Entebbe (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door José Padilha
met Daniel Brühl, Rosamund Pike en Eddie Marsan

Het waargebeurde verhaal over de kaping van een vliegtuig van Air France. Vier kapers dwingen het vliegtuig inclusief passagiers te laten landen in Entebbe, Oeganda, waarmee ze proberen tientallen Palestijnen die vastzitten in Israël te bevrijden. Wat volgt is een militaire bevrijdingsactie, Operatie Entebbe, om de gijzelaars te redden.

• vanaf woensdag 10 oktober te koop op dvd

kappeuter (moderator)
Vanaf 5 april 2018 in de bioscoop (eOne)

Film over een vliegtuigkaping. Ik had enkele buitenlandse reviews gelezen en die waren niet al te best, maar ik vond deze film prima. Een goede mix van spanning, politieke afwegingen, en actie. Verveelt geen moment.

avatar van sinterklaas
Kaapfilms zijn meestal zoooooooooo saai.

avatar van Shadowed
sinterklaas schreef:
Kaapfilms zijn meestal zoooooooooo saai.

De meeste inderdaad wel.

Maar United 93 vond ik wel erg goed!

avatar van Harmonica Man
De film uit 1976 met Charles Bronson was wel de moeite waard. De andere met Lina Blair en nota bene Kirk Douglas is iets minder. Ben benieuwd wat ze hier van maken.

Shadowed schreef: Maar United 93 vond ik wel erg goed!

Van harte mee eens!

avatar van mjk87
Niet altijd even goede film, maar enkele zeer sterke momenten maken dat ik dit geen onvoldoende kan geven. De film is vrij degelijk en laat vanuit meerdere perspectieven de gijzeling zien. Dat maakt wel dat geen één verhaal echt goed wordt uitgewerkt of echt diepgravend is. Jammer, want vooral Brühl heeft een interessante rol en weet met die weinige tijd nog een prachtig inzicht in zijn psyche te geven. Maar ook de stukken op hoog politiek niveau zijn boeiend, goed gespeeld door enkele echte prachtige karakterkoppen en verdienen eigenlijk gewoon een eigen film. Alleen het verhaal van de soldaat en zijn vriendin de danseres hangt er wat bij en wordt echt matig uitgewerkt en je denkt lange tijd ook wat precies de reden van zijn aanwezigheid is. Aan het eind van de film is duidelijk waarom, maar in de film is dit vrij zwak en voegt aan het verhaal en de beleving niets toe.

Maar daartegenover staan enkele prachtige scènes vol crosscutting en prachtige muziek erboven die los gewoon echt prima werken. Ook dat shot van een vliegtuig in het donker waar de vier ronddraaiende propellers zacht worden belicht is gewoon schitterend. 3,0*.

avatar van mrklm
Het is ironisch dat één van de beruchtste kapingen uit de geschiedenis tot een film die zo vlak en saai is als deze. Het scenario van Gregory Burke is de grootste boosdoener, want het marginaliseert de sleutelrol van de Ugandese president Idi Amin die in Raid on Entebbe (1977) ijzersterk werd vertolkt door Yaphet Kotto en richt zich vooral op de gijzelnemers en de Israëlische politici. Rosamunde Pike en Daniel Brühl spelen de Duitse terroristen, leden van de beruchte Baader-Meinhof Groep, als idealisten die zichzelf te diep in de nesten hebben gewerkt. De eindeloze vergaderingen en telefoongesprekken van de Israëlische hoogwaardigheidsbekleders halen het tempo nog meer naar beneden en regisseur José Padilha verzuimt het gevoel van een race tegen de klok - wat de besluitvorming over een eventuele reddingsactie zeker was - over te brengen. Wie dan nog hoopt op een enerverende finale heeft het mis, want de ontknoping is sneller voorbij dan de nutteloze expressieve dans tijdens de ondertiteling. Dit is vleesch noch visch en dus niet te pruimen.

avatar van DreamTech
Nou begint al lekker 1976 Air France in een airbus die waren er 42 jaar geleden nog niet ! maar ja ga nog verder kijken !!

