Kuang Shou (2017)

China / Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jonathan Li
met Ka Tung Lam, Janice Man en Shawn Yue

Cheng Sai Gau, een nogal eigenzinnige agent, zit een bende goudsmokkelaars op de hielen. Ze werken vanuit de haven en gebruiken vissersbootjes om het goud aan land te krijgen. Jiang Gui Cheng is één van de kapiteins, maar tussen de smokkelaars onderling loopt het niet best en Jiang's leven staat op het spel. Hij besluit daarom zelf de rest voor te zijn, waardoor hij zowel de politie als zijn bazen moet ontlopen.

Hong Kong op niveau.

Niet zo heel vreemd misschien. Het mag dan Li's eerste film zijn, hij heeft al onder een aantal grote namen dienst gedaan. Met name Pou-Soi Cheang, wie deze film ook produceerde. Je mag het dan ook een beetje in die richting gaan zoeken, vooral Cheang's vroegere werk dan.

Visueel erg strak, Shawn Yue die als bad guy echt op niveau is en een aantal erg knappe actie scenes die misschien niet meteen een nieuwe standaard zetten voor Hong Kong, maar toch best creatief en knap uitgevoerd zijn.

Voor het plot hoef je niet te kijken, een film als deze schrijft zichzelf. En echt het ruwe talent van een Cheang zie ik er ook niet in terug, maar wél een film die volledig op niveau is. En een goed teken voor HK in het algemeen, want die zijn de laatste jaren toch een beetje op de sukkel, met de opkomst van China.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Phantasm
Film met aardig wat actie dat lekker wegkijkt.