Godless (2017)

Western / Drama
452 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Scott Frank
met Jeff Daniels, Jack O'Connell en Michelle Dockery

De beruchte outlaw Frank Griffin (Jeff Daniels) en zijn bende zetten het westen op zijn kop in de jacht op Roy Goode (Jack O'Connell), een voormalid bendelid dat Griffins bende heeft verraden. De achtervolging leidt hen naar het stille stadje La Belle, voornamelijk bestuurd door vrouwen. Roy Goode houdt zich schuil bij de verbeten weduwe Alice Fletcher (Michelle Dockery). Wanneer de inwoners van La Belle vernemen dat Griffin hun kant op komt, spannen ze samen om zich te verdedigen tegen de moorddadige bende.

Teaser

Vanaf 22 november te zien op Netflix

avatar van John Milton
geproduceerd door Soderbergh. Heeft mijn interesse!

Daniels en O'Connell mag ik ook graag zien.

Godless First Look: Scott Frank's Netflix Western - slashfilm.com

avatar van nightbreed
Eerste 3 delen gezien en ik moet zeggen dat het een zeer vermakelijke serie is.
Op naar deel 4!

avatar van Steven van den Brink
Vond het een topserie, helaas maar 7 afleveringen

Geweldig geweldig geweldig!!

avatar van Roowland
Had hier veel van verwacht en moet zeggen dat de eerste paar afleveringen me wel konden boeien. Tot dat ik me steeds meer ging ergeren aan allerlei dingen die, volgens mij, totaal niet kloppen aan de serie.

1. Behalve één keer is Truckee nooit door zijn afkomst bespot, ook zijn moeder werd niet dáárom met de nek aangekeken. Iets wat eind negentiende eeuw continu gebeurde. Zelfde geldt voor de donkere familie in Blackdom en de Lesbische dames, geen slecht wordt over gehoord. Zo collectief ruimdenkend waren die wild-west dorpjes echt niet. 2. De volledige populatie van je buurdorp Blackdom wordt uitgemoord, de helft van je eigen dorp wordt uitgemoord en afgebrand. Waarom? Omdat ene Roy Goode een persoonlijke vete heeft met zijn 'vader' die hij zo nodig rond het dorpje La Belle moest laten escaleren. Roy komt ook nog halverwege het finale gevecht op zijn dooie gemakje aankakken. Wordt hij er op aangekeken? Is al het leed en de doden grotendeels zijn schuld? Nee hoor, meneer is de held. 3. In de tijd dat Griffin in en zijn Outlaws achter Roy aanzaten heeft Roy leren lezen (iets wat op late leeftijd veel lastiger is en lang duurt), een stuk of 20 paarden getemd en Truckee heeft paard leren rijden. Jahoor. 4. Midden in het geweld van het finale gevecht zit Griffin rustig op zijn paard, 2 vrouwen staan vanaf het dak te schieten, Roy komt van rechts, McNue van links, maar ze kunnen de man waar het allemaal om gaat maar niet raken. Alle outlaws lijken omsingeld en worden afgeknald, Griffin weet te ontkomen. 5. Vanaf La Belle kan je alle kanten oprijden in een totaal uitgestrekt gebied, toch komen Truckee en Griffin elkaar toevallig tegen. Dat mensen elkaar toevallig tegen kwamen gebeurde dusdanig vaak dat het op een gegeven moment nergens meer op sloeg. 6. Iets wat altijd overdreven wordt in Hollywood: iedereen is goed óf slecht. Niets daartussen in. Roy is knap, getalenteerd op zo'n beetje elk vlak en heeft (tegenwoordig) een hoge moraal, ook jegens etnische minderheden. De bende van Griffin en de mannen van de mining company zijn lelijk, achterbaks en slecht. Wat zou het mooi zijn als ze bij deze serie nu eens de ballen hadden gehad om om (enkele) 'goedzakken' toch wat neerbuigend of wantrouwend tegen over indianen, donkere mensen of lesbische vrouwen te laten zijn. Want zo was het in die tijd gewoon vaak. Daarmee laat je zien dat het een tijdsgeest is, een probleem dat zich uitstrekte over de gehele breedte van de samenleving, nu laat je eigenlijk zien dat racisme alleen maar bestond bij criminelen of lelijkerds zonder enige moraal. Gemiste kans dus.

Ik snap dat veel van bovenstaande punten details zijn, maar als het zo opstapelt kan ik er op een gegeven moment niet meer doorheen kijken.

avatar van John Milton
Erg mee vermaakt. Hij schoot voor mij net tekort om écht geweldig te zijn, maar het is een frisse kijk op het genre wat mij betreft, met enkele sterke vrouwenrollen. Mooi geschoten en een lekkere soundtrack ook. Jack O'Connel en Jeff Daniels doen het weer eens uitstekend, en ook Michelle Dockery valt positief op.