Wat een tegenvaller was dit zeg.
Niet alleen omdat mijn verwachting kennelijk te hoog was.
Aan de andere kant is het logisch dat die verwachting hoog was.
Dit was één van de beruchtste kapingen uit de jaren 70 met het vliegtuig dat uitweek naar Entebbe waar Idi Amin een zeer dubieuze rol speelde.
Dit komt amper aan bod in deze film.
Dan de actie van de Israeli's. Eén van de meest gedurfde acties waar zij patent op kregen en een reputatie opbouwden van: Don't mess with Israel.
Wat was het plan? Hoe werd die uitgevoerd?
De makers kwamen niet verder dan dat er een zwarte Mercedes nodig was.
Het werd allemaal afgeraffeld in een paar minuten die ook nog begeleid moesten worden door die uitgevoerde dans van de vrouw van de commandant.......
Lekker belangrijk, alsof het ging om de relatie tussen die vrouw en die commandant in plaats van om die zeer gedurfde actie.

Eigenlijk waren de gebeurtenissen zo fascinerend dat de filmmakers dit gewoon niet konden verprutsen.
Ze zijn er toch in geslaagd.

avatar van blurp194
Veertig jaar later.

De berichtgeving indertijd herinner ik me nog wel - en vooral ook de enorme opluchting na de knappe actie van Israel. En daarna nog de onduidelijkheid over het lot van Dora Bloch. Aan de radio gekluisterd, zeker een week lang, in afwachting van hoe het drama zich zou ontknopen - want dat Israel niet met zich zou laten sollen lag wel erg voor de hand, de vraag was alleen op welke manier ze met harde hand zouden reageren.

In deze verfilming komt die spanning er nou net niet helemaal uit. De focus ligt misschien ook net iets teveel op het getwijfel van Daniel Bruhl, terwijl Rosamund Pike een wel net iets sympathieker tintje meekrijgt dan de mevrouw die ze speelt zou verdienen. Of daar ook maar een letter van waar is is twijfelachtig, maar de toespraak die de twee over zich heen krijgen van hun mededader is wel wat scherp op het punt, en roept ook de onbeantwoorde vraag op wat deze twee eigenlijk in het conflict te zoeken hadden. Net als zoveel andere Duitse radicalen en terroristen wellicht. Maar de film blijft teveel op alle paarden wedden om dat tot het motief, het hoofdonderwerp te maken.

En dus, even zo goed komt de rol van onze grote held Idi Amin Dada, de vriend van het volk, er niet helemaal uit. Al was het maar geweest dat er even genoemd werd dat hij opdracht heeft gegeven om de arme Dora Bloch te vermoorden. Of de wraakacties tegen diverse Kenyanen, omdat Kenya de aanval had ondersteund door de vliegtuigen te laten bijtanken.

Net als mijn voorganger moet ik me dan bedenken wat er dan eigenlijk wel goed is aan de manier waarop de film het beroemde verhaal vertelt. Niet heel veel, ben ik bang - het blijft allemaal veel te vlak. Hoe je het voor elkaar krijgt met dit stuk historie om er een saai en vlak geheel van te maken, daar moet je toch echt de plank voor misslaan. En waar ik me, zeker als de spanning hoog oploopt, behoorlijk aan zat te ergeren is de manier waarop de actie wordt vermengd met de moderne dans-act waar Sarah in speelt. Erg meh en erg irritant en met afgrijselijke muziek, en het lijkt er vooral bijgesleept om de mooie actrice Zina Zinchenko een plaats te geven in de film.

Bruhl en Pike acteren dan wel weer fijn - met uitzondering van de scene waarin ze in het Duits aan het bekvechten zijn. En Eddie Marsan natuurlijk, die begint al haast een cult status op zichzelf te krijgen. De cinematografie is zeker in het begin erg sterk. Wel jammer dat er net niet het goede vliegtuig gebruikt is - die wingtips waren er toen nog niet. Tsja, dat zal wel te duur geweest zijn.

avatar van Shadowed
Oef wat een misser.

Fouten, misplaatste scenes, bijna geen spanning, vlakke personages, slechte drama en miscast. Hoe moeilijk kan het zijn om een goede kaapfilm te maken? Blijkbaar te moeilijk voor Padilha. Die man die ook met RoboCop niet wist te overtuigen.

Om positief te beginnen. Visueel was de film best mooi. Sommige scenes waren best sfeervol, zoals de splitsing tussen Israëlische en Franse gijzelingen, en als die ongelooflijk misplaatste dans uit de bestorming van Entebbe was gehaald was die scene ook best sfeervol en spannend. Brühl acteert best goed als Bose. Het personage van Idi Amin was kort, maar de acteur was best goed.

