alsnog vaak erg geestig is vind ik knap. Ik moet zeggen dat de mimiek en timing van Atkinson van een erg hoog niveau is, hij dan ook de absolute ster van de film is en de reden van m'n redelijk hoge beoordeling.
Hoogtepunten van de film waren de scenes in de disco, met de VR-bril en het traangas op de wielrenners. Verder is het verhaal om je te bescheuren zo slecht, maar dat vergeef ik de makers graag.
Van mij mag er een vierde komen!

avatar van Agent47
Helaas vond ik deze film magertjes. Ook al weet je wat je van Atkinson kan verwachten, zag je bij wijze van spreken bijna alle 'grappen' van een kilometer ver aankomen dat ik het als te flauw en weer teveel van hetzelfde ervaarde.

Enkele keren wel geglimlacht tot een matige lachje. Vandaar het matige aantal sterren.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag in Antwerpen gaan zien.

Na het teleurstellende tweede deel was dit toch wel weer een meevaller:
een paar keer echt goed kunnen lachen, hoewel je veel van de grappen en situaties al eerder hebt gezien en wellicht beter, was het over het algemeen toch wel een erg vrolijke en maffe film, met veel beschamende en gênante ogenblikken met English en dat is toch waar je voor komt en wat je kunt verwachten.

Zoals al vaker gezegd, de virtual reality scene is erg geinig, maar ook de slotact op het Schotse kasteel heeft een aantal hilarische momenten.

De aanwezigheid van ex-Bondgirl Olga Kurylenko is een goede zet, alhoewel haar feitelijke rol teleurstellend klein is, verder leuke bijrollen van Emma Thompson en Ben Miller als geinige side-kick.

Let verder aan het begin van de film op een korte, maar hilarische scene met veteranen Michael Gambon, Edward Fox en Charles Dance.

Atkinson zelf is opdreef, zeker in vergelijking met de opvallend niet leuke vorige Mr. Bean en Johnny English vervolgfilms, want dit was gewoon weer ouderwets leuk en hij kan met dit karakter nog wel een aantal jaren voort, hoewel ik persoonlijk toch liever de -ooit aangekondigde- Black Adder film in de toekomst nog zou willen gerealiseerd zien.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster!

avatar van richiedoom
Ik snap niet zo goed waarom iedereen deel 2 zo slecht vond (dat lees ik hier). Ik ben gisteren met hoge verwachtingen naar dit deel gegaan omdat ik werkelijk blauw heb gelegen van het lachen bij deel 2 de bureaustoel scene . Maar helaas, deze sloeg te vaak de plank volledig mis. Veel te veel grappen die niet aankwamen (getuige de pijnlijke stiltes in de zaal) en de bad guy was werkelijk tenenkrommend slecht (als in.....casting en acteerkunsten). Valt in het niets bij bijvoorbeeld John Malkovich in deel 1 die zich prima kon meten met Rowan Atkinson.

Uiteraard zijn er momenten geweest dat ik flink heb kunnen lachen, maar overall was dit deel het niet voor mij. Erg jammer maar smaken verschillen!