The White Crow (2018)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Ralph Fiennes
met Oleg Ivenko, Adèle Exarchopoulos en Sergei Polunin

De film vertelt het verhaal van de legendarische Russische balletdanser Rudolf Nureyev. Hij verlaat de balletcultuur door van Rusland naar het Westen uit te wijken. Hiervoor krijgt hij hulp van Clara Saint in 1961 in Parijs.

Vanaf 11 april in de bioscoop (Paramount Pictures, via Universal)

avatar van Ebenezer Scrooge
Oh, wauw!

avatar van tbouwh
(...)Deze witte kraai is een interessante einzelgänger, en tegelijk is hij een ideologisch model van alles waar ‘het’ Westen in de film voor staat. De koude spanning tussen West en Oost, een feestmaal voor het breukvlak van cinema en idealisme, verheft Nureyev in de opzichtige climax uiteindelijk te veel tot embleem, de eerdere verkenning van zijn persoonlijke schaduwzijden ten spijt. Een film over beweging, maar wel één die gevaarlijk statisch aanvoelt.

volledige recensie

avatar van mrklm
Reconstructie van de gebeurtenissen die leidden tot het besluit van Rudolf Nureyev, de beroemdste balletdanser van de 20e eeuw, om over te lopen van de Sovjet Unie naar Frankrijk. De complexe verhaalstructuur (de film schakelt tussen de oorlogsjaren, 1955 en 1961) is nooit verwarrend, mede doordat regisseur Ralph Fiennes voor elke periode zorgt voor een andere stilering. De jeugdjaren zijn gefilmd in stemmig zwartwit en hoewel daar maar een paar keer naar wordt verwezen - waarbij het gebrek aan dialoog in positieve zin opvalt - zijn deze flashbacks een waardevolle toevoeging aan Nureyevs levensverhaal. Het Parijs van 1961 lijkt gefilmd met Technicolor waardoor de felle kleuren eruit springen. De authenticiteit wordt versterkt door de kleding en de make-up. De in Oekraïne geboren balletdanser Oleg Ivenko is volstrekt geloofwaardig als de even toegewijde als recalcitrante Nureyev. Het is een indrukwekkend debuut waarvoor regisseur Ralph Fiennes een groot deel van de lof verdient. Fiennes is bovendien geweldig als dansleraar Pushkin die Nureyevs mentor wordt. Het prachtige camerawerk van Mike Eley resulteert in een aantal enerverende reconstructies van enkele van Nureyevs meest memorabele werk. Enige minpunt is dat het verhaal in het midden wat afzakt.

avatar van DarlingDionne
Vreselijk lange en vervelende zit. Nu was ik er al bang voor. Ik was van plan om eigenlijk naar Pájaros de Verano te gaan maar ik was met mijn duffe hoofd naar Lantarenvenster gegaan ipv Kino. En deze draaide dan net. Big mistake. Ik vind films over de Sovjet vaak heel boeiend. Of iig wanneer het niet Westerse culturen betreft. Dans in een film trek ik meestal weer niet zo (behalve in Climax dan). Maar het viel met het vele gedans nog mee. Al had ik liever dat hij danste want dan hield ie tenminste zijn arrogante bakkes. Ik kon geen binding vinden met welk personage dan ook. Het was ook niet informatief. Niets geleerd over welk onderwerp dan ook. Zelfs niet over Rudi zelf waar de film toch over ging. Behalve dat ik het een vervelia vond. Tegen het einde werd het dan toch nog een klein beetje spannend en voelde ik voor het eerst mee. Schrok er zelf ook van. 10 minuutjes vond ik het even de moeite waard waarna het ook weer vervelend eindigde. En zelfs Adele vond ik hier geen hol aan. Nou hoe je dat voor elkaar krijgt? Nee, deze had ik écht moeten skippen.

Ik heb zijn andere 2 geregisseerde films niet gezien maar als deze prent een goede indicator is voor de rest van zijn werk mag Ralph Fiennes het wat mij betreft bij acteren houden.