Horse Girl (2020)

Drama / Mystery

geregisseerd door Jeff Baena
met Alison Brie, Debby Ryan en John Reynolds

Sarah (Alison Brie) is een sociaal onhandige jonge vrouw. Ze is nogal een buitenbeentje dat gek is op knutselen, paarden en bovennatuurlijke misdaadseries. Sarah's sociale leven beperkt zich grotendeels tot de gesprekken met haar collega in de hobbywinkel waar ze werkt. Haar leven verandert nogal wanneer ze merkt dat haar lucide dromen langzaam haar echte leven binnendringen.

Goeie film over een vrouw met haar eigen leventje dat verstoord wordt als ze rare dromen krijgt. Het verloop van de film laat zich niet gemakkelijk voorspellen, dit komt ook mede door de enigszins luchtige toon. De belevingswereld en geestestoestand van het hoofdpersonage worden goed neergezet zonder dat het een vage trip wordt. Alison Brie is overtuigend, maar tegen het einde zakt het net wat in waardoor net geen 4.0 sterren.

Wat een vage film met een vaag verhaal. Ik had er meer van verwacht. Absoluut geen aanrader, maar een B-film! Dat ze deze maar snel van Netflix afhalen.

avatar van Donnie Vallermee
We weten nu in ieder geval dat ‘ze’ bestaan zeg maar
Verder is niets wat jij denkt dat wat dat het was ook echt waar kon zijn en zijn geweest wat waar of niet echt waar was voor iemand die dat als waar beschouwd.

avatar van schumacher
Wa ne rare film.
Njah.

avatar van DoctorMovie
Toch wel een aardige film met goed acteerwerk vind ik. Qua structuur en verhaal zou het een Nicolas Roeg film kunnen zijn, vaag ongrijpbaar maar toch boeiend

avatar van keukenzout
Intens verdrietige film. Sarah is zo'n sympathiek karakter en ik vond het schrijnend om te zien hoe ze als zand uit elkaar valt. Brie speelt zo prachtig kwetsbaar.

Mooie dromerige beelden die vervormen naar een nachtmerrie.

Misschien geen film voor het grote publiek.

avatar van Shaky
keukenzout schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Brie zet een werkelijk fantastische rol neer. Ze is bijzonder geloofwaardig en de film bezorgde me echt een slecht gevoel (op de juiste manier). Triest hoe het kan lopen, maar wat wordt het goed neergezet door Baena en met name door Brie.

avatar van bjerik76
uhm.. juist.
gelukkig geen paarden film, wat je in eerste instantie misschien zal denken.

De film komt enorm traag op gang, ook al kijkt dat wel vlot weg, maar er gebeurd eigenlijk niks.
Het middenstuk word dan toch wel geheimzinnig , maar het laatste deel maakt het allemaal weer verwarrend met een hoop vragen.
goeie cast.

ik hou op zich wel van alien abduction movies.
zijn al een tijd niet gemaakt heb ik het idee.

Pfff, dit is mij te vaag. Ik zat de hele tijd te wachten op antwoorden. Er kwam niets en ik kan er maar weinig fantasie bij krijgen.

Een tegenvaller...

avatar van princesspeach
Had meer ingezeten maar ik snapte sommige scènes niet.

zoals de scène dat ze helemaal ingepakt was enzo zombies achtig, en hoe zat het nou met die loodgieter? Die man waarover ze droomde? Verder echt prachtig in elkaar gezet, goede kwaliteit en vind haar echt geschikt voor de hoofdrol beetje naïef, socially akward. Helaas begreep ik gewoon niet alles.

Ik heb me speciaal aangemeld hier om deze film te beoordelen. Meest verschrikkelijke film die ik tot nu toe in me leven heb gezien. Vaag verhaal dat compleet nergens op slaat. Zonde van mijn tijd geweest helaas. Ik raad hem iedereen dan ook af.

avatar van john mcclane 2
Beetje dubbel gevoel hier over.

de Duplass Broertjes hebben deze film geproduceerd . Ze spelen vaak zelf ook een hoofdrol , En hun handtekening is duidelijk . Het zijn wat vervreemde ervaringen . Heel eigenzinnig .( ik kan het vaak wel waarderen )
Maar hier slaan ze er mee door . Ook omdat je niet overal antwoorden op krijgt , en het soms geen toegevoegde waarde heeft . En het vaag om het vaag zijn scene’s lijken .
Dat is soms ook een behoorlijk contrast omdat het meeste deel de dialogen en situatie extreem realistisch lijken . Gewone mensen , in gewone situatie’s .

