• 10.529 nieuwsartikelen

Met onder meer: Christanne de Bruijn, Richard Sammel en Benjamin Wainwright

Gesproken taal: Duits, Engels en Nederlands

Releasedatum: 25 oktober 2018

Plot De Dirigent

"The heart of a woman, the soul of an artist"

Biopic over de eerste succesvolle vrouwelijke dirigent ter wereld: Antonia Brico. Antonia Brico wordt in 1902 als Wilhemina Wolthius in Rotterdam geboren, maar verhuist in 1908 met haar adoptieouders naar Californië. Na een muzikale opleiding in de VS vertrekt ze in 1927 naar het conservatorium in Berlijn, waar ze als eerste Amerikaanse in 1929 afstudeert. In 1930 debuteert ze als eerste vrouwelijke dirigente voor het Berlijns Filharmonisch Orkest; in 1938 is ze de eerste vrouw die voor het New York Filharmonisch Orkest staat. Haar bewogen leven staat ook verder, met succes, in het teken van het veroveren van een plaats en die te behouden, in de door mannen gedomineerde dirigentenwereld.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Antonia Brico / Willy Wolters

schumacher

Echt niks voor mij.

avatar van bizhub

bizhub

een geweldige film gemaakt in een stijl hoe ooit mooie speelfilms gemaakt werden. Briljant acteerwerk en een flow die nimmer stil valt of verveelt. de lengte is dan ook prima en korter had afbreuk gedaan aan het zorgvuldig uitgewerkte verhaal.

avatar van 93.9

93.9

Aardige film. Wel erg lang.

scorsese

Matige film over een vrouw die de ambitie heeft om een dirigent te worden en hier alles aan doet. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal met een Nederlands linkje die zich afspeelt in de jaren 20. De film concentreert zich iets te veel op het minder boeiende liefdesleven van het hoofdpersonage in plaats van haar carrière en de positie van de vrouw destijds. Het verloop is ook vrij voorspelbaar en de film duurt te lang. Net geen 3.0 sterren.

avatar van schoonetoonen

schoonetoonen

Redelijke film, met wisselend acteerwerk.

Nogal voorspelbaar af en toe (zeker het einde, oei), en inderdaad is de balans in focus tussen haar vrouw zijn in een mannenwereld en haar persoonlijke liefdesleven wat zoek. Pas aan het eind wanneer de afsluitende teksten in beeld komen wordt er echt impact gecreëerd. Maar daar hadden we de film niet echt voor nodig.

avatar van Cleanshot

Cleanshot

Goed verhaal over de vrouwen emancipatie, degelijk acteerwerk. Grappig feit word duidelijk aan het einde dat hoe meer er verandert hoe meer er hetzelfde lijkt te blijven, maar goed verandering gaat in baby steps.

Tarkus

Ik denk niet dat deze film op vele verlanglijstjes zal staan, en dat is zeer onterecht, want wat een prachtige film is dit !!

Ik ben een muziekliefhebber, en het maakt mij tegenwoordig niet meer uit wat het genre is, vroeger was dat anders dan was je een rock- en popfan en verder kon je niet gaan, nu luister ik naar als … tenminste als het goed is...

En dat is de muziek in deze film, geweldig goed zelfs, al is het dan klassiek, mij maakt dat echt niet uit, het raakt me en dat is voldoende !!

Het waargebeurde verhaal is bijzonder goed gebracht en je staat verstelt hoe er werd gediscrimineerd in de muziekwereld als het op vrouwen aankwam.

De dame is kwestie, Antonia Brico, staat echter haar 'mannetje' in de mannenwereld van de muziek en drijft haar wil door...

Bij mij werkte de film ook op mijn emoties, tja, dat heb ik nu eenmaal, en ik ben blij dat ik dat kan ervaren, nogmaals een teken dat films met een goed verhaal en goed gebracht me weten te raken, daar kijk ik tenslotte ook films voor.

