ad
  • 8.081.707 stemmen

Roman J. Israel, Esq. (2017)

Misdaad / Drama | 122 minuten

Genre: Misdaad / Drama

Geregisseerd door: Dan Gilroy

Met onder meer: Denzel Washington, Colin Farrell en Carmen Ejogo

Releasedatum: 17 november 2017

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Roman J. Israel, Esq.

"All rise."

'Roman J. Israel, Esq.' volgt een idealistische, liberale advocaat die zich jarenlang keihard voor de kleine man heeft ingezet terwijl anderen met de eer gingen strijken. Nadat zijn collega, het hoofd van de firma, een hartaanval krijgt wordt Roman gedwongen als leider van de firma op te treden. Hij stuit vervolgens op een aantal verontrustende onthullingen over het advocatenkantoor, die zijn goede bedoelingen om de armen en zwakken te helpen teniet doen en hij bevindt zich in een existentiële crisis om tot actie over te gaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Derrell Ellerbee

Carter Johnson

avatar van orko82

orko82

Ik ben fan van Denzel, maar misschien heb ik teveel films van hem gezien. Voor elke rol gebruikt hij dezelfde non-verbale trekjes qua mimiek. Nu stoorde mij dat. Hier speelt hij een ietwat wereldvreemde advocaat, maar ik zie bij hem dezelfde mimiek terug als Denzels rol in Training Day, The equilizer of Fences. Afgezien dat dit mij persoonlijk stoorde, was de film zeker wel voldoende. Mooi beeld hoe mensen proberen te balanceren tussen idealisme en werkelijkheid, en dat eigenlijk puurheid vaak een utopie is.

avatar van mrklm

mrklm

Roman J. Israel, Esq [Denzel Washington] klaagt zichzelf aan wegens hypocrisie en verraad van alle idealen waar hij jarenlang voor gestreden heeft. Roman werkte jarenlang in de schaduw van zijn collega aan zaken waar de carrièreadvocaten hun neus voor ophaalden, maar wanneer de partner van zijn advocatenkantoor komt te overlijden begint hij zich te realiseren dat zijn leven heel anders zou kunnen worden als hij zou kiezen voor het grote geld. Maar in plaats van zijn professionele idealen op te geven, neemt hij een riskant besluit om aan geld te komen en zet daarmee meer op het spel dan zijn reputatie.

Een complex, psychologisch drama dat je volledige aandacht verdient om het allemaal te kunnen volgen. Washington beheerste, uitgekiende vertolking is één van zijn besten ooit en de Oscar-nominatie is zeker gerechtvaardigd. Colin Farrell is ook erg effectief in de - voor zijn doen - opvallend ingetogen rol als Romans nieuwe werkgever. Wie veel advocatenfilms heeft gezien zal het wellicht opvallen dat de advocatenwereld in deze film zeer multicultureel is: het is niet langer het witte bastion van weleer. Een onderliggende politiek boodschap komt niet helemaal uit de verf en het einde is wat melodramatisch, maar dat doet niets af aan Washingtons indrukwekkende prestatie.

avatar van coumi

coumi

Prettig om een keer te zien, maar wel wat te lang en niet altijd effectief. Uit alles blijkt dat Gilroy een grote film wilde maken en een memorabel verhaal wilde vertellen, doch die pretenties worden niet helemaal waargemaakt. Ruim baan hier voor Washington die weer veel energie steekt in zijn vertolking, maar mij ondanks technisch goed spel, niet helemaal kon overtuigen. Zijn Roman neigt net wat te veel naar een typetje in plaats van een echt mens(die neptanden, nerdy kleding, continue die irritante koptelefoon, leek wel de Amerikaanse André van Duin), waardoor zijn lotgevallen, inclusief zijn dramatisch einde je tamelijk onverschillig laten. Je vraagt je gaandeweg ook af waarom de karakters van Farrell(sterke rol) en Ejogo zo veel sympathie voelen voor deze rare kwibus, zou in het echte leven niet vlug gebeuren. Niet lang stilstaan dus bij deze onwaarschijnlijkheden is mijn devies, en vooral als je interesse hebt voor films aangaande het Amerikaanse recht systeem is dit best een acceptabele zit.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prettige en humorvolle manier van Washington zoals hij de advocaat Israel Esq. neerzet.

Het geheel komt fraai over, zowel het verhaal als de idealen van deze heer in de overtreffende trap, zoals hij zelf beweerd met Esq. achter zijn naam.

Maar zoals we vaker zien na jaren van trouw aan de overtuigingen, komen er barstjes in. Het grote geld komt in beeld en helaas vallen we dan vaak neer voor de god Mammon. Ook Israel zou hiervoor kunnen neerstorten maar het verhaal laat zien of dat wel of niet gebeurt.

Als opmerking wil ik toevoegen, dat ik niet begrijp wat de verhaallijn hier boven beweerd: "Hij stuit vervolgens op een aantal verontrustende onthullingen over het advocatenkantoor,".

Welke verontrustende onthullingen hebben we het over? Wie het weet mag het vertellen.

Verder is de film geheel in de lijn van het verhaal. Wat misschien wel moeilijk kan zijn voor de kijker(s) is de vaktechnische taal die men nu en dan gebruikt. Maar daar loop je dan omheen en de film gaat verder zonder dat je iets gemist hebt. Drama, humor en romantiek wisselen elkaar af.

