De Dirigent (2018)

Nederland
Biografie / Drama

geregisseerd door Maria Peters
met Christanne de Bruijn, Richard Sammel en Benjamin Wainwright

Biopic over de eerste succesvolle vrouwelijke dirigent ter wereld: Antonia Brico. Antonia Brico wordt in 1902 als Wilhemina Wolthius in Rotterdam geboren, maar verhuist in 1908 met haar adoptieouders naar Californië. Na een muzikale opleiding in de VS vertrekt ze in 1927 naar het conservatorium in Berlijn, waar ze als eerste Amerikaanse in 1929 afstudeert. In 1930 debuteert ze als eerste vrouwelijke dirigente voor het Berlijns Filharmonisch Orkest; in 1938 is ze de eerste vrouw die voor het New York Filharmonisch Orkest staat. Haar bewogen leven staat ook verder, met succes, in het teken van het veroveren van een plaats en die te behouden, in de door mannen gedomineerde dirigentenwereld.

• vanaf donderdag 28 februari te koop op dvd en blu-ray

Vanaf 25 oktober 2018 in de bioscoop (Splendid Film)
Krijgt ook een Belgische release, maar wellicht met een afwijkende releasedatum.

Ondanks het internationale karakter van de film zal er in de film Nederlands gesproken worden. (bron)

avatar van Arri
Heb wat eerste beelden gezien. Ziet er (zeker voor een Nederlandse productie) héél erg goed uit!

kappeuter schreef:

Dit schijnt wel mee te vallen. De Nederlands gesproken scenes zijn op één hand te tellen.

avatar van Arri
Trailer ziet er mooi uit. Wat knullige Nederlandse lijntjes erin, tja dat blijf je blijkbaar dus altijd houden.

avatar van Ste*
Ben wel benieuwd naar dit hoor, trailer zag er aardig uit!

avatar van John Milton
Ik wil deze ook zien.

avatar van tbouwh
Peters heeft betrekkelijk weinig tijd nodig om Brico’s dappere rol in een muzikale mannenwereld te schetsen. De rijkelijk bevoorrechte concertorganisator Frank Thomsen (Benjamin Wainwright) kijkt vanuit de coulissen neer op zijn in een sociaal-politieke mal gepropte mindere. Wrang genoeg levert het haar wel een plek in het lesprogramma van een gerenommeerde dirigent op. Thomsens oorspronkelijke dedain voor de zelfbewuste dirigente helpt hem niet als hij in een later stadium in de gedoodverfde rol van love interest moet kruipen. Zelfs als de twee de kloof tussen hun water en vuur pogen te dichten, behoudt Wainwrights personage zijn egoïsme, wat pas later tot broodnodige verontschuldigingen leidt. De haast verplichte toenadering tussen de twee geliefden voelt geforceerd en ook wat onlogisch: is De dirigent niet in de eerste plaats een vertelling over ambitie, waarin Antonia alles opzij wil zetten om haar doel te bereiken? Waarom dan toch die toevlucht tot gebaande ‘romantische’ paden?

uitgebreid

avatar van Donkerwoud
De trailer spreekt in ieder geval tot de verbeelding, en fijn dat er weer eens een historische film is gemaakt die niet over WOII gaat.

avatar van John Milton
Ik wil dat ook

avatar van de grunt
Nederlandse films het blijft wonderlijk.

avatar van Vidi well
Hoewel ik zelf wat sceptisch was vooraf, was ik aangenaam verrast door deze film. De Dirigent is een mooie film met een meeslepend verhaal.
Sommige personages zijn wat vlak en karikaturaal, maar dat zijn dan ook slechts bijpersonages in het gehele verhaal. En dat grote verhal wordt mooi verteld en vooral schitterend verbeeld.
Prachtige decors, kostuums, en filters zorgen ervoor dat de film je meeneemt naar een andere tijd, de roaring twenties. Mooi zijn de verschillen in sociale klasse die hier zijn neergezet: we gaan van concertgebouwen en luxe villa’s, naar kleine vochtige appartementen en travestietenbars in sjofele achterbuurten. Overal zijn warme en vaak behulpzame personages te vinden, die soms wellicht wat clichematig zijn neergezet, maar die je toch meeslepen in hun wereld.

De Dirigent gaat over de strijd van een vrouw in een mannenwereld, enorm actuele thematiek. Minpunt vind ik dan ook dat in de aftiteling dit er nog eens werd ingewreven. Het punt was namelijk al ruimschoots gemaakt, en had dit uitroepteken echt niet meer nodig.

Maar de Dirigent gaat voor mij vooral over ambitie, en de liefde voor muziek. Wie een droom heeft, kan dit met hard werken bereiken. En als zo’n hoopvol verhaal voortdurend ondersteund wordt door zowel fijne variété-muziek als prachtige klassieke stukken, dan loop ik met een heel fijn gevoel de zaal uit.

Prachtige film. Mooi verhaal, boeiend, mooie muziek. Onverwacht goed voor een Nederlandse film.

avatar van mrklm
Als de lachwekkende verbeelding van New York in de jaren '20 nog niet voldoende reden is om deze film te negeren, wacht dan maar tot je de verschrikkelijk banale dialogen hoort in deze rampzalige biografie die genoeg materiaal voor een heel seizoen van een (dagelijkse) soap propt in iets iets meer dan 2 uur. Problemen verdwijnen werkelijk als sneeuw voor de zon of worden in een montage even opgelost. Een treurig voorbeeld is wanneer hoofdpersoon Antonia Brico [Christianne de Bruijn] een dirigent die een vrouwenhater is en een hekel heeft aan Amerikanen (Antonia groeide op in de VS probeert over te halen om haar voor te bereiden op haar auditie bij het prestigieuze conservatorium in Berlijn. Een grote mond, een muzikale montage en nog geen minuut later is ze aangenomen! De auditie zelf krijgen we niet eens te zien! Wat we wél te zien krijgen lijkt wel een verzameling scènes die niet goed genoeg waren voor een zeer middelmatige soapserie. Scott Turner Schofield en Raymond Thiry zijn de enigen die nog enigszins indruk maken in deze draak, maar dat wil heel weinig zeggen. Regelmatig tenenkrommend slecht, hoe dan ook een belediging voor Antonia Braco, duidelijk een vrouw wiens levensverhaal een veel betere verfilming had verdiend.