Deze film is voor mij een pareltje van de Nederlandse cinema, hoewel hij voor 90% in het Engels is gebracht, maar dat mag, het speelt zich immers vooral in de VS af.

Hoef ik het nog te zeggen … een aanrader voor elke muziekliefhebber over alle genres heen !!!

avatar van Fransman

Fransman

Prima film, mooi gemaakt, onderhoudend, bij vlagen spannend. Kende dit verhaal niet en goed dat Maria Peters het verfilmd heeft. Heb er met plezier naar gekeken, en naar Christanne de Bruijn, die deze film met verve draagt en een prima rol neerzet als een ambitieuze vrouw, die niet van opgeven weet. Een inspirerend voorbeeld voor veel vrouwen.

stinissen (crew films & series)

Geweldige film echt een pareltje die na mijn bescheiden mening te weinig aan dacht krijgt. Christanne de Bruijn zet echt een wereld rol neer als Antonia Brico (willy) verder is de rest van de cast ook bijzonder goed op dreef. De film heeft me ontroerd en aangenaam verrast een dikke 8 dus 4.0 *

BBarbie

Pijnlijk is vooral dat recensent Van Zwol (NRC) door de Raad van de Journalistiek op de vingers is getikt vanwege deze recensie.

BBarbie

“Je wilt De Dirigent graag goed vinden” (NRC 23 oktober 2018).

Dat heeft wat mij betreft niets met “graag” te maken. Dit is doodgewoon een prachtige biografie over een van origine Nederlandse vrouw, van wie ik —zo moet ik wellicht tot mijn schande bekennen— tot het zien van deze film nog nooit gehoord had. Het is een meeslepend relaas over een assertieve en ambitieuze vrouw, die tegen de stroom in, in de eerste helft van de vorige eeuw haar plaats in een typische mannenwereld bevecht.

Ik realiseer me dat biopics vanwege dramatische effecten vaak wat aangedikt worden. Zelfs als dat met deze film ook het geval is, dan nog neem ik mijn hoed af voor regisseur Maria Peters. Het is naar mijn mening de beste Nederlandse film sinds jaren. Ik heb hier met volle teugen van genoten, niet in de laatste plaats door de fenomenale titelrol van Christanne de Bruijn. Door films als deze weet ik weer waarom ik al decennialang verzot ben op films.

avatar van de grunt

de grunt

En waar is deze recensie van, Libelle?

de grunt schreef:

En waar is deze recensie van, Libelle?

Oei!

avatar van missl

missl

Mooie film over een dirigent die het in een mannenwereld wil maken en hier volledig voor gaat. Goed gespeeld.

avatar van Movsin

Movsin

Geslaagde biopic over deze eerste vrouwelijke dirigent.

Montagegewijs steekt het goed in elkaar en eigenlijk blijft het verhaal steeds boeien. Misschien iets te lang uitgesponnen.

Romantiek sterk aanwezig, zeker in het slot.

Steeds dankbar dergelijke films over volharding en een tegen de stroom ingaand personage dat uiteindelijk bewijst dat het onmogelijk geachte en bekritiseerde, toch succesvol kan.

Behoorlijk acteerwerk.

avatar van bjerik76

bjerik76

eerste indruk is dat dit een enorm saaie film zou zijn met een " flut" verhaal lijn ala Danielle Steel.

Leeftijdskeuring 12 lijkt dan ook enorm overdreven.

Maar de recensies op zowel tv ( en zelfs in Amerika in de bios is verschenen ) als de recensies hier zijn zeer positief dat ik toch wel benieuwd ben en hem vanavond zal gaan kijken of opnemen .

Boneka

Er staan spoilers in film omschrijving hier. Kwalijk Moviemeter!

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Heb zelf afgerond conservatorium achter de kiezen en heb de film als zeer overtuigend ervaren: ja, zo gaat het in het wereldje en wellicht ook voor de oorlog, de positie van vrouwen.

