Take Your Pills (2018)

Documentaire

geregisseerd door Alison Klayman
met Anjan Chatterjee en Eben Britton

In een competitieve wereld biedt een middel als Adderall studenten, atleten, programmeurs en anderen een manier om beter en sneller te presteren. Maar tegen welke prijs? Er is sprake van een stijging in het gebruik van stimulerende middelen op recept, zoals Adderall, om prestaties te verbeteren. Wat is de drijfveer achter deze trend?

Een wat plichtmatige documentaire over Adderall en aanverwante middelen. Iets te veel blabla.
Een groot deel van de documentaire gaat over soortgelijke ervaringen van gebruikers. Een cultuur van gemakkelijk voorschrijven aan AD(H)D gebruikers, veelal scholieren en studenten. Vooral aangewakkerd door de prestatiecultuur. In eerste instantie komen een aantal 'fans' aan het woord die het beschrijven als een wondermiddel dat een antwoord is op al hun problemen.
Ook een it-specialist en American football-speler die er baat bij hebben gehad.
De mogelijk schadelijke effecten / bijwerkingen komen vervolgens uiteraard aan bod, maar ik had verwacht dat de inhoud verontrustender zou zijn, mij iets meer zou vertellen dat ik nog niet wist of zelf nog niet had bedacht.
Gelukkig komen er op het einde nog wat alternatieven aan bod en gebruikers die toegeven dat het geen lange termijn oplossing is en geen wondermiddel.
Iets meer onderzoeksjournistiek en urgentie à la Zembla zou fijn geweest zijn. Het zit er wel in maar te gedoseerd. De wetenschappers die aan het woord komen nemen amper stelling, zijn erg voorzichtig in hun bewoordingen en kritiek is spaarzaam.

kappeuter: haal jij nuance en voorzichtigheid nu aan als kritiek?

Matige docu.

Vooral qua onderwerp dan. Eigenlijk gewoon de zoveelste docu over het pillenprobleem van de Amerikaan. Ditmaal is Adderall de grote schuldige, volgend jaar is er wel weer een ander middel waar half Amerika aan verslaafd blijkt.

Het is wel opvallend dat er zomaar meerdere kanten belicht worden, al vond ik dat er onder de "voorstanders" nu niet meteen grote lichten zaten. Daarnaast worden zaken als peer pressure en dergelijke weer veel te makkelijk aangehaald als excuus, iets waar ik het ook wel wat mee gehad heb.

Buiten wat historische context heeft deze docu ook niet erge veel te vertellen. Misschien is het voor de gemiddelde Amerikaan choquerend, vooral als hij zelf aan de Adderall zit, maar als Europeaan oogt het toch gewoon het zoveelste Amerikaanse luxeprobleem waar ondertussen al teveel docus over bestaan.

Onderhond schreef:
kappeuter: haal jij nuance en voorzichtigheid nu aan als kritiek?

Nee ik vind dat de wetenschappers die ze aan het woord laten weinig te melden hebben, en wat ze melden is waar ik als leek / krantenlezer ook wel enige weet van heb.
Ik ben natuurlijk wel voor nuance en voorzichtigheid en niet voor sensatiejournalistiek, maar misschien zijn er onderzoeken bekend die wat meer inkijk geven in langdurige invloed op brein en lichaam. Er werd wel iets verteld over mogelijke nierschade en controle van ontlasting e.d. maar dat kwam vooral van gebruikers zelf.