Maar dan de negatieve kant. De film is bijna niet spannend. Pike is een miscast, aangezien ze enorm geforceerd overkomt en niet de uitstraling van een Duitse terrorist heeft. Alhoewel de Duitse bekvecht scene overtuigender was was ze daarnaast een soort verdwaalde Amerikaan. Wat ze ook is. De drama is ook geforceerd en je krijgt weinig tot geen banden met zowel de gijzelingen als gijzelaars. De achtergrond die best interessant was wat er na de aanslagen kwam (zoals de wraakacties) worden compleet weggelaten. Ook jammer dat de kaping veel beruchter was dan het resultaat dat hier weergegeven is. Ze hadden het veel uitdagender en spannender kunnen maken.

En dan die gruwelijk misplaatste dansscenes, brrr. Alsof ze het erin moesten plaatsen ter vermaak van iemand. Geen idee wie het in z'n kop haalde, maar het was een slechte keus. En dan voelt de bestorming van Entebbe best teleurstellend aan. Opbouw van de film was wel goed, met de snelle vliegtuigkaping, die best sfeervol in beeld gebracht was.

Acteerwerk is buiten Brühl en Marsan ook best houterig. Ik maak het niet hoger dan een erg krappe 2,5*, omdat de film visueel wel is geslaagd.

Victory at Entebbe (1976) 3.5 * en vooral Raid on Entebbe (1977) 4* waren stukken beter en veel spannender en veel meer drama.

avatar van Vilmkritikus
Man man man wat was dit een tegenvaller alles komt zo afgeraffeld over.

Een basisgegeven waarmee je een dijk van een film kan afleveren, wat destijds met Raid on Entebbe ook goed lukte, maar deze nieuwe versie is het net niet. Sober, afstandelijk met weinig emotie en daardoor zelfs een beetje saai. Regisseur Padilha permitteert zich daarnaast een aantal artistiek bedoelde fivroliteiten die niet goed uitpakken zoals bijvoorbeeld de keuze om de spannende apotheose samen te laten lopen met een dansuitvoering. Leuk idee maar het werkt totaal niet. Acteerwerk had beter gekund. Alleen Marsan als Peres maakt indruk, Brühl is degelijk en Pike is als foute powerbabe totaal verkeerd gecast. Al met al de minste film die ik over deze heftige gebeurtenis heb gezien. Merkwaardig eigenlijk dat deze bioscoopfilm oogt als een documentaire achtige tv film, terwijl de daadwerkelijke tv film die hierover bestaat(het dynamische Raid on Entebbe) destijds meer gelijkenis had met een volwaardige produktie voor op het grote doek.

avatar van Thomas83
Hoopte op iets beters dan 6 Days, ook zo'n film over een historische gijzelactie waarin veel aandacht is voor de politieke kant van het verhaal. Met een betere regisseur en acteurs als Brühl en Pike dacht ik dat B-film Six Days echt wel te overtreffen zou zijn. Maar deze is nog minder eigenlijk, vooral door een heel zwak script en beroerde regie. Van een deugdelijke opbouw, gevoel voor tijd of een echte spanningsboog is nooit sprake, en wat een mooi idee het ook is om inzicht in de motieven van alle betrokkenen te geven, de film richt zich op zoveel partijen dat niemand echt uit de verf komt.

De dialogen zijn ook hondsberoerd en meer rechtstreeks op de kijker gericht dan geloofwaardig en naturel. Brühl is eigenlijk perfect gecast voor een rol als deze, maar omdat de aandacht over meerdere personages verdeeld moet worden komt hij ook niet helemaal tot zijn recht. Pike is als Engelse een eigenaardige keuze om een Duitse terrorist te spelen, en wat ziet ze er ook uit met die pruik en bril. Vond het ook maar raar dat er willekeurig Hebreeuws of Engels door personages wordt gesproken. De uiteindelijke bevrijdingsactie met de parallelmontage met de dansopvoering komt wat pretentieus kunstzinnig over, en zo origineel is het na bijvoorbeeld Munich ook al niet meer. 2.0*.

avatar van filmkul
Redelijk thriller/drama. Het verhaal is bekend en wordt goed uitgewerkt door Padilha. Het switchen tussen de gijzeling en de politieke besluitvorming rond de bevrijdingsactie weet hij best aardig neer te zetten. Met de voorkennis en het feit dat de gijzeling 7 dagen duurde gaat wel wat ten koste van de spanning. De uiteindelijke bevrijdingsactie is wat kort en mist de emotie, ondanks de mix met de mooie dansuitvoering, wat niet eens zo heel slecht bedacht is. Het acteerwerk van Brühl is goed. Marsan springt eruit. Pike is een wat minder keuze. Prima film, maar er had veel meer in kunnen zitten. 3,5