Behind the Curve (2018)

Documentaire

geregisseerd door Daniel J. Clark

Een groeiende, wereldwijde groep theoretici, die zichzelf de Flat Earthers noemen, is ervan overtuigd dat de aarde plat is. Ze leven echter in een samenleving die dit idee stellig verwerpt. Een van de meest prominente Flat Earthers is Mark Sargent die, te midden van een opkomende zonsverduistering, trots spreekt tijdens de eerste conferentie van deze theoretici.

Tja.

Wie kent ze niet. De gekken die zelf hun raketjes bouwen om daarmee te bewijzen dat de Aarde echt wel plat is. Gelukkig laat deze docu zich daar niet aan vangen, en krijg je een wat genuanceerder beeld voorgeschoteld. Niet zozeer dat het verhaal dat ze vertellen overtuigend wordt, maar wel dat het beeld van deze mensen op een serieuzere manier gekaderd wordt.

Het is dan ook fijn om beide kanten van het verhaal te horen in deze docu. Het zijn niet enkel de Flat Earthers die aan het woord gelaten worden, maar ook "klassieke" wetenschappers die hun zegje mogen doen. Zij becommentariëren vooral de drijfveren achter zo'n groeperingen, maar ze zijn bij momenten ook kritisch naar zichzelf, en dan vooral naar het vaak elitaire en hautaine gedrag dat sommige "populaire" wetenschappers er op nahouden.

Tijdens de tweede helft verliest de film wel een beetje focus, vooral omdat dan het congres van de Flat Earthers gevolgd wordt. Niet zo heel interessant, veel boeiends komt er dan ook niet meer naar boven, maar er zitten best wat rake fragmenten in deze docu, da's zeker niet altijd het geval bij dit soort onderwerpen.

avatar van BlueJudaskiss
Waanzinnig interessant.

Gekkies blijven gekkies, maar aan de andere kant denk ik dat de Flat Earthers dat ook zullen denken van de wetenschappers die hier aan het woord komen met soms verrassende psychologische inzichten: de Flat Earthers verschillen niet zo gek veel van welke andere maatschappelijke / religieuze / politieke beweging stellen zij zichzelf graag in de positie van de underdog waardoor ze een identiteit kunnen creëren - dat vond ik de waarde van het gedeelte op het congres, dat daar zulke theorieën aan bod kwamen.

En ja, verder... Het zijn bizarre mensen, maar hun volhardendheid of halstarrigheid vind ik - of het nou wel of niet gevaarlijk is - bijzonder. En net zoals in elke beweging zijn er wel de nodige bitchfights natuurlijk wat ook grappig was.

Interessante Netflix-docu!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Deze documentaire begint op zich best aardig maar na een half uurtje had ik het al wel zo'n beetje gezien, het werd daarna steeds meer een herhaling van zetten. Dat er een hoop mensen zijn met afwijkende denkbeelden en dat conspiracy theories opbloeien als nooit tevoren was al bekend en dit is daar weer een variant op. Vroeger keek ik naar Weird Weekends van Louis Theroux, waar allerlei vage clubjes en sektes aan het woord kwamen en in hun waarde werden gelaten. De Flat Earth society is typisch zo'n club mensen die daar niet hadden misstaan, en een half uurtje was ook wel genoeg geweest.

Aan de cover te zien, als je Flat-Earth believer bent, én geen klimaatontkenner, dan mag je wel heel erg bang zijn

Hint: Ik heb het over de smeltende "poolkappen"

avatar van danuz
Vond dit net als Flavio meer iets voor een half uurtje in een Theroux achtig format. Het is dan ook meer een portret van wat figuren uit een wat zielig clubje mensen. Wat mij betreft had de maker er goed aan gedaan om veel meer te focussen op de argumenten die de flat earthers hebben. Om vervolgens de wetenschappers ook meer ruimte te geven om dit gedoe te debunken.

avatar van Petina
Jammer, ik had graag wat meer bewijzen willen zien over de platte aarde maar op het leek op een lovestory.
Dan is deze link misschien een leuke opsteker...

