You Can Choose Your Family (2018)

Alternatieve titel: Being Frank

geregisseerd door Miranda Bailey
met Jim Gaffigan, Logan Miller en Anna Gunn

Het is 1992. Phillip verlangt ernaar zijn stadje te verlaten voor een muziekschool in 'The Big Apple'. Zijn dromen worden onderuit gehaald wanneer zijn overheersende vader, Frank, het verbiedt. Als vergelding voor het dictatoriale ouderschap van zijn vader sluipt hij weg voor een wilde voorjaarsvakantie. Wanneer hij de staatsgrens overgaat, ontdekt hij een kleine gemeenschap aan het meer waar hij zijn vader ziet met een andere vrouw. Blijkbaar woont zijn vader hier en heeft hij een heel ander gezin. Met deze nieuwe hartverscheurende informatie beseft Philip dat hij mee kan gaan in het bedrog van zijn vader of het heft in eigen handen kan nemen.

Flauw.

Sowieso weer een film waarvan je je afvraagt waarom het zich in hemelsnaam in de jaren '90 afspeelt. Het verhaal wint misschien een klein beetje aan geloofwaardigheid omdat er toen geen social media en dergelijke waren, maar geloofwaardigheid is nu niet meteen aandachtspunt nummer 1 van deze film. Het lijkt vooral wat leuren met vervlogen tijden.

Gaffigan doet verder z'n best wel, maar kan deze film niet in z'n eentje dragen. Heb me ook de hele film afgevraagd waarvan ik hem kende, bleek uiteindelijk van de Flight o/t Conchords serie te zijn. Klein rolletje, maar wel een hilarisch nummer.

De rest van de cast is bleek, net zoals de humor en het drama. Bailey voegt niks toe als regisseur, waardoor het een erg flauw en identiteitsloos filmpje wordt. Beetje raar om het dan te proberen rekken tot 110 minuten, had makkelijk een minuut of 20 korter gemogen.

Vreselijk is het niet, wel nogal zoutloos. Eentje om snel te vergeten met andere woorden.