De hoofdrol van Brie daar in tegen is erg mooi , en wat mij betreft de moeite waard om dit te zien , als je er op instelt dat het soms geen doorsnee film is .
Brie speelt een eenzame en fragiele vrouw ( en doet dat erg overtuigend )en ze heeft af en toe rare “ episodes “ .
De serie die ze kijkt vond ik vaak wel grappig en lijkend op iets wat Netflix ook zou kunnen streamen . Iets als lucifer of zo . De serie heet ook vagevuur .
Uiteindelijk Na een uur ontspoort het geheel behoorlijk en vraagt het wel heel veel van je inlevingsvermogen .
Dan lijkt het op kunst experiment van iemand op de kunst academie .
En dat kun je als jammer ervaren .
Maar dat einde,,,,
Ik vond het een gemiste kans , maar misschien moet je het laten bezinken .
2,5 *

avatar van ChantalParis
Ik blijf me verbazen dat zoveel filmkijkers altijd antwoorden willen. Is het niet veel boeiender om zelf eventuele antwoorden te verzinnen? Ik vond deze film erg geslaagd en is voor mij zeker een tweede kijkbeurt waard

avatar van Warp
Begint nog wel redelijk maar schiet al snel uit de bocht door het gehele gebeuren enorm aan te dikken. Waarbij Sarah aan het begin nog wel sympathiek was werd ze later vooral irritant. Het einde kon ik dan wel weer waarderen.

avatar van IH88
Horse Girl

Niet slecht. Horse Girl is een vreemde, hallucinerende en intrigerende film over een jonge vrouw die steeds meer haar grip op de realiteit verliest. Sarah heeft duidelijk psychische problemen, maar in het begin van de film heeft ze dat nog redelijk goed onder controle. Sarah heeft moeite met menselijk contact en is sociaal onhandig, maar ze functioneert wel.

Het is allemaal fantastisch geacteerd door Brie, en ondanks de begrijpelijke frustratie van de mensen om haar heen weet Brie toch sympathie en medelijden op te wekken. In het tweede gedeelte vliegt de film een beetje uit de bocht, en de “droomwereld” van Sarah levert wat vreemde scenes op. Het einde had ook wat krachtiger kunnen zijn.

avatar van perceived
Sfeervol en dromerig drama met een hoge nét niet factor. Alison Brie was het meest overtuigend.

avatar van Duke Nukem
Die reactie van de neus- keel- en oorspecialist is erg grappig! Het eerste uur van de film is wel vertederend, en zo sociaal onhandig is Sarah volgens mij helemaal niet. Totdat ze helemaal in de krankzinnigheid afglijdt. Of gaat het toch over ontvoering door aliens en het terugkeren in de tijd?. Het gaat na het eerste uur ineens erg snel en Alison Brie overacteert dan een beetje. Die overgang had wat mij betreft wat 'smoother' mogen zijn.

"What are we going to do, dig up your mother? We don't even have a shovel!"

Wel aardig.

Eerste half uur is een beetje lastig. De intro van de Duplass broers voorspelt al niet veel goeds en het wat klassieke indie begin, met een ongemakkelijk meisje dat zich niet geheel thuis voelt in deze wereld is ook niet meteen erg spannend. Brie doet het niet slecht, maar is wat te typisch in haar rol.

Eens de paranoia de overhand begint te nemen wordt het gelukkig wat leuker. De film is toch niet zo voorspelbaar als gedacht en Baena doet z'n best om er wat sfeer in te krijgen. Dat lukt ook wel aardig, al blijft de film op dat gebied uiteindelijk wel erg braafjes.

