Brain on Fire (2016)

Verenigde Staten / Canada / Ierland
Biografie / Drama

geregisseerd door Gerard Barrett
met Chloë Grace Moretz, Richard Armitage en Carrie-Anne Moss

Susannah Cahalan, een journaliste van de New York Post, kampt met ernstige gezondheidsproblemen. In de daaropvolgende weken verslechtert haar toestand in de vorm van catatonie. Na tal van ziekenhuisopnames is er uiteindelijk een arts met een diagnose in de hoop dat ze haar leven weer kan opbouwen. Vervolgens wordt Cahalan op een dag wakker in het ziekenhuis en heeft ze geen herinnering van hoe ze daar terecht is gekomen.

avatar van 606
Chloë

avatar van jacobine_rodijk
...een journaliste van de New York Post...

Mag hopen dat ze haar beroep gewijzigd hebben voor de film; Moretz lijkt me nogal erg jong hiervoor...

avatar van Enixsquare
Moretz die haar weg terug vecht van een madness ziekte wat ze in mijn optiek zeer goed doet, een echte huilie huilie film.

avatar van Pazmaster
Een redelijk drama met een waargebeurd verhaal over een vrouw die langzaam maar zeker doordraait. De artsen kunnen de oorzaak niet achterhalen en speculeren maar wat en willen haar naar een inrichting sturen. Maar haar familie geeft niet zo snel op....
Een miscast voor de rol van reporter, haar blonde haren staan haar trouwens ook niet, maar in de rol van een meisje dat steeds meer doordraait doet Moretz het best goed. Het niet al te verrassende einde is wat aan de slappe kant.

avatar van Brabants
Prima vertolking van een waargebeurd verhaal met een sterke rol van Chloë Grace Moretz. Het wordt niet groter of interessanter gemaakt dan dat wat het is. Gewoon puur stukje drama was zeker weet te verrassen.

"Brain on Fire" zorgt voor veel rillingen.
De film neemt je mee in een frusterende, wanhopige strijd van Sussanah als patient maar zeker ook van haar naasten die machteloos moeten toekijken hoe de situatie van het meisje verslechterd zonder dat doktoren hier antwoord op hebben. En juist dat gegeven zorgt voor een macaber tintje aan dit waargebeurde verhaal. Uitstekende rol van Chloë Grace Moretz in een film die zeker na afloop even blijft hangen in je gedachten.

avatar van Alathir
Sterk drama waar ik toch wel even stil van word. De radeloosheid van de ouders en van haar vriend. De onwetendheid van de dokters. Het vele wachten. Niets kunnen ze doen. Dit waargebeurde verhaal is erg realistisch neergezet door Chloë Grace Moretz. Ook haar moeder gespeeld door Carrie-Anne Moss, haar vader vertolkt door Richard Armitage en haar vriend Stephen neergezet door Thomas Mann halen de film naar een hoger niveau.

Brain on Fire is een film die op zoek is naar antwoorden met als belangrijkste moraal denk ik: dat het altijd aangeraden is om op zijn minst een tweede opinie te zoeken bij een andere dokter, zeker bij ernstigere aandoeningen. . Beter dan verwacht.

avatar van JTV-kijker
Vanwege de lage score ben ik hier zonder en zelfs met lage verwachtingen naar beginnen kijken, maar ik vond het uiteindelijk een ontzettend goede film. Een minpuntje is misschien dat de aftakeling redelijk wat tijd in beslag neemt, maar de gehele cast speelt op een hoog niveau met Moretz op kop. Het resultaat is een meeslepende film met een boeiend verhaal.

avatar van blurp194
Hmm.

Moretz doet het best aardig, en dat is wel het meest positieve dat er uit de film te halen valt - er zijn in het genre toch net iets teveel voorbeelden die dan toch een tikkie beter zijn uitgewerkt. En de medische stand kan zich aan dit verhaal even meten - tenslotte, het merendeel van de ziektes die de mens krijgen kan is nog steeds onbegrepen of zonder echte oplossing, alle mooie verhalen ten spijt. Google even iets als voetschimmel, voordat iemand daar verontwaardigd over gaat doen.

Waarmee het nog steeds als film niet veel verder komt dan een matige tranentrekker. Waarin Moretz het best aardig doet, dat moet gezegd.