avatar van Doc 660
tbouwh schreef:

uitgebreid

Is het niet ook een gevolg van die ambitie dat ze ook de liefde moet laten varen? Brico is nooit getrouwd geweest en kreeg geen kinderen (ik heb ooit ergens een suggestief stukje gelezen dat ze lesbienne zou zijn geweest). Hoe dan ook, ook in die tijd was het zeer ongewoon om niet te trouwen en een gezin te beginnen. Je stond al snel te boek als 'oude vrijster'... Ik denk dat Peters echt heeft willen laten zien wat er voor nodig moet zijn geweest om als jonge vrouw aan het begin van de vorige eeuw iets te kunnen bereiken. Naar mijn smaak heeft ze dat in een zeer aardige film gedaan.

Zeer aardig, want wellicht had er een betere film in het levensverhaal van Brico had gezeten, maar Peters heeft genoeg (misschien iets te veel?) drama gevonden om je dik twee uur te vermaken. Van mij krijgt 'ie een 3.5, 3 voor de m.i. ook prachtig vormgegeven film, maar toch echt een half puntje extra voor de indrukwekkende rol van debuterend speelfilm actrice Christanne de Bruijn. Peters had Katja Herbers al 'ontdekt', en het zal me niet verbazen als de Bruijn eenzelfde toekomst tegemoet gaat.

avatar van Quentin
Teleurstellende opening, komt binnen op plek 10 in de bioscoop top 30 met nog geen €1.800 per scherm.

avatar van Doc 660
Dat is inderdaad teleurstellend. Het blijft lastig om publiek te vinden voor Nederlandse films naar een origineel scenario (i.e. geen boekverfilming). Ik hoop voor de film dat 'ie een goede mond-op-mond reclame krijgt, want ik vind persoonlijk wel dat 'ie ondanks de kleine mankementen een groter publiek verdient.

avatar van Flitskikker
Quentin schreef:

Niet heel gek, natuurlijk. Ik heb maar één keer de trailer gezien, maar voor de rest er nergens reclame voor gezien.

avatar van tbouwh
Doc 660 ik ga vooral af op hoe het in de film gebracht wordt, en daarin rent de overloeze romance met die concertorganisator z'n doel ruimschoots voorbij. De dynamiek tussen de twee is geforceerd ingebracht om, zo lijkt het, toch ook vooral het (oudere arthouse-)publiek van dienst te zijn. Maar in een film die al zo veel drama (kijk naar Brico's familiegeschiedenis en de reeks afwijzingingen in de muziekwereld) opeen stapelt is een verhaallijn als deze de doodsteek, laat staan dat het de focus op Brico's leven sterkt.

Flitskikker schreef:

In Utrecht (en misschien ook Amsterdam, nu twijfel ik) nog aardig wat digitale aanplak voorbij zien komen.

avatar van Graaf Machine
Prima film, geen topvermaak maar degelijk.
Ik wist niet precies wat ik er van moest verwachten, had er ook niet bijzonder zin in, maar omdat ik toch de tijd had en er niets anders draaide, vanmiddag deze film gezien.
Nogmaals: prima film.

avatar van Ste*
Niet echt slecht, maar wel véél te lang en zeker naar het einde toe wordt het allemaal wat drammerig en had ik het er wel mee gehad. Zeker nog met die tekst er achteraan van '0% van de beste dirigenten waren vrouw'. Tja, en nu?

Het is uiteraard een belangrijk aspect van de film dat vrouwen in die tijd (op dit vlak) aan alle kanten werden tegengewerkt, maar heb het idee dat een betere film dat subtieler had aangepakt. Sowieso is de film vrij Nederlands in zijn directheid en 'in your face' gehalte van de dialogen, maar dat ligt ook wel aan het karakter van Antonia.

Verder zit de film nogal volgestouwd. Op de helft heb je al bijna het idee dat het naar een einde toe kan werken (als ze gaat dirigeren in Berlijn), maar dan komt er nog een uur achteraan. Ook met wat bijzaken (die vriend van haar die een vrouw bleek te zijn, naast dat je het meteen door hebt door alle hints voelt het ook een beetje aan de haren erbij gesleept aan), terwijl belangrijkere dingen dan weer niet getoond worden, zoals de auditie voor de opleiding in Berlijn en dat ze wordt aangenomen. Vreemd, dat is toch een key-scene in dit soort films.

Maar verder op zich wel oke. Production value is in orde, het muzikale sausje wel aardig, en Christianne de Bruijn zet een zeer stevige rol neer, en dat voor iemand met nog nauwelijks ervaring.

Heb me wel gestoord aan de casting van Annette Malherbe. Vond haar echt niks in een film als dit.

avatar van Fanunlimited
Mooie film. Boeiend verhaal. Wel een met commentaar Ste* van 14 november.

avatar van Jan p
Een hele mooie film, prachtige beelden en goed acteerwerk. Christanne de Bruijn spat van het scherm af in haar eerste hoofdrol. Prachtige tijdsbeelden in een verhaal waar je in meegezogen wordt.
Ik ben enthousiast geraakt door deze Nederlandse film, waar 99% Engels wordt gesproken.