The American Meme (2018)

Documentaire

geregisseerd door Bert Marcus
met Paris Hilton, Kirill Bichutsky en Hailey Baldwin

Sinds celebrity Paris Hilton de selfie 'uitvond', is er een leger aan social media-bekendheden opgestaan. Allen delen ze elke gesponsorde actie de hele dag door in de hoop nog meer views en likes te ontvangen. De filmmaker volgt de grootste internetsterren en ziet een andere, meer negatieve kant wanneer de druk hoog is om te blijven presteren.

avatar van bjerik76
Paris Hilton... Spannend hoor ...

avatar van Chelsea94
haha jahoor Paris Hilton die de selfie uitvond. Mijn pa maakte al selfies toen selfies nog niet eens bestonden.

avatar van mikey
ik dacht dat hilton de homesexvideo had uitgevonden?

nee, die maakte zijn vader ook al toen de sexvideo nog niet eens bestond.

Best leuk.

Ik ben al een tijdje op zoek naar docus die zich richten op de moderne celebrities, maar die zijn redelijk moeilijk te vinden. Deze film haakt daar gelukkig wat beter op in. Niet dat er écht veel belicht wordt, maar je krijgt wel een redelijke inkijk in het leven van enkele "nieuwe" beroemdheden.

Voor volwassenen is dit toch vaak een compleet onbekende wereld, maar als je kijkt wat voor drommen mensen dit soort volk volgt dan kan je er ook weer niet al te min over doen. Veel talent zit er duidelijk niet achter, maar dat was vroeger ook niet echt het geval natuurlijk.

De laatste tijd hoor je ook steeds meer crash & burn verhalen over dit soort sterren. Ook niet zo heel vreemd wanneer ze zelf niet echt blijken te weten waarom ze nu net populair zijn, maar dat het hun leven serieus in de war schopt is wel duidelijk. Dit is niet meteen de meest diepgravende docu omtrent dit soort nieuwe fenomenen, maar totdusver wel één van de meest relevante die ik al gezien heb.

avatar van John Milton
Weinig aan toe te voegen, OH. Eens.

avatar van Ebenezer Scrooge
Aanstellerige, nietszeggende documentaire waarin een paar grote namen op social media worden gevolgd. In feite niet meer dan een serie portretten van uitgerangeerde dertigers en veertigers als Paris Hilton, The Fat Jew en DJ Khaled wiens stupiditeit is af te meten aan het aantal volgers dat ze hebben en allen aan dezelfde ziekte lijden: digitaal narcisme. Dat gejeremieer ook over hoe moeilijk ze het allemaal wel niet hebben en waar het is misgegaan in hun jeugd. Het is jammer dat Warhol die beroemde uitspraak van hem figuurlijk bedoelde en dat we dus geen 15 minuten maar soms wel jarenlang aan figuren als Paris Hilton vastzitten. In the future, everyone will want to be anonymous for fifteen minutes.

avatar van mikey
Op Hilton na had ik van niemand ooit gehoord. Okay Tommy Lee wel, die zat vroeger in een glamrock band. Over de eenzaamheid van internet influencers. Omdat ze zuipen en naaktfoto's van zichzelf maken. Nou tragisch hoor.

avatar van Shadowed
Moeilijk te beoordelen.

Een documentaire die niet erg diepgravend is inderdaad, en eigenlijk ook vrij weinig heeft te vertellen over het onderwerp. Marcus heeft zijn docu meer gericht op de levens zelf van verschillende instagram-sterren, vrij beperkt maar interessant genoeg.

Hoe ze populair zijn geworden komt aan bod, hoe ze zich erover voelen maar ook dat beroemd zijn zijn nadelen heeft. Het begint goed, maar zodra ze bij het laatste deel aankomen waar ze zich beroerd voelen omdat ze zo beroemd zijn, is wat overdreven.

Vooral iemand als Paris Hilton kan ik niet serieus nemen, aangezien ze haar valkuilen voor een groot deel zelf heeft veroorzaakt. Maar ook andere sterren stellen zich wel erg vreselijk aan, voorbeeld is 'Kirill' die zijn deel graag zwaar wil laten overkomen maar dit kan je ook niet serieus nemen juist omdat de camera erbij is. Zo'n scene waarbij zijn moeder vraagt of hij kan blijven slapen en hij toch maar weggaat is wel heel duidelijk gespeeld.

Weinig sympathie dus hier, al wil ik best geloven dat beroemd zijn niet alleen maar eenhoorns en regenbogen zijn. Marcus stopt genoeg in zijn docu om het allemaal een beetje boeiend te houden en slaagt hier goed in. Je verveelt je nergens eigenlijk, al zal dit niet iedereen smaken. Een kijkje achter de schermen van Social Media.

Geen hoogstaande, maar wel een boeiende docu die nergens verveelt. Het mist de echte sympathie en emotie voor de karakters, maar dat mag de pret niet drukken hier.