De Dirigent (2018)

Nederland
Biografie / Drama

geregisseerd door Maria Peters
met Christanne de Bruijn, Richard Sammel en Benjamin Wainwright

Biopic over de eerste succesvolle vrouwelijke dirigent ter wereld: Antonia Brico. Antonia Brico wordt in 1902 als Wilhemina Wolthius in Rotterdam geboren, maar verhuist in 1908 met haar adoptieouders naar Californië. Na een muzikale opleiding in de VS vertrekt ze in 1927 naar het conservatorium in Berlijn, waar ze als eerste Amerikaanse in 1929 afstudeert. In 1930 debuteert ze als eerste vrouwelijke dirigente voor het Berlijns Filharmonisch Orkest; in 1938 is ze de eerste vrouw die voor het New York Filharmonisch Orkest staat. Haar bewogen leven staat ook verder, met succes, in het teken van het veroveren van een plaats en die te behouden, in de door mannen gedomineerde dirigentenwereld.

avatar van schumacher
Echt niks voor mij.

een geweldige film gemaakt in een stijl hoe ooit mooie speelfilms gemaakt werden. Briljant acteerwerk en een flow die nimmer stil valt of verveelt. de lengte is dan ook prima en korter had afbreuk gedaan aan het zorgvuldig uitgewerkte verhaal.

avatar van 93.9
Aardige film. Wel erg lang.

Matige film over een vrouw die de ambitie heeft om een dirigent te worden en hier alles aan doet. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal met een Nederlands linkje die zich afspeelt in de jaren 20. De film concentreert zich iets te veel op het minder boeiende liefdesleven van het hoofdpersonage in plaats van haar carrière en de positie van de vrouw destijds. Het verloop is ook vrij voorspelbaar en de film duurt te lang. Net geen 3.0 sterren.

avatar van schoonetoonen
Redelijke film, met wisselend acteerwerk.
Nogal voorspelbaar af en toe (zeker het einde, oei), en inderdaad is de balans in focus tussen haar vrouw zijn in een mannenwereld en haar persoonlijke liefdesleven wat zoek. Pas aan het eind wanneer de afsluitende teksten in beeld komen wordt er echt impact gecreëerd. Maar daar hadden we de film niet echt voor nodig.

avatar van Cleanshot
Goed verhaal over de vrouwen emancipatie, degelijk acteerwerk. Grappig feit word duidelijk aan het einde dat hoe meer er verandert hoe meer er hetzelfde lijkt te blijven, maar goed verandering gaat in baby steps.

Ik denk niet dat deze film op vele verlanglijstjes zal staan, en dat is zeer onterecht, want wat een prachtige film is dit !!
Ik ben een muziekliefhebber, en het maakt mij tegenwoordig niet meer uit wat het genre is, vroeger was dat anders dan was je een rock- en popfan en verder kon je niet gaan, nu luister ik naar als … tenminste als het goed is...
En dat is de muziek in deze film, geweldig goed zelfs, al is het dan klassiek, mij maakt dat echt niet uit, het raakt me en dat is voldoende !!
Het waargebeurde verhaal is bijzonder goed gebracht en je staat verstelt hoe er werd gediscrimineerd in de muziekwereld als het op vrouwen aankwam.
De dame is kwestie, Antonia Brico, staat echter haar 'mannetje' in de mannenwereld van de muziek en drijft haar wil door...
Bij mij werkte de film ook op mijn emoties, tja, dat heb ik nu eenmaal, en ik ben blij dat ik dat kan ervaren, nogmaals een teken dat films met een goed verhaal en goed gebracht me weten te raken, daar kijk ik tenslotte ook films voor.
Deze film is voor mij een pareltje van de Nederlandse cinema, hoewel hij voor 90% in het Engels is gebracht, maar dat mag, het speelt zich immers vooral in de VS af.
Hoef ik het nog te zeggen … een aanrader voor elke muziekliefhebber over alle genres heen !!!

Prima film, mooi gemaakt, onderhoudend, bij vlagen spannend. Kende dit verhaal niet en goed dat Maria Peters het verfilmd heeft. Heb er met plezier naar gekeken, en naar Christanne de Bruijn, die deze film met verve draagt en een prima rol neerzet als een ambitieuze vrouw, die niet van opgeven weet. Een inspirerend voorbeeld voor veel vrouwen.

