Roman J. Israel, Esq. (2017)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Dan Gilroy
met Denzel Washington, Colin Farrell en Carmen Ejogo

'Roman J. Israel, Esq.' volgt een idealistische, liberale advocaat die zich jarenlang keihard voor de kleine man heeft ingezet terwijl anderen met de eer gingen strijken. Nadat zijn collega, het hoofd van de firma, een hartaanval krijgt wordt Roman gedwongen als leider van de firma op te treden. Hij stuit vervolgens op een aantal verontrustende onthullingen over het advocatenkantoor, die zijn goede bedoelingen om de armen en zwakken te helpen teniet doen en hij bevindt zich in een existentiële crisis om tot actie over te gaan.

EDIT: Release is helaas komen te vervallen.

Trailer geplaatst!

avatar van Rvdz
Gaat deze nu nog ergens draaien? Ben wel benieuwd, Nightcrawler was sterk.

Rvdz schreef:
Gaat deze nu nog ergens draaien? Ben wel benieuwd, Nightcrawler was sterk.

avatar van Flitskikker
kappeuter schreef:

Wie was de distributeur?

avatar van badfans69
Toch weer een Oscar en Globe nominatie voor Denzel Washington

avatar van Flitskikker
Vanwege de Oscar-nominatie op zaterdag 3 maart een exclusieve en eenmalige vertoning bij Pathé!

Pathé Oscarmaand en Pathé Oscarweekend - Pathé - pathe.nl

avatar van Thomas83
Ongemakkelijke naam voor een film, maar misschien is dat ook wel toepasselijk voor een film die volledig om een ongemakkelijk personage draait. Want het is echt de film van Washington. Net zoals in Nightcrawler bouwt Gilroy een film om een topacteur die wat een echt typetje zou moeten zijn daar mijlenver bovenuit doet stijgen. Al die rare trekjes en overdreven theatrale monologen, Washington weet het echt te verkopen.

Zo goed en aangenaam als Nightcrawler wordt het nooit, maar dit is ook weer geen totale onemanshow als die van Oldman in Darkest Hour. En op een of andere manier vliegt de film ondanks al zijn gebreken toch echt voorbij. Het is weer zo moeilijk om je ogen van Denzel te houden, en dat theatrale dat de film heeft sprak me wel aan. Ook erg gecharmeerd van de score en cinematografie. LA wordt echt fijn in beeld gebracht.

Als de film in het laatste bedrijf praktisch een halve thriller wordt slaat het wel een tikkeltje door allemaal, maar ook dat wist ik nog wel te pruimen. Zelfs de soort van idealistische romance met Ejogo's personage of de onduidelijk uitgewerkte rol van Farrell. Ergens draagt het ook wel bij aan een tikkeltje maffe en eigenzinnige film. Ik vond het leuk. Een dikke 3.0*.

avatar van orko82
Ik ben fan van Denzel, maar misschien heb ik teveel films van hem gezien. Voor elke rol gebruikt hij dezelfde non-verbale trekjes qua mimiek. Nu stoorde mij dat. Hier speelt hij een ietwat wereldvreemde advocaat, maar ik zie bij hem dezelfde mimiek terug als Denzels rol in Training Day, The equilizer of Fences. Afgezien dat dit mij persoonlijk stoorde, was de film zeker wel voldoende. Mooi beeld hoe mensen proberen te balanceren tussen idealisme en werkelijkheid, en dat eigenlijk puurheid vaak een utopie is.

orko82 schreef:
Ik ben fan van Denzel, maar misschien heb ik teveel films van hem gezien. Voor elke rol gebruikt hij dezelfde non-verbale trekjes qua mimiek. Nu stoorde mij dat. Hier speelt hij een ietwat wereldvreemde advocaat, maar ik zie bij hem dezelfde mimiek terug als Denzels rol in Trainspotting, The equilizer of Fences. Afgezien dat dit mij persoonlijk stoorde, was de film zeker wel voldoende. Mooi beeld hoe mensen proberen te balanceren tussen idealisme en werkelijkheid, en dat eigenlijk puurheid vaak een utopie is.

Trainspotting

avatar van mrklm
Roman J. Israel, Esq [Denzel Washington] klaagt zichzelf aan wegens hypocrisie en verraad van alle idealen waar hij jarenlang voor gestreden heeft. Roman werkte jarenlang in de schaduw van zijn collega aan zaken waar de carrièreadvocaten hun neus voor ophaalden, maar wanneer de partner van zijn advocatenkantoor komt te overlijden begint hij zich te realiseren dat zijn leven heel anders zou kunnen worden als hij zou kiezen voor het grote geld. Maar in plaats van zijn professionele idealen op te geven, neemt hij een riskant besluit om aan geld te komen en zet daarmee meer op het spel dan zijn reputatie.
Een complex, psychologisch drama dat je volledige aandacht verdient om het allemaal te kunnen volgen. Washington beheerste, uitgekiende vertolking is één van zijn besten ooit en de Oscar-nominatie is zeker gerechtvaardigd. Colin Farrell is ook erg effectief in de - voor zijn doen - opvallend ingetogen rol als Romans nieuwe werkgever. Wie veel advocatenfilms heeft gezien zal het wellicht opvallen dat de advocatenwereld in deze film zeer multicultureel is: het is niet langer het witte bastion van weleer. Een onderliggende politiek boodschap komt niet helemaal uit de verf en het einde is wat melodramatisch, maar dat doet niets af aan Washingtons indrukwekkende prestatie.