Top secret: de aarde is plat | KIJK - kijkmagazine.nl

avatar van Koerok
Valt een beetje tegen. De verbazing dat dit soort mensen bestaat is er vrij snel af (en wisten we eigenlijk toch al wel).
Ik had wat meer "science" verwacht, met vervolgens de keiharde debunking ervan.

Hilarische documentaire over de community van Flat earth aanhangers in de VS. Deze complottheorie wint aan populariteit, terwijl er nergens een clou is die je aan het denken zou kunnen zetten. Ze houden echter vol dat de aarde plat is. Punt. Ik vind het wel fascinerend hoe de denkprocessen van deze mensen zijn. En ik heb me prima vermaakt.

avatar van BigBrainsBrett
Voor wie bewijzen wil zien, of zelf onderzoek wil doen, youtube staat aardig vol.

We See Too Far! Why You Shouldn't Believe You Live on a Globe - YouTube

Gr. een Flat Earther.

Ik mis de historische achtergrond van de flat-earthers. Begon het bij The Truman Show en het internet of liggen de wortels van het gedachtegoed al eerder, in wazige occulte kringen in het begin van de 20ste eeuw? Of iets anders? Geen achtergrond wordt gegeven, het lijkt een modern fenomeen (geloof ik niet). Wordt niet aangekaart, jammer. Ik ben nieuwsgierig naar de ' pioniers', de voorlopers... vanuit een Louis Theroux perspectief. Fringe is altijd interessant, maar de docu liet te wensen over. Had soms moeite om door te kijken, was er wel een beetje klaar mee op den duur. Gemiste kans...

avatar van Corcicus
Dit is de meest bizarre en onvoorstelbare complottheorie die ik ooit heb gezien. Het volstaat al om vanuit een luchtballon of vliegtuig of vanuit een boot op de zee de aarde te overschouwen, om te begrijpen dat het niet klopt. Als de aarde plat was, zou je ook vanuit Alaska Rusland niet kunnen zien, beste BigBrainsBrett en zouden de Japanners nooit tot in Pearl Harbor geraakt zijn. Deze ideeën zijn werkelijk té gek voor woorden. Daarom kon ik er ook niet van genieten.

Het enige argument dat ze aanhalen, is dat ze de overkant van de straat kunnen zien en dat dat bij een ronde aarde niet mogelijk zou zijn. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op omdat ze gewoon niet ver genoeg kijken. Mochten er nog meer argumenten aangedragen zijn geweest, dan had ik er misschien nog de fun van ingezien, maar dit was zelfs niet lichtjes interessant.

avatar van DiamondsRealDeal
Toch niet altijd even boeiend zoals hierboven al een paar keer is verteld.
Wel een geinig begin :
''These people live amongst us, I just want to point this out''
''You want to hear some flat earth music?''
''I have met hundreds of flat earthers but none of them live in their mom's basement, so..''
'' A lot of people realize that if you're a flat earther you can only date flat-earthers, ... so theres now flat earth dating sites''
''90% of the flat earth community are in the closet''
'' Have u seen this kitty? His name is Research Flat Earth''

Deze film had net zo goed Patricia Steer en/of Mark Sargants kunnen heten, want veel verder dan de bio en bezigheden van die twee komt deze film niet. Twee flat earth gekkies die niets wat ze beweren kunnen onderschrijven zonder weer in een andere complottheorie te vervallen en dan in zichzelf geloven en letterlijk melden dat ze alleen zichzelf als betrouwbare bron zien. De dame in kwestie meldt letterlijk dat ze pas in de Boston aanslag gelooft, als ze 'zelf haar been verloren had". Eigenlijk zit je naar een soort vlog te kijken. van twee overrated gasten die zichzelf helemaal fantastisch vinden en vooral bezig zijn met de gevolgen van hun vlog ipv rationeel te onderzoeken of wat ze beweren wel waar kan zijn. Maar dat is hun doel niet en de vraag is of ze ooit een ander inzicht zouden willen verkrijgen, overtuigd van hun gelijk als ze zijn.