ad
  • 8.077.382 stemmen

Roman J. Israel, Esq. (2017)

Misdaad / Drama | 122 minuten

Genre: Misdaad / Drama

Geregisseerd door: Dan Gilroy

Met onder meer: Denzel Washington, Colin Farrell en Carmen Ejogo

Releasedatum: 17 november 2017

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Roman J. Israel, Esq.

"All rise."

'Roman J. Israel, Esq.' volgt een idealistische, liberale advocaat die zich jarenlang keihard voor de kleine man heeft ingezet terwijl anderen met de eer gingen strijken. Nadat zijn collega, het hoofd van de firma, een hartaanval krijgt wordt Roman gedwongen als leider van de firma op te treden. Hij stuit vervolgens op een aantal verontrustende onthullingen over het advocatenkantoor, die zijn goede bedoelingen om de armen en zwakken te helpen teniet doen en hij bevindt zich in een existentiële crisis om tot actie over te gaan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Derrell Ellerbee

Carter Johnson

avatar van filmkul

filmkul

Aardig drama dat gedragen wordt door Washington. Het verhaal is best aardig en wordt rustig opgebouwd. Ondanks het wat trage tempo en lange speelduur boeit de film vanaf het begin en verveelt geen moment. Richting het einde wordt het nog even spannend ook. Zoals gezegd zorgt Washington dat de film zijn niveau haalt en houdt. Ook Farrell zet een aardige rol neer. Verder is het camerawerk erg sterk met mooi shots en leuke moves. Lekkere acteerfilm. 3.5/4.0

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

Denzel Washington haalt een hoog niveau in deze film, met name door de theatrale monologen en maniertjes (al zijn die vaak wel hetzelfde als in andere films van hem) die hij met gemak en bravoure op weet te rakelen op een best wel natuurlijk overkomende manier. Hij weet het karakter ergens ook nog een bepaalde charme mee te geven, maar toch weet hij mij niet volledig te overtuigen in deze rol. Het is een beetje een one-man show waarbij er bijna geen shots zonder Washington zijn, wat het af en toe wel een wat lange zit maakt voor mij. Hij haalt voor mij niet het niveau om echt 2 uur lang te vermaken, een half uur minder en wat shots zonder Denzel hadden deze film goed gedaan.

Verder is de muziek tof, de karakterontwikkelingen van de bijpersonages zijn interessant en maken dat de film goed te doen is. Het verhaal zelf wist mij niet echt heel erg te boeien, dit in combinatie met Washington zijn acteerwerk wat weliswaar erg goed is maar mij niet 2 uur lang volledig geboeid wist te houden (misschien mede door het personage) maakt een film die net boven het gemiddelde uit komt. Plus een halve ster voor de link Washington-Farrell, waar ik graag nog meer van had gezien in de film.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Mja.

Denzel speelt een advocaat die door omstandigheden buiten zijn comfort zone moet treden en dan in een paar penibele situaties belandt. Het leukste aan de film is dat Denzel een keer een ander typetje speelt dan "ik ben een huurmoordenaar met pensioen, al ben ik nog maar 45, maar voor een onbeduidende Russische hoer die ik pas net vijf minuten ken trek ik nog een keer ten strijde".

En hij doet het goed. Roman J. Israel is ook een boeiend personage en het valt te prijzen dat hij niet meteen een etiket opgeplakt krijgt. Je mag als kijker gaandeweg zelf oordelen wat zijn mankement(en) is/zijn.

De film die rondom dit karakter is gebouwd is alleen nogal oppervlakkig. Anderhalve spannende scène, een slecht acterende Colin Farrell wiens karakter zonder aanwijsbare reden 180 graden omdraait en een einde dat de film een zekere gravitas moet geven maar daarin ook een beetje faalt.

Afgaande op de poster (kapsel en bril) dacht ik trouwens dat de film zich in de 70s zou afspelen. Dat leek de eerste vijf minuten ook zo te zijn, tot Roman ineens een mobieltje tevoorschijn toverde (een ouderwets klapmodel, dat wel, maar toch).

3 sterren

Captain Pervert schreef: