The Hummingbird Project (2018)

Canada / België

geregisseerd door Kim Nguyen
met Jesse Eisenberg, Alexander Skarsgård en Salma Hayek

De twee neven Vincent en Anton uit New York spelen met grote bedragen in de aandelenmarkt, waarbij winnen bepaald wordt in milliseconden. Hun droom is om een glasvezelverbinding aan te leggen tussen Kansas en New Jersey, waarmee ze miljoenen kunnen verdienen. Maar niets gaat eenvoudig voor dit stel. Anton is het brein, Vincent de sjacheraar. Samen duwen ze elkaar en iedereen om hen heen naar een breekpunt in het onrealistische avontuur.

Vanaf 21 maart in de bioscoop (Independent Films)

avatar van mrklm
Computeranalist Vincent [Jesse Eisenberg] is ervan overtuigd dat hij met de hulp van zijn neef Anton [Alexander Skarsgård] neurotische, maar briljante programmeur, een glasvezelverbinding te bewerkstelligen die een milliseconde sneller is dan alle anderen. Dat kleine verschil kan speculanten miljoenen opleveren, maar dan moet de verbinding wel in een kaars rechte lijn van New York naar Kansas City worden aangelegd. Daarvoor heeft Vincent een grote investeerder, een uitvoerder en de toestemming van duizenden landeigenaren nodig. Een enorme klus, die bemoeilijkt wordt door de noodzaak tot geheimhouding en rancune van Eva Torres [Salma Hayek], de voormalige werkgever van Jesse en Anton, die woedend is over hun plotselinge vertrek en ze een hak wil zetten.

Eisenberg en Skarsgård zijn uitstekend in de hoofdrollen en er is goed ondersteunend werk van Michael Mando als de man die de leiding heeft over de aanleg van de glasvezellijn. Maar onder de regie van Kim Nguyen - die tevens het scenario schreef - is de toon onevenwichtig. Met dit thema en deze karakters kun je alle kanten op, maar het resultaat is een mislukte mengelmoes van elementen van verschillende genres.

Y&T
toch mrklm....het verhaal ...( origineel, apart, ) de casting, muziek...camera....zag er toch allemaal goed uit?...weer 's wat anders als schiet paf poef.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Had al wel zo’n vermoeden dat toen ik op een zonnige ochtend naar deze film ging er verder niemand in de bioscoop zou zitten. Ach ja, niets mis met een privé screening, zelfs niet voor een inwisselbaar filmpje als The Hummingbird Project. De film gaat over het aanleggen van een glasvezelkabel. Klinkt niet heel spannend en dat is het ook niet. Dat probeert scenarist en regisseur Kim Nguyen het wel te maken en hij laat daarom zijn film een beetje aanvoelen als een heist-film; drie mannen moeten een onmogelijke klus klaren om de baas van een groot bedrijf te slim af te zijn.

Jesse Eisenberg speelt Jesse Eisenberg en dat doet ie weer op z’n Jesse Eisenbergs. Hij speelt geen slechte rol, maar heel veel bereik heeft hij niet; hij blijft hetzelfde typetje spelen. Van een ander kaliber is een vrij onherkenbare Alexander Skarsgård. Hij en Michael Mando - die ik de laatste tijd steeds vaker zie opduiken - zijn uitstekend. Dat valt niet te zeggen van Salma Hayek, die erg miscast lijkt. Ze is nogal een ongeloofwaardig en over de top figuur en dat maakt het toch een stuk minder spannend. Verder gaat The Hummingbird Project zoals je verwacht; mensen achter hun computer, wat technisch geouwehoer, een hoop cijfertjes en dan af en toe wat beelden van boren. En hier en daar gooit Nguyen er wat slowmotion artistieke shots in. De film wil een heleboel, van spanning opbouwen, luchtig zijn en tegelijkertijd soms heel dramatisch worden. En ondanks dat het zeker geen slechte poging is, de film slaagt er ook niet echt in. Hummingbird is een film die na een paar weken waarschijnlijk compleet uit mijn geheugen is verdwenen.

2,5 sterren.

Goeie film waarin twee neven een supersnelle glasvezelverbinding willen aanleggen om zo een voordeel op de aandelenmarkt te creëren. Vooral een origineel en toch ook wel boeiend verhaal. Maar er wordt verhaaltechnisch wellicht iets te veel hooi op de vork genomen. Zo is het einde op zich wel mooi, maar vormt niet echt een goeie afronding van de film. Goed acteerwerk van de gehele cast.

avatar van AniSter
Ondanks het idiote doel van de neefjes en het dus voorspelbare einde, niets mis mee. Die twee uurtjes vond ik omvliegen.

avatar van schumacher
Leuke film en de bijna 2 uren vlogen nog goed voorbij, hier en daar had er mss het ene en ander nog net wat meer uitgewerkt kunnen zijn.
7/10 is een correcte score, net geen topfilm maar wel dik oke om eens gezien te hebben.

avatar van blurp194
Bovengemiddeld realistisch in de beschrijving van de techniek, daarmee steekt deze film bijzonder gunstig af tegen wat in Hollywood gebruikelijk is. Niet dat er niets rammelt, maar toch. Jammer wel dat het verhaal dat daar overheen gelegd is zonodig weer alle cliches moet meeslepen.

En toch is het wel de moeite waard om te kijken, en dat komt vooral door de acteurs. Eisenberg staat niet bepaald bovenaan mijn lijstje favorieten, maar laat wel mooi werk zien. En Skarsgard wellicht nog beter. Hayek niet echt misschien, maar daar staat tegenover dat ze dan wel weer een soort boosaardig plezier lijkt te hebben in haar high powered bad person rol, en dat straalt er vanaf.

Het einde valt een beetje tegen, maar, het past wel bij de cliches die de film verder al oplepelt. En daarin eigenlijk ook wel weer mooi.

avatar van huiguh
Vermakelijke film die naar het einde toe in cliches vervalt.
Snap niet dat deze film onder het kopje'thriller' valt, zoals hierboven bij de informatie staat.
Echt spannend wil het nooit worden.

avatar van Alathir
Onderhoudende 'thriller' over het leggen van een glasvezelverbinding die het traden nog sneller moet maken en om zo miljoenen binnen te rijven. Dat blijkt echter moeilijker dan gedacht en in deze film zijn er allerlei hindernissen die overwonnen moeten worden. Ja, dat vat het goed samen. The Hummingbird Project is een groot project met tal van hindernissen net zoals je in elk groot project wel tegenkomt. Sommige problemen zijn financieel of politiek getint andere zijn persoonlijk.

Vooral Alexander Skarsgård vond ik geniaal acteren. Eisenberg is nu niet direct een favoriet van mij, maar soms komt hij aardig sterk uit de hoek. Klein rolletje ook voor Heldenberg die wat moeilijk komt doen. Al begrijp ik zijn standpunt wel.

avatar van missl
Eisenberg praat de hele film alsof hij op versneld afspelen staat. Verder vermakelijke film, wat je denkt dat gaat gebeuren, zal ook gebeuren maar het kijkt wel lekker weg.