La 4ª Compañía (2016)

Mexico / Spanje
Actie / Misdaad

geregisseerd door Mitzi Vanessa Arreola en Amir Galván Cervera
met Adrian Ladron, Andoni Gracia en Hernán Mendoza

De vroege jaren 80. Zambrano is een jeugdige herrieschopper die een strafbaar feit heeft gepleegd. Wanneer hij in een strafinrichting aankomt denkt hij er alleen maar aan zich aan te sluiten bij een American football team; Los Perros. Dit betreft een groep gevangenen die diensten en voorrechten in de gevangenis beheerst en door de autoriteiten gedwongen werd om misdaden te plegen. Grote machthebbers zouden hierdoor rijkelijke dividenden opgestreken hebben.

avatar van Kondoro0614
Ben benieuwd naar deze.

avatar van libra666
Ruwe film met hard realiteitsgehalte, gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Prima vertolkingen, soms toch wel moeilijk te volgen. Prima inkijk op de corruptie in één van 's werelds slechtste gevangenissen, waar men met een mensenleven geen sikkepit in zit! Jaren '80 sfeer komt goed tot zijn recht, ook de soundtrack was te pruimen. Net geen vier sterren voor mij, ergens mist het juist je ditje, is het de taal of iets anders kan het niet direct plaatsen?

Degelijk.

Beetje gekke combinatie van een gevangenisdrama met een sportfilm, maar het werkt wel. Vooral omdat beide genres elkaar versterken hier, of ten minste toch wat afwisseling bieden. Waar ik de pure gevangenisfilm of sportfilm vaak wat saai vind.

De setting is best ruw en wordt degelijk neergezet, maar de film is wel érg druk bezig met het vertellen van een verhaaltje. Ik miste hier en daar toch enkele rustpuntjes en iets meer aandacht voor de regie. In het tweede deel wordt dat iets beter aangepakt, maar daardoor wordt alleen maar duidelijker dat de film zich toch teveel met het plot bezighoudt.

Voor een keertje zeker de moeite. Vervelen doet het niet, acteerwerk is oké en het verhaal boeit op zich wel. Maar het had gewoon net wat filmischer gemogen.