Redelijke film over een jonge vrouw die werkt als journaliste en onverklaarbaar ziek wordt. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal waarvan het verloop voorspelbaar is. De lange weg van eerste symptomen naar de uiteindelijke diagnose komt goed over, maar het maakt de film wel wat eentonig. Chloë Grace Moretz zet haar rol prima neer. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van mjk87
Film die best veel goed doet, alleen wilde ik Moretz niet altijd geloven. Ik vind haar een fijn actrice maar als ze hier ineens stemmingswisselingen had, dan wilde ik er niet in meegaan. te geacteerd, te onverwacht kwam het over. Nu is het een waargebeurd verhaal, maar een McAvoy in Split lukte het wel.
Verder wel fijn gefotografeerd en af en toe mooie beelden en krachtige momenten waarbij de psyche van Moretz ook audiovisueel wordt overgebracht, maar genoeg scènes ook die ook gaan slepen. Tegen het einde met die nieuwe dokter komt er nog een fijn stukje menselijkheid bij en eindigt de film nog sterk. 3,0*.

avatar van Dr. X
blurp194 schreef:
Hmm.

Zoals?

avatar van blurp194
Uit m’n hoofd even, Girl Interrupted? One Flew over the Cuckoo’s Nest? A Beautiful Mind?

avatar van Elchapo
Redelijk waargebeurd verhaal,prima acteerwerk....3 stars.

avatar van umbra
Een biografie/drama, niet meteen het genre waar ik wild van word of me aantrekt. Dat is bij deze film wel anders gebleken. Ten eerste trok het verhaal me wel aan bij het lezen van en zien vd trailer en ben ik grote fan van Chloë Grace Moretz. Film laat zien hoe er in eerste instantie verkeerde diagnoses worden gesteld en dat leven of dood soms afhangt van welke piste dokters volgen en soms te makkelijk afwimpelen. De film boeit me van begin tot eind. Toppertje. 8/10

avatar van horizons
Sterke film met een uitstekende Moretz. Moraal van de film: als de diagnose niet duidelijk is deze niet zomaar accepteren en altijd naar de beste expert in het vakgebied vragen. True story.

avatar van rep_robert
Het mysterie rondom de aandoening die Moretz haar personage heeft wordt bijzonder goed en vol spanning opgebouwd. Ik zat continu met spanning te kijken en wilde echt weten wat er nou gebeurde en hoe het nou verder zal gaan. Dat gevoel kan niet gecreëerd worden zonder dat de cast en de makers van de film een goede prestatie neerzetten. Toegegeven, het is raar om zo'n jong meisje op een redactie van een krant te zien zitten. Maar blijkbaar is het echt zo gebeurd. Hoe verder Moretz wegzakte, hoe overtuigender het werd.
Hoe jammer is het dan ook dat in de laatste tien minuten alles afgeraffeld wordt. Het moment dat de dokter eindelijk weet wat er aan de hand is en het aan de familie verteld mist echt alle impact. En het herstel duurt ook maar een paar minuten....ik vind het echt bizar dat een film die me zo weet te grijpen uiteindelijk in zo'n teleurstelling eindigt.Wat mij betreft hadden ze nog wel een extra kwartier mogen uittrekken om de film een fatsoenlijk einde te geven.

Regisseur Barrett bouwt film fantastisch op, maar mist de finesse om die overtuiging uiteindelijk ook over de streep te trekken en er een topfilm van te maken. Dat kost de film in mijn eindwaardering uiteindelijk een punt. Erg jammer, want tot 90% van de film zat ik er helemaal in.

avatar van IH88
“Have you ever been trapped? Lost in your own body, lost in your own mind, lost in time? So desperate to escape, to just... Get out.”

Brain on Fire laat zien hoe belangrijk het is om altijd een second opinion te vragen wanneer een persoon zonder goede verklaring steeds verder achteruit gaat qua gezondheid. Moretz is fantastisch als jonge vrouw die zich steeds vreemder gaat gedragen, en uiteindelijk zelfs in een catatonische staat terecht komt. Het laatste gedeelte laat op een mooie manier zien hoe belangrijk het is als je een dokter hebt die geen genoegen neemt met de eerste (niet bevredigende) verklaring voor onverklaarbare symptomen. De altijd sterke Navid Negahban speelt deze arts, en het is het sterkste gedeelte van een voor de rest ook uitstekende film.

Doorsnee drama.

Met een titel als Brain on Fire richt de film zich iets te veel op het "mysterie" van Moretz' ziekte. Het duurt allemaal wat lang alvorens iedereen mee is en daadwerkelijk gelooft dat er fysiek iets mis is met Moretz. Dat neemt dat weer wat tijd weg van het drama zelf, dat ook nooit vol tot z'n recht komt.

Maar misschien het grootste euvel zijn de pogingen van Barrett om Moretz' conditie in beeld te brengen. Hij probeert het wel, beetje knoeien met beeld en geluid, maar hij is er duidelijk niet voor in de wieg gelegd. Het komt wat amateuristisch over en draagt verder ook niet veel bij.

Het drama zelf is redelijk, Moretz doet het niet verkeerd en ook de rest van de cast doet het naar behoren. Maar echt beklijven wil de film niet. Het bolt een beetje voorbij, zonder echte uitschieters, maar ook zonder saai of echt vervelend te worden. Echte middelmaat dus.