Acteurs spelen hun rol zeer overtuigend, prima film!

Nog steeds zeer weinig vrouwel. dirigenten, dus zoveel is er nog niet verbeterd....

Boneka

Helaas staat nog steeds een dikke spoiler hierboven in de omschrijving van deze film foei!! haal het woord adoptie er svp uit Moviemeter!! want dit verraad deels het plot. Gelukkig had ik het niet gelezen.

Afijn de film is best wel aardig en heeft hier en daar zijn hoogtepuntjes, maar is nergens echt goed. Zeg maar vlakjes. Dat begint al met de hoofdrolspeelster Christanne de Bruijn die maar oppervlakkig overkomt. In acteren en in dirigeren! Ken het programma Maestro goed en daar heb ik betere gezien. Maartje van de Wetering had deze rol beter kunnen hebben. Qua persoonlijkheid ook een veel betere actrice. Ook waren sommige dialogen tenenkrommend slecht. Met name bij haar biologische ouders. Het leek wel een scene uit Bartje. Ook het visuele werk was soms maar matig uitgewerkt. We zien o.a. even Berlijn in beeld. Zwaar ingetekend. Weet dat het niet anders kan, maar toch ziet er behoorlijk fake uit.

Het plot is wel aardig uitgewerkt en de muziek is verder prima in orde. We zien ook nog even Haarlem langskomen in de Bavo. Leuk want ik ben er vorige week nog geweest.

Beeld en geluid zijn verder goed verzorgd.

Had ook gelezen dat er het nodige sleutelwerk is geweest om deze film uiteindelijk af te maken. Kennelijk was de regisseur ook niet helemaal tevreden. De vlakke karakters van met name de hoofdrolspeelster nekken de film uiteindelijk. Krappe voldoende voor het script beeld en muziek.

mrklm schreef:

Als de lachwekkende verbeelding van New York in de jaren '20 nog niet voldoende reden is om deze film te negeren, wacht dan maar tot je de verschrikkelijk banale dialogen hoort in deze rampzalige biografie die genoeg materiaal voor een heel seizoen van een (dagelijkse) soap propt in iets iets meer dan 2 uur. Problemen verdwijnen werkelijk als sneeuw voor de zon of worden in een montage even opgelost. Een treurig voorbeeld is wanneer hoofdpersoon Antonia Brico [Christianne de Bruijn] een dirigent die een vrouwenhater is en een hekel heeft aan Amerikanen (Antonia groeide op in de VS probeert over te halen om haar voor te bereiden op haar auditie bij het prestigieuze conservatorium in Berlijn. Een grote mond, een muzikale montage en nog geen minuut later is ze aangenomen! De auditie zelf krijgen we niet eens te zien! Wat we wél te zien krijgen lijkt wel een verzameling scènes die niet goed genoeg waren voor een zeer middelmatige soapserie. Scott Turner Schofield en Raymond Thiry zijn de enigen die nog enigszins indruk maken in deze draak, maar dat wil heel weinig zeggen. Regelmatig tenenkrommend slecht, hoe dan ook een belediging voor Antonia Braco, duidelijk een vrouw wiens levensverhaal een veel betere verfilming had verdiend.

Scott Turner Schofield vond ik ook het beste spelen in deze film. Zijn rol was helaas maar klein. De snelle omwenteling was mij ook al opgevallen. Ging wel heel erg makkelijk en snel. Je stuurt ze weg om vervolgens flirtend en uit het raam compleet van mening te veranderen.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

It's a Man's Man's Man's World

Een vrouw met ambitie, dan heb je de lachers op de hand. Maar Brico gaat stug door en het lukt haar uiteindelijk wel om iets te bereiken. De weg naar dat doel vol met tegenslagen en persoonlijke opofferingen is een interessante geschiedenis en geeft een aardig inkijkje in de harde mannen wereld waar de vrouw destijds heel hard moest knokken om verder te geraken. Dat is bewonderenswaardig.

