Helter Skelter (1976)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Tom Gries
met George DiCenzo, Steve Railsback en Marilyn Burns

Semi-documentaire over Charles Manson en zijn cultus, verantwoordelijk voor de gewelddadige moord op Sharon Tate in 1969.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
plaatje is niet ideaal, maar ik kon ook niets beters vinden

avatar van manic
Dit is toch een tv-film? Ik heb 'm nog nooit ergens gezien op video of dvd.

Het is van origine een tv-film, maar volgens IMDb's Release Dates is hij in elk geval in Denemarken (en dus waarschijnlijk ook wel elders) in de bioscoop uitgebracht.

Volgens E! Online is hij wel op VHS uitgebracht, en de IMDb vermeldt zelfs de Amerikaanse alternatieve titel Massacre in Hollywood, wat de 'video title' moet zijn. Of de film ook in Europa op video uitgebracht is zou ik niet weten.

FisherKing
Gaat over de vervaarlijke gek die Manson heet; tevens oa ook moordernaar van de bevallige Sharon Tate; toendertijd getrouwd met Roman Polanski.

Deze kerel is ooit eens in South Park geweest!

FisherKing
Deze kerel is ooit eens in South Park geweest!
Steve Railsback yes

Voor mensen wie dit verhaal wel interesant vinden raad ik aan het boek eens te lezen.

Dan kom je ook wat meer te weten over de Manson Family.

Ik ben zelf zwaar gefasineerd door deze film, maar vooral de boeken die over deze macabere moorden gaan.

avatar van Macmanus

Dan kom je ook wat meer te weten over de Manson Family.

Ja ik vind het ook wel fascinerend hoe een man een paar mensen zo ver krijgt zo dat ze voor hem mensen gaan vermoorden.
Maar uhh heet dat boek ook Helter Skelter of anders?

avatar van Mindflight
hier is de dvd: link

hier is het boek:
link

heb deze een keer gezien, kan het me niet meer zo goed voor de geest halle, weet dat ik hem op de belg heb gezien en dat ik erg onder de indruk was. zou hem graag nog eens zien

gbh
Macmanus schreef:

Maar uhh heet dat boek ook Helter Skelter of anders?

Ik heb het boek in de nederlandse uitvoering te koop"
Helter Skelter: het ware verhaal van de manson moorden.
voor 9 euro + verzendkosten

Een goede tv-film die, in tegenstelling tot de versie uit 2008, de gebeurtenissen laat zien na de Tate/LaBianca-moorden. Vooral Steve Railsback als Charles Manson laat een geweldige acteerprestatie zien.

avatar van kirk douglas
Ondanks zijn lange speelduur vond ik deze film zeer goed.
De film is een stuk rustiger dan tegenwoordige films en gebruikt geen schokkende bloedbaden om de aandacht van de kijker erbij te houden.
Steve Railsback is geniaal maar wel jammer dat er ook een boel slechte acteurs in de film zitten.

Uitstekende waargebeurd drama over de geflipte Charles Manson en zijn aanhangers (volgens mij heeft hij nog steeds een aantal aanhangers). De film werd destijds in drie delen op TV uitgezonden en dat verklaard ook min of meer de duur van ruim drie uur. De boeiende film zit uitstekend in elkaar en hetzelfde geldt voor de opbouw en uitvoering van het verhaal. Steve Railsback zet overigens een geniale rol neer van Charles Manson en was minstens Oscar waardig. De geflipte vrouwen (zijn aanhangers) vond ik ook wel aardig spelen. Zoals "Kirk Douglas" ook al aangaf moet je geen schokkende beelden verwachten in deze film. Daarvoor kun je beter deze versie Helter Skelter (2004) kijken welke overigens ook goed is.

avatar van knusse stoel
Uitstekend (inderdaad Theunissen) gebrachte en waargebeurde film waarin de waanzin van enkelen wordt weerspiegeld in de volgelingen. Een waarschuwing voor mensen die denken dat hun leider almachtig als mens is.
Ik heb de film in een keer uitgekeken en ik moet toegeven dat het een redelijke aanslag op het vertrouwen in de mensheid te weeg bracht. Althans tijdens en net na de film.
Indrukwekkend hoe een persoon zo mensen in zijn macht krijgt en deze zodanig manipuleert dat ze klakkeloos alles van hem/haar aannemen. Prachtige film met een (waarschuwend) goed verhaal!

avatar van knusse stoel
Alsnog 4 sterren!

avatar van Anyaamsreob
Lang maar boeiend.

Het verhaal van Charles Manson is uiteraard erg boeiend. De film is een reconstructie van de moorden en de rechtszaak die daarop volgt. En dat blijft ondanks de lengte van ruim 3 uur erg boeiend. De film zelf is een stuk zwakker. Soms lijkt het zelfs op een b-film met overdramatische muziek en een aantal erg slechte acteurs. Zeker in het begin. De hoofdpersonen acteren gelukkig een stuk beter.
Het einde van de film is ook weer erg zwak. Het komt over alsof de regisseur er zelf nog wat aan toe heeft willen voegen met een moraal prediken door de officier van justitie naar Manson en een vage mededeling dat de doodstraf omgezet is naar levenslang en alle daders vanaf 1978 gratie kunnen aanvragen. Waarschijnlijk komt het door het jaar 1976 wanneer alles nog vers in het geheugen zat. Maar het komt erg over dat iedereen dan nog steeds erg bang is van Charlie Manson en dat hij dus nooit meer vrij mag komen. En waarschijnlijk leefde dat gevoel van angst ook nog sterk in 1976. Maar het had beter geweest als de film na de uitspraak van de rechter geëindigd zou zijn.

avatar van Rmie
Ik vind het geheel erg matig. Vooral het kleurgebruik vond ik echt onder de maat.