Een ruime 7,5!

scorsese

Goeie film over een briljant advocaat wiens sterkste punt niet de omgang met andere mensen is. Een boeiend hoofdpersonage die hier uitstekend wordt neergezet door Denzel Washington (hij weet de film met gemak te dragen). De film is onderhoudend van begin tot eind, maar verhaaltechnisch is het wat minder uitgewerkt (ook het einde was me iets te geforceerd).

avatar van cor1946

cor1946

Een lange zit maar de moeite waard. Eindelijk een Denzel met een goede rol. Prachtig gespeeld.

avatar van MisterD 1985

MisterD 1985

Fijne film, met een te lange lengte. Het werd mij iets te saai... het verhaal en de cast doen het prima!

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Een film die gezien kan worden als een onemanshow van Denzel Washington. Hij krijgt de taak de film te dragen en lijkt dat moeiteloos te doen. Roman J. Israel is een zeer intelligente advocaat die op sociaal vlak dan weer iets minder sterk is. Het resultaat is een zeer interessant hoofdpersonage waarvan je benieuwd blijft hoe hij met de situaties op zijn pad omgaat. Uiteraard zit er het welbekende 'rise and fall' element in. Het lijkt een kwestie van tijd voordat Roman's succesverhaal zich tegen hem keert, hoewel het ietwat extreme einde van mij niet had gehoeven.

Naast Washington spelen ook Colin Farrell en Carmen Ejogo zeer verdienstelijk. De focus blijft echter wel voornamelijk op Washington liggen. Persoonlijk vond ik de film wel wat langdradig. Dat hangt er mee samen dat er veelal juridische jargon voorbij komt; iets waar niet meteen mijn interesse ligt. Daarnaast is de overgang naar thriller in de tweede helft wat dubieus. Enerzijds zorgt het er wel voor dat de film een opleving krijgt, maar anderzijds komt het dramagedeelte wat beter uit de verf. Zeker niet in alle opzichten even geslaagd, maar overwegend houd ik hier een positief gevoel aan over.

avatar van filmkul

filmkul

Aardig drama dat gedragen wordt door Washington. Het verhaal is best aardig en wordt rustig opgebouwd. Ondanks het wat trage tempo en lange speelduur boeit de film vanaf het begin en verveelt geen moment. Richting het einde wordt het nog even spannend ook. Zoals gezegd zorgt Washington dat de film zijn niveau haalt en houdt. Ook Farrell zet een aardige rol neer. Verder is het camerawerk erg sterk met mooi shots en leuke moves. Lekkere acteerfilm. 3.5/4.0

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

Denzel Washington haalt een hoog niveau in deze film, met name door de theatrale monologen en maniertjes (al zijn die vaak wel hetzelfde als in andere films van hem) die hij met gemak en bravoure op weet te rakelen op een best wel natuurlijk overkomende manier. Hij weet het karakter ergens ook nog een bepaalde charme mee te geven, maar toch weet hij mij niet volledig te overtuigen in deze rol. Het is een beetje een one-man show waarbij er bijna geen shots zonder Washington zijn, wat het af en toe wel een wat lange zit maakt voor mij. Hij haalt voor mij niet het niveau om echt 2 uur lang te vermaken, een half uur minder en wat shots zonder Denzel hadden deze film goed gedaan.

Verder is de muziek tof, de karakterontwikkelingen van de bijpersonages zijn interessant en maken dat de film goed te doen is. Het verhaal zelf wist mij niet echt heel erg te boeien, dit in combinatie met Washington zijn acteerwerk wat weliswaar erg goed is maar mij niet 2 uur lang volledig geboeid wist te houden (misschien mede door het personage) maakt een film die net boven het gemiddelde uit komt. Plus een halve ster voor de link Washington-Farrell, waar ik graag nog meer van had gezien in de film.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Mja.

Denzel speelt een advocaat die door omstandigheden buiten zijn comfort zone moet treden en dan in een paar penibele situaties belandt. Het leukste aan de film is dat Denzel een keer een ander typetje speelt dan "ik ben een huurmoordenaar met pensioen, al ben ik nog maar 45, maar voor een onbeduidende Russische hoer die ik pas net vijf minuten ken trek ik nog een keer ten strijde".

En hij doet het goed. Roman J. Israel is ook een boeiend personage en het valt te prijzen dat hij niet meteen een etiket opgeplakt krijgt. Je mag als kijker gaandeweg zelf oordelen wat zijn mankement(en) is/zijn.

De film die rondom dit karakter is gebouwd is alleen nogal oppervlakkig. Anderhalve spannende scène, een slecht acterende Colin Farrell wiens karakter zonder aanwijsbare reden 180 graden omdraait en een einde dat de film een zekere gravitas moet geven maar daarin ook een beetje faalt.

Afgaande op de poster (kapsel en bril) dacht ik trouwens dat de film zich in de 70s zou afspelen. Dat leek de eerste vijf minuten ook zo te zijn, tot Roman ineens een mobieltje tevoorschijn toverde (een ouderwets klapmodel, dat wel, maar toch).

3 sterren