Geweldige film echt een pareltje die na mijn bescheiden mening te weinig aan dacht krijgt. Christanne de Bruijn zet echt een wereld rol neer als Antonia Brico (willy) verder is de rest van de cast ook bijzonder goed op dreef. De film heeft me ontroerd en aangenaam verrast een dikke 8 dus 4.0 *

Pijnlijk is vooral dat recensent Van Zwol (NRC) door de Raad van de Journalistiek op de vingers is getikt vanwege deze recensie.

“Je wilt De Dirigent graag goed vinden” (NRC 23 oktober 2018).
Dat heeft wat mij betreft niets met “graag” te maken. Dit is doodgewoon een prachtige biografie over een van origine Nederlandse vrouw, van wie ik —zo moet ik wellicht tot mijn schande bekennen— tot het zien van deze film nog nooit gehoord had. Het is een meeslepend relaas over een assertieve en ambitieuze vrouw, die tegen de stroom in, in de eerste helft van de vorige eeuw haar plaats in een typische mannenwereld bevecht.

Ik realiseer me dat biopics vanwege dramatische effecten vaak wat aangedikt worden. Zelfs als dat met deze film ook het geval is, dan nog neem ik mijn hoed af voor regisseur Maria Peters. Het is naar mijn mening de beste Nederlandse film sinds jaren. Ik heb hier met volle teugen van genoten, niet in de laatste plaats door de fenomenale titelrol van Christanne de Bruijn. Door films als deze weet ik weer waarom ik al decennialang verzot ben op films.

avatar van de grunt
En waar is deze recensie van, Libelle?

de grunt schreef:
En waar is deze recensie van, Libelle?
Oei!

avatar van missl
Mooie film over een dirigent die het in een mannenwereld wil maken en hier volledig voor gaat. Goed gespeeld.

Geslaagde biopic over deze eerste vrouwelijke dirigent.
Montagegewijs steekt het goed in elkaar en eigenlijk blijft het verhaal steeds boeien. Misschien iets te lang uitgesponnen.
Romantiek sterk aanwezig, zeker in het slot.
Steeds dankbar dergelijke films over volharding en een tegen de stroom ingaand personage dat uiteindelijk bewijst dat het onmogelijk geachte en bekritiseerde, toch succesvol kan.
Behoorlijk acteerwerk.

avatar van bjerik76
eerste indruk is dat dit een enorm saaie film zou zijn met een " flut" verhaal lijn ala Danielle Steel.
Leeftijdskeuring 12 lijkt dan ook enorm overdreven.

Maar de recensies op zowel tv ( en zelfs in Amerika in de bios is verschenen ) als de recensies hier zijn zeer positief dat ik toch wel benieuwd ben en hem vanavond zal gaan kijken of opnemen .

avatar van Boneka
Er staan spoilers in film omschrijving hier. Kwalijk Moviemeter!

Heb zelf afgerond conservatorium achter de kiezen en heb de film als zeer overtuigend ervaren: ja, zo gaat het in het wereldje en wellicht ook voor de oorlog, de positie van vrouwen.
Acteurs spelen hun rol zeer overtuigend, prima film!
Nog steeds zeer weinig vrouwel. dirigenten, dus zoveel is er nog niet verbeterd....

avatar van Boneka
Helaas staat nog steeds een dikke spoiler hierboven in de omschrijving van deze film foei!! haal het woord adoptie er svp uit Moviemeter!! want dit verraad deels het plot. Gelukkig had ik het niet gelezen.

Afijn de film is best wel aardig en heeft hier en daar zijn hoogtepuntjes, maar is nergens echt goed. Zeg maar vlakjes. Dat begint al met de hoofdrolspeelster Christanne de Bruijn die maar oppervlakkig overkomt. In acteren en in dirigeren! Ken het programma Maestro goed en daar heb ik betere gezien. Maartje van de Wetering had deze rol beter kunnen hebben. Qua persoonlijkheid ook een veel betere actrice. Ook waren sommige dialogen tenenkrommend slecht. Met name bij haar biologische ouders. Het leek wel een scene uit Bartje. Ook het visuele werk was soms maar matig uitgewerkt. We zien o.a. even Berlijn in beeld. Zwaar ingetekend. Weet dat het niet anders kan, maar toch ziet er behoorlijk fake uit.

