True Confessions (1981)

Thriller / Drama

geregisseerd door Ulu Grosbard
met Robert De Niro, Robert Duvall en Charles Durning

Des Spacelly is een priester in een rustig, afgelegen dorpje. Op een dag wordt een prostituee vermoord en een agent wordt gestuurd om de moord te onderzoeken. Het blijkt de broer van Des te zijn, die hem nu pas weer na jaren ziet. In het verleden konden ze elkaar vertrouwen, maar nu verdenkt de agent dat zijn broer iets met de moord te maken heeft.

neo (crew)
best wel aardig thrillertje met goeie rollen van de niro en duvall

FisherKing
aardige film : door Duvall en De Niro; verhaal heeft niks om het lijf helaas..

Deze film had alles in zich om een topwerk te worden. Ga maar na, groot budget, topacteurs en ook nog een bekende componist. Nu is Grosbard geen grote regisseur, maar hij bewijst drie jaar later met Falling in Love dat hij verdomd goed kan regisseren. Dus waar gaat het mis? Wellicht wel bij het script, dat medegeschreven is door Dunne (originele schrijver van HET boek). Er wordt heel veel gewezen, maar nergens iets aangeraakt (over relatie tussen broers, ethische kwesties mbt moraal, etc.). Bovendien worden een aantal acties ingegeven door niet goed uitgewerkt motieven. Spannender had het ook wel gemogen, en gekund. Delerueís muziek is teleurstellend, wellicht zijn het nog niet eens de deuntjes, als wel de wijze waarop ze in de film zijn gemonteerd, dat kan echt niet namelijk. Waarom MEDIOCRE en geen IGNORE als advies? Vanwege het uitstekende acteerwerk, met name Robert Duval is uitmuntend, een genot om naar te kijken. Vandaar dus. Mooiste scene: Tommy (Duval) loopt restaurant binnen voor afspraak met zijn broer (Robert DeNiro) en zeikt de ober af.

klute89
Jeezes! Zulke slechte cijfers voor zo een prachtige en ingetogen thriller Ik ben er onderste boven van

Robert De Niro en Robert Duvall spelen de sterren van de hemel, in een spannende film en sfeervolle film van de meesterhand van Ulu Grosbard ( als ik het goed uitspreek).
Het is een indrukwekkende film over schuld en boete: een moord dat een soort zijspoor is en natuurlijk rotheid vanbinnen uit en de rol van de kerk.

Deze film verdient ruim 5,0* Ik prijs hem echt de hemel in.

klute89
Hij staat bij deze ook in mijn top 10

avatar van Insignificance
Moeizame film met een onbevredigende aflevering. Het heeft nochtans genoeg om het flink te laten borrelen. Moord, intrige, corruptie, sex en scheve manoeuvres binnen de kerk; het zit er allemaal in, maar een geladen sfeertje blijft achterwege. Er komt niet veel meer uit dan een nogal sobere, droge registratie van een aantal gebeurtenissen in veertiger jaren L.A., waar tegelijkertijd de twee broers onder de loep wordt genomen.

Sterk gespeeld door De Niro en Duvall (zeker de laatste, zijn cop heeft net iets meer bite) en aan morele thematiek geen gebrek, maar ook dat komt niet echt van de grond. Losse flarden met bungelende lijntjes. Grosbard heeft het niet kunnen verenigen tot een coherent geheel. De apotheose is dan ook lauw. Alsof ze maar besloten hebben er mee te stoppen met een flauwe epiloog tot besluit. Aanzienlijk potentieel, maar een matige regie.

Goeie misdaad/moordmysterie dat zich afspeelt eind jaren '40. Ondanks het trage tempo en het redelijk ingewikkelde plot, verveelt de film niet. Ook is het niet storend dat het einde zeker niet alle antwoorden geeft. Robert DeNiro en Robert Duvall overtuigen als de broers die min of meer tegen over elkaar staan, maar toch meer gemeenschappelijk hebben dan ze zelf denken.

avatar van frolunda
Goede thriller waarbij vooral Duvall ijzersterk acteert

avatar van MH040
Geen topper, maar toch geweldig om De Niro en Duvall naast elkaar te zien acteren.

Omdat (denk ik) film maken hier teveel als kunst werd verheven, heeft de maker vergeten voor een passend en goed einde te zorgen. Er zaten trouwens toch al onvolkomenheden in zowel het verhaal als de personages. De productie was meer een dramatisch karakterportret over twee ogenschijnlijk verschillende broers, dat zich afspeelde in een door en door verdorven wereld, dan een thriller. De dialogen waren invoelend en er was sprake van zwarte humor.