Curiosa (2019)

Frankrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Lou Jeunet
met Noémie Merlant, Niels Schneider en Benjamin Lavernhe

Speelt zich af tegen de achtergrond van de belle époque in Parijs. De dandy en poëet Pierre vlucht naar Algerije nadat de eigenzinnige liefde van zijn leven Marie zijn beste vriend Henri trouwt omwille van diens hogere sociale status. In Algerije ontmoet Pierre Zohra met wie hij een passie voor naakt en sensuele fotografie deelt. Wanneer hij naar Parijs terugkeert en Zohra hierbij op sleeptouw neemt, biecht Marie haar liefde voor hem op.

Met zo'n poster en dan door niemand nog gezien? Curieus...

Want er valt veel te zien. Vooral van Noémie Merlant, die om de haverklap uit de kleren gaat omdat haar minnaar Pierre Louÿs haar wil fotograferen. En er komen nog meer fraaie dames (hairy armpits! ) voor de lens van Pierre, die je misschien wel de eerste pornofotograaf zou kunnen noemen. Alleen is Pierre Louÿs beroemd geworden door zijn erotische geschriften ('Bilitis') en niet door z'n erotische foto's.

Een film die speelt aan het eind van de negentiende eeuw en handelt over de grote liefde van Marie (Noémie Merlant ) voor de dandy, dichter en fotograaf Pierre, die haar echter regelmatig verruilt voor andere welgeschapen dames. Om geld en standsverschillen wordt ze echter gedwongen met een andere man trouwen, de beste vriend van Pierre. Het wordt een ingewikkelde driehoeksverhouding waar ik echter warm noch koud van werd.

Het is zo'n film die je uitkijkt omdat je er nu eenmaal aan begonnen bent. Het zijn mooie plaatjes en mooie dames, die stuk voor stuk worden misbruikt door de mannen van hun tijd. Maar veel kan het niet schelen. De film slaagt er niet in enige betrokkenheid met de personages over te brengen en mist werkelijke gevoelens. Ondanks het vele bloot is het ook nauwelijks erotisch wat je te zien krijgt.