Goede film die ons in de eerste plaatst aantoont dat ziekteverschijnselen niet direct onder dezelfde noemer moeten worden geplaatst en dat meerdere adviezen en verdere onderzoeken tot genezing kunnen leiden.
Naar een waar gebeuren, gebaseerd op het boek van Susannah Cahalan, rol in de film schitterend vertolkt door Chloë Grace Moretz.
Nare en aandoenlijke belevenis, degelijk verfilmd.

Zwolle84
Puur naar de feiten kijkend zou ik deze film vreselijk moeten vinden. Ziektefilm, Moretz, clichés (de eeuwige onprofessioneel-halsstarrige dokters en de ook eeuwige real life foto's bij de aftiteling); brr... Maar toch werkt het hier redelijk. Voor een groot deel komt dat doordat het mysterie rondom haar ziekte pas tegen het einde wordt opgelost, waardoor je toch geboeid blijft kijken wat ze nu heeft. Daarnaast is het een mij volkomen onbekende ziekte, wat ook een stukje interesse opwekt.

Toch had het beter gekund als ze een ander voor de hoofdrol hadden gekozen. Moretz blijft gewoon een zeer beperkte actrice die nog steeds teert op de goodwill die ze als 12-jarige heeft gekweekt. Bovendien is de regie niet al te sterk, met al die cliché trucjes die bij dit subgenre horen.

Desalniettemin: klein zesje onder aan de streep. Het voelt niet als tijdverspilling.

avatar van DjFrankie
Zeer beklemmende film vol onmacht en dokters die het niet willen begrijpen. Chloë Grace Moretz. is mijn favoriete actrice van deze tijd al vanaf Kick-Ass, doet het hier weer prima. Het kijken absoluut de moeite waard.

avatar van Shadowed
Toch wel goed.

Ik verwachtte er vooraf niet al te veel van, maar dit was reuze meegevallen. Het is zelfs een zeer positief resultaat geworden uiteindelijk, die ondanks dat het een best Amerikaanse film is, toch wel spannend blijft en kijkbaar blijft.

Goede rol van Moretz. Heel dominant zal ze nooit worden in haar hoofdrollen, vooral vanwege haar uitstraling, maar ze doet het behoorlijk Nasr behoren. Ook Perry viel me best positief op en eindelijk eens een echt degelijke rol van Moss.

De film is angstaanjagend op zijn eigen manier. Wat is er toch aan de hand? De vraag blijft goed hangen en over haar ziekte is genoeg mysterie aardbol het je nooit snel duidelijk wordt wat er gaande is. Naarmate de ziekte vordert, wordt de film ook steeds interessanter.

Er zijn enkele momenten die niet al te best zijn overigens. Scene dat Moretz opeens heel enthousast wordt midden op haar werkdag voelt niet echt aan. Desondanks blijft de film boeien en duurt niet te lang. Nooit wordt het te zielig, nergens gaat het naar ziekenhuisvoorzieningen. Dit blijft vooral bij het onderwerp zelf.

Interessante film om naar te kijken. Duurt niet te lang en wordt nooit te saai. Ondanks dat de visuele teuckendoos wel iets meer aanwezig had mogen zijn en het soms naar een Pro-Amerikaanse film neigt, blijft het een goede film.

avatar van BlueJudaskiss
Goudeerlijke film die me meer en meer ging boeien naarmate de film langer duurde. Op het eerste gezicht nogal oninteressante personages - dat vriendje, de ouders - vond ik steeds sterker worden zodra ze met de onbekende ziekte een doel krijgen om naar toe te werken, te vechten.

Ik snap de kritiek dat Moretz misschien iets te jong is voor de rol, maar ze doet - zoals altijd - verbluffend. Prettig ook om Carrie-Ann Moss te zien: juist in The Matrix vond ik haar altijd maar saai maar de rollen waarin ik haar daarbuiten heb gezien vind ik prachtig, en die in Brain on Fire is geen uitzondering.

Verder een film zonder al te veel poespas, maar die ook geen moment drakerig of sentimenteel wordt: recht-toe-rechtaan in de beste zin van het woord. Ik zat overigens wel met tranen in mijn ogen tegen het einde aan, tranen die begonnen te komen zodra er weer een heel stuk positiviteit naar voren kwam in de vorm van de geweldige Navid Negahban. Schitterende rol.

Erg fijn om een keer gezien te hebben! Een dik verdiende 4,0*!

avatar van BlueJudaskiss
Iets omlaag gehaald na alle andere prachtige films die ik deze week heb gezien, ook vandaag. Iets met ter vergelijking, kan het niet helemaal uitleggen. Evengoed een dikke 3,5*.