Pyewacket (2017)

Canada
Thriller

geregisseerd door Adam MacDonald
met Nicole Muñoz, Laurie Holden en Chloe Rose

De tiener Leah besteedt haar vrije tijd met zwarte magie en satanisme, samen met haar vrienden. Het is een manier om haar rampzalige thuisleven te ontvluchten. Haar moeder stort in na een mislukte strijd tegen de drank en depressies. Als haar moeder plots naar een huisje op het platteland verhuist om aan haar demonen te ontsnappen, nodigt een ontketende Leah haar haar demonen uit: ze roept de wraakgevende en onvoorspelbare demoon Pyewacket op.

avatar van tattoobob
Ik ga deze zeker in de gaten houden.

Njah.

Zo'n ding uur lang is er eigenlijk weinig te beleven. Het is een film die de horror vanuit het drama probeert op te bouwen, maar de moeder/dochter band is zo slecht neergezet dat het eigenlijk niet weet te boeien. Beetje lam drama dat vooral in de weg zit, terwijl de film ook niet meteen de indruk geeft om qua horror wél nog iets uit de kast te kunnen trekken.

Daarom is de finale toch nog een verrassing. Niet qua originaliteit, het is een horrotje dat z'n elementen uit andere films gehaald heeft en daar verder weinig aan toevoegt. Maar de uitwerking mocht er wel zijn vond ik. Einde is zowaar spannend, niet echt puntje van de stoel, maar toch voldoende om geslaagd te noemen.

't Is dan ook jammer dat de aanloop daar naartoe zo pover is. Less is more, maar enkel als die less ook daadwerkelijk wat voorstelt. Betere acteurs en betere regie hadden hier de meubelen kunnen redden, maar dat zat er jammer genoeg niet in. Even volhouden tot het einde dus, de laatste 20 minuten wordt je wel beloond. Althans, de laatste 19, want het finale einde is terug naar af.

Op zich niet dramatisch voor een keertje en dankzij het einde redt de film zich alsnog, maar groots horrorspektakel hoef je zeker niet te verwachten.

avatar van DarlingDionne
Wij vonden hem wel verrassend. Had mindere verwachtingen in eerste instantie. Zat er best wel in gezogen, het werkte voor mij prima. Sfeer zat er goed in en er bleef nog wat te raden over tijdens het kijken. Vind ik persoonlijk juist het meest enge altijd. Acteerwerk was ook in orde. Gewoon een fijn horror-tussendoortje. Dikke 3,5*

avatar van joolstein
Neo-emo-meisje raakt verstrikt in zwarte magie heksen-ding gefilmd in typische indie-horror camerabeelden. Nu heb ik een zwak voor het occulte / heksengenre, maar een nieuwe kijk erop was hier niet te vinden. Toch was de film wel een vrij aardige mix van rechtaan horror en pseudo-psychologische dingetjes en met een vrij trage opbouw. De film is al meer dan voor de helft voorbij voordat er wat gebeurd. Moderne tiener-horror wordt vaak bevolkt door makkelijke jump-scares, het is dan positief dan ze er niet zijn! Al kon het voor mijn smaak wel wat vreemder en enger en wat minder schurend tegen andere bekende horror-films. Maar toch is het de moeite waard om eens te bekijken.

avatar van John Milton
Ik vond het nogal standaard, en OH eigenlijk nog net een tikkeltje gul met zijn score. Duurde wel erg lang voordat er iets gebeurde, en nog langer voordat het de moeite echt een beetje waard werd. Ik keek na 55 minuten even hoever we in de speelduur waren, en toen was er van horror nog amper iets te bekennen geweest, terwijl er nog maar een half uurtje te gaan was. Het einde kent gelukkig een aantal behoorlijke scènes, het was leuk om Laurie Holden weer eens te zien, en ik vond Nicole Muñoz wel lief ondanks haar vervloekneiging. Maar daar hield het voor mij helaas op

Ik voeg me bij de kritiek, maar houd het op 2,5*

avatar van Daan258
Het verhaal spreekt me wel aan. Ga hem zeker is opzetten.

avatar van tattoobob
Toffe poster.

avatar van jeroentjuhhhhh
Eerie indie-filmpje met solide performances en visueel op niveau. Laatste jaren zien we een enorme toename van dit soort filmpjes, met een duidelijke focus op verhaal en sfeer en minder op 'traditionele' horrorelementen. Dat je dan een dik uur bezig bent met het opbouwen, is dan ook nauwelijks een verrassing. Belangrijker is hoe McDonald het dan af weet te ronden... en daar weet hij wel raad mee. Inderdaad een 'punch to the gut' (wanneer poster-teksten de waarheid spreken, dan wordt het wel héél eng).

Meteen een goede reminder dat ik zijn Backcountry (2014) nog steeds moet zien. Is inmiddels besteld!

avatar van leatherhead
Niet slecht maar een beetje flauw. Ik hou best van een slowburner maar het drama was van dermate matig allooi dat ik al gauw naar het horrorgedeelte begon te snakken. Daar maakt de film het soms ook wel waar, met vlak voor het einde een aantal goeie momenten. Dat shot van de 'demoon' die achter dat hoekje vandaan kruipt is echt goud. Helaas is de allerlaatste scene flauwtjes. Kwam over alsof het bedoelt was als een soort 'shocking twist', terwijl ik er eigenlijk allang vanuit ging dat dat haar echte moeder was die ze vermoord had. Beetje een domper.

