De Dirigent (2018)

Nederland
Biografie / Drama

geregisseerd door Maria Peters
met Christanne de Bruijn, Richard Sammel en Benjamin Wainwright

Biopic over de eerste succesvolle vrouwelijke dirigent ter wereld: Antonia Brico. Antonia Brico wordt in 1902 als Wilhemina Wolthius in Rotterdam geboren, maar verhuist in 1908 met haar adoptieouders naar Californië. Na een muzikale opleiding in de VS vertrekt ze in 1927 naar het conservatorium in Berlijn, waar ze als eerste Amerikaanse in 1929 afstudeert. In 1930 debuteert ze als eerste vrouwelijke dirigente voor het Berlijns Filharmonisch Orkest; in 1938 is ze de eerste vrouw die voor het New York Filharmonisch Orkest staat. Haar bewogen leven staat ook verder, met succes, in het teken van het veroveren van een plaats en die te behouden, in de door mannen gedomineerde dirigentenwereld.

avatar van schumacher
Echt niks voor mij.

een geweldige film gemaakt in een stijl hoe ooit mooie speelfilms gemaakt werden. Briljant acteerwerk en een flow die nimmer stil valt of verveelt. de lengte is dan ook prima en korter had afbreuk gedaan aan het zorgvuldig uitgewerkte verhaal.

avatar van 93.9
Aardige film. Wel erg lang.

Matige film over een vrouw die de ambitie heeft om een dirigent te worden en hier alles aan doet. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal met een Nederlands linkje die zich afspeelt in de jaren 20. De film concentreert zich iets te veel op het minder boeiende liefdesleven van het hoofdpersonage in plaats van haar carrière en de positie van de vrouw destijds. Het verloop is ook vrij voorspelbaar en de film duurt te lang. Net geen 3.0 sterren.

avatar van schoonetoonen
Redelijke film, met wisselend acteerwerk.
Nogal voorspelbaar af en toe (zeker het einde, oei), en inderdaad is de balans in focus tussen haar vrouw zijn in een mannenwereld en haar persoonlijke liefdesleven wat zoek. Pas aan het eind wanneer de afsluitende teksten in beeld komen wordt er echt impact gecreëerd. Maar daar hadden we de film niet echt voor nodig.

avatar van Cleanshot
Goed verhaal over de vrouwen emancipatie, degelijk acteerwerk. Grappig feit word duidelijk aan het einde dat hoe meer er verandert hoe meer er hetzelfde lijkt te blijven, maar goed verandering gaat in baby steps.

Ik denk niet dat deze film op vele verlanglijstjes zal staan, en dat is zeer onterecht, want wat een prachtige film is dit !!
Ik ben een muziekliefhebber, en het maakt mij tegenwoordig niet meer uit wat het genre is, vroeger was dat anders dan was je een rock- en popfan en verder kon je niet gaan, nu luister ik naar als … tenminste als het goed is...
En dat is de muziek in deze film, geweldig goed zelfs, al is het dan klassiek, mij maakt dat echt niet uit, het raakt me en dat is voldoende !!
Het waargebeurde verhaal is bijzonder goed gebracht en je staat verstelt hoe er werd gediscrimineerd in de muziekwereld als het op vrouwen aankwam.
De dame is kwestie, Antonia Brico, staat echter haar 'mannetje' in de mannenwereld van de muziek en drijft haar wil door...
Bij mij werkte de film ook op mijn emoties, tja, dat heb ik nu eenmaal, en ik ben blij dat ik dat kan ervaren, nogmaals een teken dat films met een goed verhaal en goed gebracht me weten te raken, daar kijk ik tenslotte ook films voor.
Deze film is voor mij een pareltje van de Nederlandse cinema, hoewel hij voor 90% in het Engels is gebracht, maar dat mag, het speelt zich immers vooral in de VS af.
Hoef ik het nog te zeggen … een aanrader voor elke muziekliefhebber over alle genres heen !!!

Prima film, mooi gemaakt, onderhoudend, bij vlagen spannend. Kende dit verhaal niet en goed dat Maria Peters het verfilmd heeft. Heb er met plezier naar gekeken, en naar Christanne de Bruijn, die deze film met verve draagt en een prima rol neerzet als een ambitieuze vrouw, die niet van opgeven weet. Een inspirerend voorbeeld voor veel vrouwen.

Geweldige film echt een pareltje die na mijn bescheiden mening te weinig aan dacht krijgt. Christanne de Bruijn zet echt een wereld rol neer als Antonia Brico (willy) verder is de rest van de cast ook bijzonder goed op dreef. De film heeft me ontroerd en aangenaam verrast een dikke 8 dus 4.0 *