Gelukkig is het geen al te lange film en weet vooral het laatste half uur toch wel te overtuigen. Ook mooi dat er niet al te veel antwoorden gegeven worden, die zijn toch nooit zo interessant bij dit soort films. Vond het niet meteen een geniale film, maar toch enkele memorabele scenes en zaken die blijven hangen.

avatar van Herculaas
Sterke film over een vrouw die in een psychose raakt en de werkelijkheid steeds verder uit het oog verliest. Of heeft ze gelijk en is ze écht ontvoerd door aliens? Het antwoord is niet zo belangrijk, iedereen heeft zijn eigen werkelijkheid.

Voor de scifi-liefhebber is hier niet veel te halen (al zien de aliens er wel cool uit), maar als kijkje in het leven van iemand met een ernstige geestesziekte is Horse Girl erg geslaagd.

avatar van BlueJudaskiss
Aardig!

Ik had me er al vrij snel bij neergelegd dat ik alles niet kón begrijpen - misschien moet ik dat ondertussen ook maar eens bij de films van Lynch gaan doen - en daardoor kon ik me beter focussen op het spel van Alison Brie die ik fantastisch vond. Het knappe van haar vond ik dat ze Sarah niet direct neerzet als een gekkie, de scheidslijn is erg dun hier maar ik vond het mooi. Er zit ook een prachtige scene in met de psychiater die ik heel mooi gespeeld vond, heel genuanceerd.

Dit soort indie-films zullen nooit echt mijn favoriete genre worden maar het boeide me meer dan ik op voorhand dacht. Een paar grappige scenetjes - onder andere met die date - en dat einde vond ik fijn ook al begreep ik er geen bal van.

avatar van robertinho
BlueJudaskiss je bent vrij positief voor 'slechts' drie sterren, is dat volledig te wijten aan het indiefilm genre?

avatar van BlueJudaskiss
robertinho schreef:

Kan ik inderdaad niet helemaal uitleggen. Met dit soort films zou ik erg graag willen dat je op MovieMeter ook met kwart sterren kan stemmen want ik zit hier echt op 3,25*. Ik ben inderdaad niet zo'n fan van het - naar mijn mening té zelfbewuste - indie-toontje van deze film. En het productie-ontwerp met de pastelkleuren ben ik ook geen groot fan, maar dat is absoluut een hele specifieke smaakkwestie

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Wat mij betreft weer een interessante Netflix productie die op een juiste manier weet op te bouwen en langzaam maar zeker veel vraagtekens op de kijker afvuurt waardoor je wel "moet" blijven kijken.
Een film die soms een heel klein beetje doet denken aan de style van Lynch, alhoewel het natuurlijk niet zo briljant is blijft het je aandacht zonder moeite vasthouden.

Verwacht daarbij ook geen duidelijke verklaringen, het lijkt zich voor het grootste gedeelte af te spelen in het hoofd en de depressie van Sarah, waarbij je als kijker dus net zo goed de film bekijkt door gekleurde glazen.

Ongemakkelijk, mysterieus, sterk geacteerd.

avatar van mrklm
Sarah [Alison Brie] is dol op paarden en een groot fan van een bovennatuurlijke misdaadserie. Aan de reacties van haar directe omgeving merken we dat zij denken dat er iets aan de hand is met Sarah, maar omdat Baena het verhaal volledig vertelt vanuit het perspectief van Sarah is het lange tijd onduidelijk wat precies de oorzaak is. Sterker nog: ze komt vriendelijk en behulpzaam over, ook al is ze soms wat onzeker in de omgang met mensen. Wanneer Sarah last krijgt van black-outs, waardoor ze ontwaakt op plekken zonder te weten hoe ze daar is gekomen en zich hele dagen niet kan herinneren, bekruipt haar het vermoeden dat zij het slachtoffer is van bovennatuurlijke, of misschien zelfs buitenaardse krachten. Maar niemand in haar omgeving lijkt haar serieus te willen nemen.

Intelligent opgebouwd psychologisch drama werkt dankzij de charismatische, knappe vertolking van Brie en het ingetogen spel van de ondersteunende cast waar je lange tijd moet gissen naar de ware toedracht van dit alles. Het door Baena en Brie geschreven scenario draaft uiteindelijk iets te ver door en heeft een teleurstellende ontknoping.

avatar van shimahero
Ook gezien. Ik onthou de goede vertolking van Brie.
De uitwerking van de film vond ik in de tweede helft niet geslaagd,
maar de vertolking deed me verder kijken