Fijn dat het merendeel van de cast ook vrij onbekend is.

avatar van bjerik76

bjerik76

Wat was dit een mooie film.

Had hem eigenlijk overgeslagen vanwege mijn desinteresse , maar vanwege de hoge beoordeling toch maar opgenomen om dit saaie verhaal ooit eens een kans te geven, en dat was vandaag.

Na zo'n 15 minuten zat ik al helemaal in de film.

De cast, de beelden laten je vanzelf meeslepen in dit verhaal.

begreep niet echt het heen en weer geslinger van Europa naar Amerika elke keer.

Duurde ook eigenlijk iets te lang allemaal, maar zorgde toch voor een traantje op het eind.

Eindelijk een film waarbij de makers de 'liefde' op een subtiele wijze weergeven, zonder de gebruikelijke pornografische scenes die in veel films uit Nederlandse bodem aan ons worden opgedrongen.

avatar van Airheart

Airheart

Mooi drama, hoofdrolspeelster sterk, super regie, haast on-Nederlands De opmerkingen bij de aftiteling vond ik jammer. Too much.

avatar van pietpuk

pietpuk

Jammer van die tekst op het eind. De boodschap was allang duidelijk.

avatar van Beepje

Beepje

Top film must see.

avatar van Rudy6

Rudy6

Een van de sterkste Nederlandse films die ik tot op heden gezien heb. Inderdaad, hoedje af voor Maria Peters! Christanne de Bruijn draagt de hoofdrol met verve, geeft er zelfs een extra glans aan. Ik ben onder de indruk van haar acteerwerk en tevens dat van de meeste overige acteurs en actrices in deze film. Ik vond de verhaallijn mooi opgebouwd, raakte betrokken bij de hoofdpersonen, ervoer de emoties en was onder de indruk van de prachtige muziek in deze film. De enige factor waar ik mij kort even aan stoorde was de casting in de vorm van geforceerde 'positieve' discriminatie, door er LGBTQ in te betrekken. Dit had men in het verleden automatisch al moeten doen en durven, gewoon omdat het zo was en zo is, punt. Wat dat betreft viel de hoofdrolspeelster misschien eigenlijk al onder een soortgelijke categorie (bah, dat denken in hokjes, nu doe ik het verdorie zelf) want Antonia Brico leek mij een aardig mannelijk type vrouw . Mij best, maar cast dat dan gewoon ook zo. Misschien laat het zien hoe irritant geforceerd castingbureaus momenteel werken? Dat werkt averechts door, vrees ik.

avatar van AniSter

AniSter

• 1934 berichten

Wat een feest om naar te kijken en te luisteren. Fantastisch! Deze film mag voor mij een paar Oscars krijgen; beste film, beste regie, beste hoofdrol en beste soundtrack. Genieten van begin tot einde van o.a. het verhaal, de sfeer, de performance en de muziek natuurlijk. Had voor mij nóg langer mogen duren met een dik applaus aan het einde. Wat een topfilm!

(P.s.: in de omschrijving staan twee fouten in de naam Wilhemina Wolthius; dit moet nl. Wilhelmina Wolthuis zijn).

avatar van AniSter

AniSter

• 1934 berichten

AniSter schreef:

Nog een vraag aan de muziekkenners die deze film hebben gezien: in de film is een paar maal een fragment uit Peter en de wolf (Wikipedia) van Sergej Prokofjev te horen. De film eindigt in 1935 met het concert in de Town Hall, maar 'Peter en de Wolf' ging pas in 1936 in Moskou in première. Foutje van de filmmaker?

avatar van Collins

Collins

Over de pogingen van een getalenteerde vrouw om dirigent te worden. Het thema gelijke behandeling speelt in deze film een belangrijke rol. Er is bijna geen scène in de film waar de onderdrukking van de vrouw niet ter sprake komt. Helaas krijgt de film daarmee een wat expliciet demonstratief randje dat soms wat vervelend aanvoelt.

