Steel Dawn (1987)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lance Hool
met Patrick Swayze, Lisa Niemi en Anthony Zerbe

In een post-apocalyptische wereld stuit de eenzame Nomad (Patrick Swayze) op een groep kolonisten die worden bedreigd door een woeste bende moordenaars.

Gemiddelde mad max rip off.

avatar van Filmkriebel
Er zijn van die films waar je al van de eerste minuut ziet dat dit slecht wordt. Steel Dawn is ook zo'n geval, met de woestijn als post-apocalyptisch decor, een Swayze in één van zijn lachwekkendste rollen als een op zijn hoofd mediterende zwerver en een verhaal dat nooit gaat boeien, laat staan de aandacht vasthouden. Sommige scènes zijn werkelijk slecht. Tijdens één van de gevechten krijgt een acteur een klap; daarna zie je duidelijk dat hij nog twee seconden wacht alvorens zich te laten vallen zodat het leek alsof hij dat vergeten was.

avatar van Brix
Dit moet naar het schijnt een remake van de western Shane zijn

avatar van Jazzthieve
Ik hou van dit soort films. Films die slecht zijn maar toch iets hebben dat ze op een eigen manier vrij entertainend zijn. "Cherry 2000" is ook zo'n voorbeeld. Interessante trivia de hoofdrollen worden vertolkt door Swayze en zijn toen nog toekomstige vrouw Lisa Niemi. Ook wel leuk is dat Brion James een vrij atypische rol speelt t.o.v. wat je normaal van hem verwacht.
Dit is inderdaad een Mad Max (2) geïnspireerde film, de muziek van Steel Dawn is trouwen ook van Brian May (niet die van Queen), de filmcomponist van Mad Max.