St. Agatha (2018)

Horror

geregisseerd door Darren Lynn Bousman
met Sabrina Kern, Carolyn Hennesy en Courtney Halverson

Een zwangere vrouw die op de vlucht is zoekt haar toevlucht in een klooster, verborgen in een desolaat gebied. Wat lijkt op de perfecte locatie om een kind te krijgen verandert in een duister hol waar stilte wordt afgedwongen, afschuwelijke geheimen worden verborgen en elk beetje wilskracht op de proef wordt gesteld. Al snel komt ze achter de ziekelijke en verdraaide waarheid van het klooster en de vreemde mensen die er ronddwalen.

avatar van Valak
Hier ben ik erg benieuwd naar; een nieuwe Bousman. Kan niet wachten op de trailer!

avatar van Valak
Mooi, eerste reviews zijn al heel goed!

Maar we hebben helaas nog steeds geen trailer....

avatar van Daan258
Nieuw werkje van Darren Lynn Bousman
Laat maar komen.

avatar van Corcicus
Niet veel soeps deze film, kon er de aandacht nauwelijks bijhouden. Een American Horrorstory sfeertje.

avatar van Spartaan1986
Bousman heeft enorm wisselvallig werk afgeleverd de afgelopen jaren maar gelukkig behoort deze tot zijn betere werk. Spannend en sfeervol. Zeker de eerste 3 kwartier zijn erg sterk en Carolyn Hennesy is geknipt voor haar rol als gestoorde non. Minder overtuigend vond ik het acteerwerk van de hoofdrolspeelster en het laatste kwartier schiet de film een beetje uit de bocht. Er komt richting het einde nog een volledig overbodig 'supernatural' element om de hoek kijken. Niet nodig, want de film was als Psychologische Thriller sterk genoeg.

avatar van joolstein
Met Darren Lynn Bousman, de regisseur die verschillende films regisseerde in de Saw-franchise, zou je verwachten dat het misschien een splatter-feestje zal worden, maar dat is niet wat je krijgt met St. Agatha. Verwacht ook geen jump-scares zoals die in 'The Nun' te zien waren! Nee, de nieuwste horrorfilm van de regisseur is er één van het onderhuidse psychologische soort! Met een redelijk trage opbouw. Het is het verhaal over slechte bedoelingen van nonnen in een klooster op het Amerikaanse platteland van de jaren '50. Een tijd dat ongehuwd zwanger niet door de beugel kon en daarom zoekt de aanstaande jonge moeder Mary haar toevlucht bij deze 'liefdevolle' nonnen. Echter Mary begint achterdocht te krijgen over de bedoelingen van de Moeder-overste en haar nonnen. En ja, er zijn ook clichés te zien. Ook is de film redelijk vanaf het begin tot het einde; rechtaan, rechttoe maar dit wordt voldoende gecompenseerd door het goede spel van kat en muis door Sabrina Kerns en Carolyn Hennesy en de prima spanning. De film bezit alle elementen (spanning, angst, bloed, wendingen, sadistische nonnen) die ik graag in een horrorfilm ziet.

avatar van umbra
Voorlopig redelijk lage score hier. Ik vond deze écht wel vet goed se. Ik ben überfan van AHS en dat sfeertje bezit deze film ook wel wat. Wel een heel ander soort film dan we van Darren Lynn Bousman gewend zijn. Maar dat is in deze een verrassende meevaller, de film is sterk op zich en gaat onderhuids met die sadistische nonnen en het constant sfeertje dat er hangt. De film houd je volledig in z'n greep, ook al start ie redelijk traagjes, wordt ruimschoots goed gemaakt door de rest van de film.

avatar van Macmanus
Bousman

Hij kruipt steeds wat meer naar de straight to VOD hoek. Hier lijkt het budget ook niet erg hoog. Maar dat is eigenlijk niet zo erg. De film is soms wat slordig, duidelijk nieuwe wc in een scene terwijl we in de 50s leven. Maar het oogt allemaal niet heel goedkoop.

Helaas blijft Bousman niet instaat om het verhaal met de juiste beats te vertellen. Hij speelt met wat overbodige flashbacks, hij wil je heel duidelijk nog de schijn te geven van geesten/duivelse nonnen. Maar uiteindelijk is het allemaal wat je al een uur voelde aankomen. Hij weet nooit een mysterie te creëren. Acteerwerk is ook nogal b-film matig tot slecht. Het is jammer ik denk dat je best aardige acteurs had kunnen binden maar ze haakte waarschijnlijk bij het matige script allemaal af. Waar Bousman normaal qua art design nog weleens wat extra’s geeft is dat hier ook nagenoeg weg. De kelder met wat rood licht had nog wel wat.

Maar het is allemaal niet boeiend genoeg.

2 sterren.