ad

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Lennert Hillege en Guido van Driel

Met onder meer: Susanne Wolff, Dragoș Bucur en Alexia Lestiboudois

IMDb beoordeling: 5,5 (164)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 28 februari 2019

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Bloody Marie

De ooit succesvolle striptekenares Marie Wankelmut woont tussen de prostituees op de Amsterdamse wallen. Drankzuchtig en als een ongeleid projectiel belandt ze tegenwoordig van het ene conflict in het andere. Een gruwelijk ontnuchterende gebeurtenis bij haar directe buren dwingt haar om in actie te komen.

image

avatar van HK Senator

HK Senator

Ik heb vanavond echt genoten van deze film. Lekker absurd en zwartgallige humor. Er zitten helaas wat gaten in het verhaal maar dat mocht wat mij betreft de pret niet drukken.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1916 stemmen

Prima film, zelfs even op het puntje van mijn stoel gezeten met de hele volle (IFFR) zaal.

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

Heel veel zin in!

avatar van wibro

wibro

Niet onaardig, hoewel van het verhaal dat zo onvoorspelbaar is als wat - het vliegt te veel alle kanten op - ik het niet direct moest hebben. Wel van de best wel goed acterende Susanne Wolff in de rol van de chaotische Marie en het sfeertje in de rosse buurt van Amsterdam dat best wel goed werd weergegeven. De soundtrack vond ik zeker ook geslaagd met als uitschieter dat geweldige nummer I Hate You van The Monks dat je vrij in het begin van de film hoorde.

avatar van de grunt

de grunt

• 2029 stemmen

Visueel zeer indrukwekkende film!

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Wat een tegenvaller. Ik was er erg benieuwd naar en het begon leuk met de dansscène, maar daarna kwam het verhaal voor mij niet echt op gang. Ik kwam er niet in. Ik vind de tekeningen prachtig, zowel die van Marie als van het meisje, en de hond stal mijn hart, maar de gebeurtenissen interesseerden mij nauwelijks, ik vond het niet erg spannend en het acteerwerk vond ik niet van iedereen even goed. Ik hoopte steeds dat het beter zou worden, maar er kwam geen hoogtepunt, wat mij betreft. Bovendien kon ik de film niet erg serieus nemen. Misschien werd dat versterkt door een groep luidruchtige pubers in de zaal die steeds om van alles lachten en dingen riepen, wat er ook voor zorgde dat ik mij nog minder goed kon concentreren. Ik vind het redelijk sfeervol in beeld gebracht en het artistieke tintje vind ik mooi, maar ik geef 'm geen voldoende. Een 5. 2,5*

avatar van mrklm

mrklm

Striptekenaar Marie Wankelmut [Susanne Wolf] worstelt met de dood van haar moeder en een gebrek aan inspiratie. Gebrek aan geld - mede veroorzaakt doordat Marie zich elke avond bezat - leidt tot een wanhopige beslissing waarvan ze de gruwelijke gevolgen niet had voorzien.

Schoenmaker, blijf bij je leest! Lennert Hillege en Guido van Driel schreven een scenario met een boeiende hoofdpersoon en een verhaal dat alle ingrediënten heeft voor een onvervalste nagelbijter. Hillege en Van Driel besloten ook de regie voor zich te nemen, maar een gebrek aan stijl en verkeerde shotkeuzes breken de spanning keer op keer, waardoor het eindresultaat teleurstellend vlak is. De film is gefilmd op de Wallen en Marie woont op de Oudezijdse Voorburgwal naast Casa Rossa, maar ook dat helpt niet.

Baboesjka verwijst terecht naar de wisselende kwaliteit van de vertolkingen. Susanne Wolff geeft een onbaatzuchtige, indrukwekkende vertolking en er is een amusante bijrol voor Aart Staartjes als Maries ietwat verwarde achterbuurman, maar Dragos Bucur mist overtuiging in de schurkenrol. Het resultaat is niet onaardig, maar al met al wel wat teleurstellend omdat dit een veel betere film had kunnen en moeten opleveren. Laten we 'm zetten op een wachtlijst van gewenste remakes.

avatar van Jeetje

Jeetje

Vage film, zeer teleurstellend

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Zeer donker gekleurde film, die van mij wel een half uur langer had mogen duren om verder uitgediept te worden. Dat is ook het gemis hier.

avatar van AniSter

AniSter

Misschien moet ik het boek eens gaan lezen want het verhaal in de film slaat nergens op. Het predicaat 'drama' is verdiend. Pluspuntje: leuk om meneer Aart nog eens te zien.

avatar van Luudje10

Luudje10

Een film die slecht te verstaan is met Vlaamse acteurs in Amsterdam. Vaag verhaal. Helaas geen aanrader.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Is dit een erg warrig verhaal of ligt dat aan mij?

In ieder geval begreep ik na een kleine 90 minuten niet waar ik naar heb zitten kijken. Jammer, had gezien locatie meer in kunnen zitten.