Deadtectives (2018)

Alternatieve titel: DeadTectives

Komedie / Horror

geregisseerd door Tony West
met Chris Geere, David Newman en Martha Higareda

De presentatoren van een televisieprogramma krijgen de opdracht een huis in Mexico te onderzoeken. Volgens de verhalen spookt het er. De presentatoren moeten er een spannende aflevering opnemen, die ervoor zal zorgen dat de kijkcijfers omhoog gaan. In eerste instantie zijn ze sceptisch, en geloven ze niet dat er zich iets paranormaals afspeelt in het huis. Wanneer dit wél zo blijkt te zijn, zetten ze alles op alles om een spectaculaire aflevering op te nemen.

avatar van Corcicus
Trailer geeft niet veel bloot.

avatar van Egulio
Niet slecht! Heb aardig kunnen lachen..

avatar van Collins
Deadtectives is een verrekte goeie komische spookhuis film. Een low budget film, die zich kan meten met de (technische) klasse van de gangbare studio producties. Camera, belichting, geluid, speciale effecten en de setting zijn grandioos. Het acteerwerk van (mij onbekende) acteurs is goed. Het verhaal deugt ook. Ja, prima film.
Voordat je trouwens door hebt dat het een hoogwaardige productie is, moet je je eerst door een vervelend kwartiertje film worstelen. De proloog is voorzien van flauwe humor en is irritant springerig gefilmd. Dat wordt niks, denk je dan. Niet dus. Eenmaal gearriveerd op de Mexicaanse lokatie waar het eigenlijke verhaal zich afspeelt, wordt de film leuker en leuker.
Een horror-komedie. Moeilijk om een vergelijkbare film te vinden. Ik moest soms aan The Frighteners (1996) denken, hoewel die film een minder duistere sfeer in zich bergt. De humor is echter wel vergelijkbaar. Die is net als in deze film ook prettig ingebouwd in de handelingen. Humor en horror verhouden zich hier goed. De humor kent z’n plek. De horror wordt er als zodanig niet door geschaad.
Op het horrorvlak valt genoeg te genieten. De setting is een oud herenhuis. Ik houd van dergelijke lokaties. Met een donkere kleurstelling en een schemerige belichting draagt zo’n setting altijd fijn bij aan een duistere sfeer. Hier gebeurt dat ook. Een paar brute scènes en een enkele goed geplaatste jumpscare brengen voorts extra verdieping aan in de duisternis.
De film weet heel adequaat een goede spanningsboog op te bouwen en hanteert daarnaast een behoorlijk tempo, dat prettig aanvoelt en dat maakt dat de film gemakkelijk is te consumeren.
Het is lastig om een echt leuke horrorkomedie te maken. De combinatie horror-komedie is niet altijd succesvol. De leukste in dat genre zijn de films die in de kern serieuze horrorelementen bevatten. De kunst is om die serieuze elementen te verrijken met komische punten, die prettig relativeren of iets van de spanning wegnemen zonder daarbij de kijker zijn horrorgevoel te ontnemen.
In Deadtectives is dat gelukt.