Al bij al wel te pruimen voor een film uit een genre dat me weinig ligt. Hangt ergens tussen 2,5* en 3,0* in.

avatar van umbra
Bluuh wat een saaie bedoening allemaal en irritante karakters...3/10

avatar van Pazmaster
Sfeertje is goed, de spanning wordt rustig opgebouwd en de cast doet het ook niet slecht... voor een film als dit dan tenminste. Einde is ook goed alhoewel daar misschien nog iets meer aandacht aan besteed had mogen worden. Best leuk.

avatar van ikkegoemikke
I call upon you, brought by leaves and seeds.
Hear with my ears and speak with my tongue.
I invite you to come.
Pyewacket.

Als je al eens een recensie van mij hebt gelezen, dan weet je ondertussen ook dat ik af en toe kan genieten van een low-budget, independent gemaakte film. Zo eentje waar je op voorhand al weet dat de speciale effecten niet van dien aard zijn dat ze je omverblazen. En waarin meestal onbekende acteurs worden opgetrommeld. Dat wil niet zeggen dat dit soort films niet om aan te zien zijn en het camerawerk er amateuristisch uitziet. En ook niet dat het acteerwerk te slecht voor woorden is. Integendeel. Ik heb al meermaals enorm genoten van zulke creatieve , niet-mainstream probeersels. En ik heb ook genoten van “Pyewacket”. Een simpel horrorverhaal (ook al kan je daarover discussiëren of het al of niet horror is) waarin zwarte magie en satanisme de oorzaak zijn van heel wat ellende.

Je zou misschien wel je bedenkingen kunnen hebben bij het impulsief gedrag van Leah (Nicole Muñoz) die na een zoveelste dispuut met haar moeder het bos intrekt en gewapend met een boek over occultisme en wat attributen een oeroud ritueel uitvoert. Een ritueel om de kwaadaardige geest Pyewacket op te roepen zodanig dat die ervoor kan zorgen dat ze verlost is van haar vervelende moeder (Laurie Holden). Het feit dat deze misschien wel eens in een emotioneel dal zit, schijnt ze niet te beseffen. Dat ze naderhand hierover spijt heeft en plots merkt dat haar moeder niet de slechtste is, kan ik wel inkomen. Wie heeft niet al eens zijn ouders verwenst bij het zoveelste discussiepunt? Maar zoals het spreekwoord zegt “Spijt komt na de zonde”. En algauw beseft Leah dat er iets duister en dreigends ronddwaalt.

Echt angstaanjagend is het omzeggens nooit. Er zijn enkele verschijningen, een vriendin die na een nachtje slapen met de schrik op het lijf terug naar huis wil en een gevoel van dreiging op bepaalde momenten. Maar daar moet men dan ook wat geduld voor hebben. Originaliteit is ook niet een term die bij deze film hoort. Alweer zijn het tieners wiens voorkeur uitgaat naar alternatieve muziek en de bijbehorende zwarte kledij en haartooi. Archetypes die vaak gebruikt worden in zulke films. Dat er ook weeral een expert komt opdraven die de zaak toelicht en occulte raad geeft, is ook niets nieuws. De sterkte van de film is het misleidende karakter. Ik hou wel van films waar men twijfelt over de ware aard van het gebeuren. Is de kwaadaardige geest effectief aanwezig? Of zijn het hersenspinsels van Leah? Is ze soms emotioneel labiel waardoor ze dingen ziet?

Achteraf bekeken vond ik dat “Pyewacket” wel de moeite was om eens te bekijken. Niet alleen vanwege het gebruikte onderwerp. Maar ook vanwege het bij momenten uitstekend acteerwerk van Nicole Muñoz. En in mindere mate dat van Laurie Holden. Muñoz haar woede en spijt voelden oprecht aan. Meer dan bij Holden. En ondanks dat het griezelgehalte van laag niveau is, vond ik de dynamiek uitermate geslaagd. Nee, het is geen grootse film. Het enige wat men moet onthouden, is dat men zich nooit moet inlaten met zaken waar men niet het fijne van weet.

avatar van Daan258
Hier had zo ontzettend veel meer in kunnen zitten.
Ik vind het zeker niet erg als een horror een slowburner is maar hier weet het gewoon niet los te komen. Je wacht totdat het allemaal wat spannender en interessanter word en voor je het weet zie je de credits al voorbij rollen. Het leek echt alsof ze het einde gewoon een beetje afgeraffeld hebben.
Erg jammer dit want het begon allemaal helemaal niet verkeerd maar er gebeurde te weinig tot niks waardoor het nergens spannend wist te worden. De sfeer zat er dan wel prima in en het acteerwerk was ook niks om op aan te merken.
Verder was het allemaal maar vrij magertjes

Zonde, zonde, zonde.