Tau (2018)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Federico D'Alessandro
met Maika Monroe, Ed Skrein en de stem van Gary Oldman

Ooit was ze een pientere oplichtster, nu is Julia de nieuwste gevangengehouden vrouw. Haar lichaam en geest worden uitgebuit in een dodelijk experiment. Het enige obstakel dat haar haar vrijheid ontzegt is TAU, de geavanceerde artificiële intelligentie die in het geheim ontwikkeld werd door Alex, Julia's masochistische en enigmatische gijzelaar. TAU beschikt over een arsenaal aan drones en robots en Julia moet racen tegen de klok om de grenzen tussen mens en machine te overbruggen opdat ze haar vrijheid kan herwinnen.

Aangekocht door Netflix. Releasedatum nog niet bekend.
EDIT: vanaf vrijdag 29 juni 2018 te zien op Netflix

Bij Science Fiction en Tau moet ik als eerste toch hier aan denken:
Tau

Zwolle84
TornadoEF5, je meisje.

Was het maar zo...

avatar van Donkerwoud
Wajow, ik had ook een Tau-leger!

avatar van Shadowed
Kan heel interessant worden, (9,4/10 uit 10 ImdB stemmen is redelijk veelbelovend). Kan ook een totale flop worden. Ben benieuwd

avatar van n00r

Je weet toch wel dat 10 stemmen echt niks is op IMDB

Shadowed schreef:

6,5 op 89 stemmen. Is dus flink omlaag gegaan.

n00r schreef:

Je weet toch wel dat 10 stemmen echt niks is op IMDB

10 nog niet inderdaad, wel een klein veelbelovend begin.

christian schreef:

6,5 op 89 stemmen. Is dus flink omlaag gegaan.

Ik zie het. Daar gaat de echt grote hoop weer

avatar van Kondoro0614

Ik zie het. Daar gaat de echt grote hoop weer

Gewoon zelf gaan kijken..

avatar van Pazmaster
In het begin lijkt het wel wat te worden, het ziet er allemaal best aardig uit namelijk, maar uiteindelijk valt het het toch wat tegen. De AI heeft te veel menselijke trekjes waardoor het erg nep over komt, en de manier waarop zijn maker hem in het gareel houdt is tenenkrommend. Jammer, leuk geprobeerd maar niet geslaagd.

Donkerwoud schreef:
Wajow, ik had ook een Tau-leger!

Ha, het aries model in deze film is heel erg geinspireerd door Tau warriors.

Leuke film.

avatar van Helderheid
Erg mooi gemaakte thriller van Netflix over kunstmatige intelligentie. Beetje vergelijkbaar met Ex Machina. De hele high tech setting ziet er strak en gelikt uit. De personages missen wel wat diepgang, maar de film keek lekker weg.

avatar van mcdaktari
Zo af en toe heeft Netflix toch wel eens een goeie film, en daar hoort Tau ook bij. Wat een aangename verassing was dat zeg. Vanaf het begin heb ik genoten van deze film. Van dit soort films moeten ze er eens wat meer opzetten. Het deed me een beetje aan Ex Machina denken, maar ik vond Tau zeker niet de mindere van die twee.

avatar van psychopath
Aan de ene kant vond ik het echt een ongelooflijke kut film en aan de andere kant intrigeert de film mij.

Grafisch ziet het er mooi uit maar het verhaal is gewoon slecht en ik irriteer mij dood aan Alex wat waarschijnlijk de bedoeling is maar desalniettemin irriteert dat karakter mij de hele film door.

Ook zijn bepaalde elementen slecht uitgewerkt en het einde, een super computer AI in dat kleine ding jaja, voelt meer alsof ze het einde afgerafelt hebben.

Ik snap dat sommige de vergelijking met Ex Machina maken en hoewel bepaalde elementen er in terug komen (super tech huis met diens snufjes, AI) is het een totaal andere film waarbij ik Ex Machina een stuk beter vond.

Apart filmpje, maar ook niet meer dan dat.

avatar van nadrin
De belangrijkste vraag zal pas in de toekomst beantwoord worden. Maar Tau is een origine manier om ze te stellen.