Het plot is wel aardig uitgewerkt en de muziek is verder prima in orde. We zien ook nog even Haarlem langskomen in de Bavo. Leuk want ik ben er vorige week nog geweest.

Beeld en geluid zijn verder goed verzorgd.

Had ook gelezen dat er het nodige sleutelwerk is geweest om deze film uiteindelijk af te maken. Kennelijk was de regisseur ook niet helemaal tevreden. De vlakke karakters van met name de hoofdrolspeelster nekken de film uiteindelijk. Krappe voldoende voor het script beeld en muziek.

mrklm schreef:
Als de lachwekkende verbeelding van New York in de jaren '20 nog niet voldoende reden is om deze film te negeren, wacht dan maar tot je de verschrikkelijk banale dialogen hoort in deze rampzalige biografie die genoeg materiaal voor een heel seizoen van een (dagelijkse) soap propt in iets iets meer dan 2 uur. Problemen verdwijnen werkelijk als sneeuw voor de zon of worden in een montage even opgelost. Een treurig voorbeeld is wanneer hoofdpersoon Antonia Brico [Christianne de Bruijn] een dirigent die een vrouwenhater is en een hekel heeft aan Amerikanen (Antonia groeide op in de VS probeert over te halen om haar voor te bereiden op haar auditie bij het prestigieuze conservatorium in Berlijn. Een grote mond, een muzikale montage en nog geen minuut later is ze aangenomen! De auditie zelf krijgen we niet eens te zien! Wat we wél te zien krijgen lijkt wel een verzameling scènes die niet goed genoeg waren voor een zeer middelmatige soapserie. Scott Turner Schofield en Raymond Thiry zijn de enigen die nog enigszins indruk maken in deze draak, maar dat wil heel weinig zeggen. Regelmatig tenenkrommend slecht, hoe dan ook een belediging voor Antonia Braco, duidelijk een vrouw wiens levensverhaal een veel betere verfilming had verdiend.

Scott Turner Schofield vond ik ook het beste spelen in deze film. Zijn rol was helaas maar klein. De snelle omwenteling was mij ook al opgevallen. Ging wel heel erg makkelijk en snel. Je stuurt ze weg om vervolgens flirtend en uit het raam compleet van mening te veranderen.

avatar van Flat Eric
It's a Man's Man's Man's World

Een vrouw met ambitie, dan heb je de lachers op de hand. Maar Brico gaat stug door en het lukt haar uiteindelijk wel om iets te bereiken. De weg naar dat doel vol met tegenslagen en persoonlijke opofferingen is een interessante geschiedenis en geeft een aardig inkijkje in de harde mannen wereld waar de vrouw destijds heel hard moest knokken om verder te geraken. Dat is bewonderenswaardig.
Fijn dat het merendeel van de cast ook vrij onbekend is.

avatar van bjerik76
Wat was dit een mooie film.
Had hem eigenlijk overgeslagen vanwege mijn desinteresse , maar vanwege de hoge beoordeling toch maar opgenomen om dit saaie verhaal ooit eens een kans te geven, en dat was vandaag.

Na zo'n 15 minuten zat ik al helemaal in de film.
De cast, de beelden laten je vanzelf meeslepen in dit verhaal.
begreep niet echt het heen en weer geslinger van Europa naar Amerika elke keer.
Duurde ook eigenlijk iets te lang allemaal, maar zorgde toch voor een traantje op het eind.

Eindelijk een film waarbij de makers de 'liefde' op een subtiele wijze weergeven, zonder de gebruikelijke pornografische scenes die in veel films uit Nederlandse bodem aan ons worden opgedrongen.

Mooi drama, hoofdrolspeelster sterk, super regie, haast on-Nederlands De opmerkingen bij de aftiteling vond ik jammer. Too much.