A Week in Watts (2018)

Documentaire

geregisseerd door Gregory Caruso

Deze documentaire vertelt het verhaal van zes studenten die deelnemen aan een innovatief programma genaamd Operation Progress. Dit wordt georganiseerd door politieagenten in Los Angeles. Hun doel is veelbelovende scholieren te begeleiden uit Watts, een gewelddadige wijk waar bendes actief zijn.

Leuk voor een keertje.

Al zijn er de laatste tijd wel meer van dit soort docus, waar we een kijkje krijgen in het dagelijkse werk dat de Amerikaanse politie voor de kiezen krijgt. En ik heb er nog niet zoveel gezien, maar het lijkt vaak toch wat een goed nieuws show te zijn. Zeker in deze film leek het niet gehéél oprecht te zijn.

Anderzijds is het wel fijn om te zien dat de politie zich naast z'n gebruikelijke taken ook inzet voor de mensen en problemen echt aan de bron probeert aan te pakken. Beter voorkomen dan genezen. Dat lijkt ook best aardig te lukken bij de mensen die in deze docu aan het woord gelaten worden, over mislukkingen krijg je echter bitter weinig te horen. Dat lijkt me dan toch een beetje vreemd, wat de geloofwaardigheid en boodschap toch wel enigszins schaadt.

Het heeft soms wat weg van propaganda, het "kijk eens hoe hard we ons best doen" praatje werkt maar deels, hoe meer soortgelijke docus als deze er gemaakt worden, hoe sterker dat gevoel zal worden. Voor deze keer gaat het dan nog wel, maar de booschap is ondertussen wel duidelijk.

't Is wel een opstapje voor Caruso, want z'n vorige docu was echt niet te harden.