Aardige film waarin een vrouw gevangen wordt gehouden en gedwongen wordt mee te werken aan een experiment. De hele inleiding is aan de lange kant en de film wordt dan ook pas echt interessant zodra de vrouw en de computer beginnen te communiceren. Echt de diepte in gaat deze film niet, maar is wel leuk om te kijken. Met Gary Oldman als de stem van de computer.

avatar van VanRippestein
Een film die best een OK concept heeft. Door de tenenkrommende dialogen en de immense hoeveelheid ondoordachte zaken alsnog erg kut. Zeg maar, echt genant ondoordacht.

avatar van umbra
Deze heeft me wel bekoord. Het verhaal op zich flinterdun, maar ik hou gewoon van dit genre, huis bestuurd door AI, experiment,...8/10

avatar van Solis
Concept en verhaal lijkt me best goed, maar door de wisselende reacties begin ik toch wel te twijfelen of ik 'm wel wil zien...

avatar van TornadoEF5
Leuke film, niet zo goed als Ex Machina natuurlijk, maar net zoals quasi elke niet blockbuster van de laatste vijf jaar weer ondergewaardeerd. 2,71* is weer extreem kritisch, en dat vind ik er ook over. Ik vraag me dan af waarom je dan nog überhaupt dit soort films kijkt, want dit soort kritiekpuntjes of een dergelijke film had je voor aanloop wel kunnen verwachten, maar anyway. Konden bepaalde dingen beter? Ja, misschien. Maar je zou eigenlijk hetzelfde kunnen opmerken bij elke science-fiction film. Elke science-fiction film zal veel meer fouten kennen dan een gewone film. Verder vermakelijk, en doet dus wat het moet doen. Film zou misschien iets beter geweest zijn als het met momenten meer zijn tijd had genomen.

TornadoEF5 schreef:
...maar net zoals quasi elke niet blockbuster van de laatste vijf jaar weer ondergewaardeerd. 2,71* is weer extreem kritisch, en dat vind ik er ook over. Ik vraag me dan af waarom je dan nog überhaupt dit soort films kijkt, want dit soort kritiekpuntjes of een dergelijke film had je voor aanloop wel kunnen verwachten, maar anyway. Konden bepaalde dingen beter? Ja, misschien. Maar je zou eigenlijk hetzelfde kunnen opmerken bij elke science-fiction film. Elke science-fiction film zal veel meer fouten kennen dan een gewone film. Verder vermakelijk, en doet dus wat het moet doen.

Bij de Black Mirror serie (ook op MM) schrijft Onderhond ergens dat hij het vreemd vind dat de Black Mirror serie zo hoog gewaardeerd wordt en vergelijkbare genre werkjes zonder het Black Mirror label zo laag scoren.
Dus zou Tau binnen de Black Mirror serie vallen zou je een punt bij de waarderingen kunnen optellen.

horizons schreef:

Ja zwaar, maar het verschil met deze film is dat Black Mirror gehypet wordt, en cool en hip is, en dat deze film zo een status niet heeft, omdat film kijken niet meer hip is, of omdat het niet perfect is (maar dat rechtvaardigt deze lage score nog altijd niet). Weet je dat het zo erg geworden is, dat ik gewoon liever iets kijk op MM dat een niet te hoge score haalt, omdat de kans anders te groot is dat ik het maar niets zal vinden.

En ik vraag me honestly echt af waarom het merendeel van de mensen die Tau gezien hebben, ook Tau zien. Het is geen verplichte kost, al de kritiek die je op Tau geeft kon je ook zien aankomen voor je aan Tau startte. En als je met zo een vooringenomen gevoel naar een film kijkt, dan zal je ook vanzelf een lagere waardering geven, en moet je al niet naar de film in de eerste plaats kijken. Het is hetzelfde als je vooringenomen naar iemand zijn mening luistert, en waarbij je enkel selectief het enige zal horen dat van toepassing is op jouw visie. Je open stellen voor iets nieuws, dat is toch o zo moeilijk voor velen.

Best wel mijn genre, maar veel plotholes. Verder is het acteer werk matig.

3* omdat ik van dit soort films houd.

Sinds kort op Netflix...Las het verhaal en het is niet mijn ding....Robots die verliefd worden???? Zo iets?? Bahhhhhh Als ervaringsdeskundige en ook wat ouder zie ik er maar van af...Doe mij maar een goed Frans of Spaans drama,thriller, vooruit een film met Stallone ( ik doe niet kinderachtig...of voor de zesde keer "Önce upon a time in America...""

MM dank voor jullie reacties.

avatar van Uier
Staat genoteerd, Frans.

avatar van Erwinner
Die wordt met de dag ouder lijkt wel

avatar van james_cameron
Geen Tau aan vast te knopen? Flauw... De zoveelste middelmatige Netflix original, technisch redelijk uitgevoerd maar inhoudelijk erg vlak en voorspelbaar. De cast is daarnaast niet veel soeps, met de mooie maar qua spel nogal anonieme Maika Monroe in de hoofdrol en Gary Oldman als een tweederangs Hal-achtige computerstem. Hier en daar een leuke visuele vondst, maar het is allemaal erg dunnetjes en amper spannend.