avatar van orko82
barry0404 schreef:

Trainspotting

Haha. Bedankt. Zou een mooi duo vormen met Begbie.

avatar van macrobody
Ik dacht eerst een rechtbank film en daar leek het ook wel naar het eerste uur of anderhalf uur. Beetje slaapverwekkend met een hoop lastige termen en Amerikaanse rechtbank regels. Aan het eind wordt het nog een klein beetje spannend. Denzel speelt uitstekend en daarom een ruime voldoende.

Ik vond hem wel goed! Sterk sfeertje en heel goed gespeeld.
Zie nu pas dat het van de maker van Nightcrawler is en ergens valt veel daarmee wel op z'n plek.

Snap overigens ook volledig dat veel mensen er helemaal niks mee kunnen.

Prettig om een keer te zien, maar wel wat te lang en niet altijd effectief. Uit alles blijkt dat Gilroy een grote film wilde maken en een memorabel verhaal wilde vertellen, doch die pretenties worden niet helemaal waargemaakt. Ruim baan hier voor Washington die weer veel energie steekt in zijn vertolking, maar mij ondanks technisch goed spel, niet helemaal kon overtuigen. Zijn Roman neigt net wat te veel naar een typetje in plaats van een echt mens(die neptanden, nerdy kleding, continue die irritante koptelefoon, leek wel de Amerikaanse André van Duin), waardoor zijn lotgevallen, inclusief zijn dramatisch einde je tamelijk onverschillig laten. Je vraagt je gaandeweg ook af waarom de karakters van Farrell(sterke rol) en Ejogo zo veel sympathie voelen voor deze rare kwibus, zou in het echte leven niet vlug gebeuren. Niet lang stilstaan dus bij deze onwaarschijnlijkheden is mijn devies, en vooral als je interesse hebt voor films aangaande het Amerikaanse recht systeem is dit best een acceptabele zit.

avatar van knusse stoel
Prettige en humorvolle manier van Washington zoals hij de advocaat Israel Esq. neerzet.
Het geheel komt fraai over, zowel het verhaal als de idealen van deze heer in de overtreffende trap, zoals hij zelf beweerd met Esq. achter zijn naam.
Maar zoals we vaker zien na jaren van trouw aan de overtuigingen, komen er barstjes in. Het grote geld komt in beeld en helaas vallen we dan vaak neer voor de god Mammon. Ook Israel zou hiervoor kunnen neerstorten maar het verhaal laat zien of dat wel of niet gebeurt.
Als opmerking wil ik toevoegen, dat ik niet begrijp wat de verhaallijn hier boven beweerd: "Hij stuit vervolgens op een aantal verontrustende onthullingen over het advocatenkantoor,".
Welke verontrustende onthullingen hebben we het over? Wie het weet mag het vertellen.
Verder is de film geheel in de lijn van het verhaal. Wat misschien wel moeilijk kan zijn voor de kijker(s) is de vaktechnische taal die men nu en dan gebruikt. Maar daar loop je dan omheen en de film gaat verder zonder dat je iets gemist hebt. Drama, humor en romantiek wisselen elkaar af.
Een ruime 7,5!

avatar van sinterklaas
kappeuter schreef:

De release is helaas komen te vervallen.

Het plot werd zeker weer te heet onder de voeten...

Goeie film over een briljant advocaat wiens sterkste punt niet de omgang met andere mensen is. Een boeiend hoofdpersonage die hier uitstekend wordt neergezet door Denzel Washington (hij weet de film met gemak te dragen). De film is onderhoudend van begin tot eind, maar verhaaltechnisch is het wat minder uitgewerkt (ook het einde was me iets te geforceerd).

Wat een goed verhaal en dan het acteer werk is ook echt helemaal geweldig!

avatar van Rodger
Prima film die traag start.. en spannend eindigt..
3.0 ***

Prima film met alweer een uitmuntende Denzel Washington, maar ook Colin Farrell, die we toch gewoon zijn van actierollen, is hier in een rustiger rol zeer goed.
Het verhaal is gebaseerd op feiten en is ondanks nihil actie toch boeiend genoeg om aan het scherm gekluisterd te blijven.
Kortom: een prima verhaal met een uitstekende cast, goed voor 2 uur filmplezier.

avatar van Edogulio
Dezel blijft toch altijd dezelfde trekjes vertonen bij elke film waarin hij speelt... beetje irritant.