Een groot aandeel in dat gevoel komt voor rekening van de verschrikkelijke dialogen. Die zijn zo vervuld van melodrama dat ze heel kunstmatig overkomen. Veel te gezwollen om authentiek te klinken. Elk greintje natuurlijkheid ontbreekt in de teksten. Aangezien de speelduur maar liefst 140 minuten is, is het woord beproeving zeker van toepassing.

Desondanks moet gezegd worden dat de film in verhalend opzicht veel afwisseling biedt. Centraal in de film die op waarheid is gebaseerd, staat de strijd van Antonia Brico om dirigent te worden. Een amusant verhaal dat helaas wat vlak wordt verteld. Naast de centrale verhaallijn ontwikkelt het verhaal gelukkig voldoende amusante zijsprongen met aangename personages om de aandacht vast houden.

Christanne de Bruijn speelt haar personage redelijk indrukwekkend. Volgens mij is de Bruijn een prima actrice met een prettige naturelle uitstraling die in deze film helaas vast zit aan dat gezwollen taalgebruik. Ook krijgt haar personage van regisseur en schrijver Maria Peters weinig inhoud mee. Het personage ontwikkelt zich niet noemenswaardig en blijft een schetsmatig ingevuld karakter. En dat acteert lastig.

De film vermaakt maar is nergens bijzonder intrigerend. Nergens nagelbijtend. Nergens innovatief. Nergens verrassend. En dat is jammer en doet de figuur van Antonia Brico tekort. De Dirigent is een conventioneel uitgevoerde film over een onconventionele vrouw. En dat rijmt nu eenmaal niet met elkaar.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Ook te zien via NPO-Start/Plus, staat niet in de lijst.

Bekend thema zeg ik als musicus, want vrouwen komen wereldwijd nog steeds niet aan de bak als orkestdirigent, enkele uitzonderingen daargelaten. Vanuit mijn conservatoriumtijd weet ik, dat het dirigentschap voor vrouwen een enorm bolwerk is om te bestormen, de posities daarom heen met macht en geld worden n.l. ook door mannen ingenomen. Uiteraard heb ik het over orkestdirigenten en niet over die voor een koor.

Deze film is erg sfeervol en ook ouderwets tegelijk, natuurlijk door de tijd. De geschiedenis van Antonia Brico kende ik al jaren. Lijkt in sommige aspecten erg op die van Frieda Belinfante, die als celliste ook bij voorkeur op de bok stond en zo werd tegengewerkt. Men leze het boek van Toni Bouman over haar.

Sterke vrouwen die volhardden en manoeuvreerden binnen de weinige mogelijkheden die ze hadden. Heden ten dage is dat nog steeds zo. Honderd jaar later is een vrouw op de bok (verhoging voor orkestdirigent) nog steeds

sociaal onaanvaardbaar, op een paar uitzonderingen na. Daarom zijn het opvallende uitzonderingen...

Deze film is wonderschoon, overtuigend en de muziek oorstrelend.

Christianne de Bruijn zet Brico heel sterk, volhardend en onconventioneel neer. zoals zij ook moet zijn geweest.

De muziek is heel mooi gecomponeerd door Quinty Schramm, als ik het goed heb de zoon van Maria Peters, regisseur. Vijf sterren, dik verdiend, meesterwerk!

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Prachtfilm die me echt in de ban had en waar ik zelfs voor applaudisseerde....voor mijn gevoel zelfs een spirituele film.... En dan vroeg ik mezelf af waarom dan toch een 4... Misschien verhoog ik het nog , maar dat was vooral omdat ik de zielsemoties te weinig zie... Het is vaak nogal onderkoeld gefilmd , gespeeld.. typisch Nederlands... Met speelt stereotype ipv mensen.. Maar het is toch erg goed gedaan.... met een prachtig onderwerp... : discriminatie.