Een major wtf voor mij was mijn vriendin die opeens doorhad dat Mary Agnes gespeeld werd door dezelfde actrice die in The Walking Dead zo'n irritante rol had als de schuchtere dokter Denise in Alexandria, Merritt Wever - IMDb. Wat een wereld van verschil.
Toch blijft Deadwood (al zijn het compleet andere series, ondanks het genre) op nummer één staan als Westernserie. Ongeëvenaard.

Goeie mini-serie waarin een bende criminelen op jacht is naar een bendelid dat hen verlaten heeft. De vele personages zijn allemaal goed uitgewerkt. Het verhaal zelf sleept nogal en is traag. Maar daar staan wel genoeg mooie momenten tegenover en bovendien is de western-sfeer en het hele stadje perfect neergezet. Het ziet er ook allemaal prachtig uit.

(verwijderd)
Twee dagen kostte het me om zowel Godless te ontdekken als uit te kijken. Ik verwachtte er nogal wat van vanwege de positieve feedback in combinatie met de cast. Van Jack O'Connell zag ik al vier films met allen een 4* als resultaat en op Michelle Dockery als Lady Mary was ik al gek door een ruim tiental afleveringen Downton Abbey.

De 1e aflevering is met name een introductie, wat zowel een hele goede als slechte kant op kon gaan. Daarom viel aflevering 2 wat tegen, want dat duurde me voor een uur toch wel lang zeg. Gelukkig zorgt aflevering 3 al snel voor een bepaalde klik met de personages, waarna de overige afleveringen je met gemak aan het scherm houden. Al met al een vooral complete western, zonder ergens je echt te doen verrassen. Erg leuk serie-tussendoortje met zoals verwacht een heel fijn einde.

Wees maar niet bang om al die uren naar een stoffig houten dorpje te kijken, want dat hoef je niet. Er is een behoorlijke diversiteit aan Western aspecten te zien. Oneindige en prachtige lege landschappen, bergen, bossen en meerdere, jawel, dorpjes die overigens ook erg fraai gemaakt zijn. De soundtrack begeeft zich op de achtergrond, zoals het hier hoort denk ik.

Het verhaal is wel een echte slow burner als ik het begrip goed begrijp. Niet spectaculair en een beetje traag zelfs, waarvan ik nu na het te hebben afgerond pas door heb hoe goed het is. Interessante relaties, dialogen en ook wel wat symboliek en treffende wijsheden. Dat allemaal met de hulp van een voortreffelijke cast en niet alleen de 2 waar ik mijn hoop al op gevestigd had. Merritt Wever als Mary is misschien wel mijn favoriet, die ik blijkbaar al zag in onder andere Birdman (4.5*) en Into the Wild (5.0*) maar ik kan het me niet herinneren. Heerlijke rol speelt zij. Truckee is een baas en ook Bill McNue en Whitey zijn leuke karakters, die ik beide al wel kende als acteurs.

8. (al hoort die op TVmeter te staan)

Rounder
Na "Hell on Wheels" wederom een topserie in het genre Western.
Traag, rauw, zo nu en dan een vleugje humor, maar bovenal zeer sfeervol met naar mijn mening over het algemeen goed acteerwerk.

Ben niet zo erg vertrouwd met miniseries. Mogelijkst één van de redenenen waarom na de eerste vier knappe afleveringen, de serie m.i. een terugval kende. Ondertussen had ik wel zijn cinematografische waarde weten in te schatten en ook zijn knappe vertelstijl, waarbij gebeurtenissen plaats vinden waarvan het "hoe en waarom" pas later in een soms achteloze flashback worden uiteengezet.
Film stelt alleszins het chaoisch en moordend leven in de farwest, nog einde negentiende eeuw (toch geen eeuwen geleden) in het daglicht en dat er in de slotfaze een stevige vechtpartij zat aan te komen was overduidelijk. Toch zat ik geamuseerd toe te kijken hoe in die "veldslag" Frank Griffin als een toerist kogelimmuum was en hoe zijn bendeleden met hopen werden neergeschoten en er nadien nog nagenoeg evenveel overbleven.... Een euveltje dat in veel westerns voorkomt.
Het acteren viel zeker mee. Alleen Michelle Dockery leek uit een moderner tijdperk te komen.
In zijn geheel verdient de serie zeker wel een flinke score.

avatar van IH88
Godless

Zelfs westerns doen tegenwoordig aan vrouwenemancipatie, and i love it! Vooral omdat er buiten schietende vrouwen en de indrukwekkende baard van Jeff Daniels nog veel meer te genieten valt. Fantastische sets, uitgestrekte landschappen, een fenomenale score en een heerlijk loom tempo, Godless straalt aan alle kanten die fantastische western sfeer uit van de oude Sergio Leone films.

Het script laat soms wat steken vallen en geloofwaardig is het allemaal niet, maar storen deed het geenszins. O'Connell, Daniels, Wever en McNairy zijn uitstekend, maar Dockery maakt met haar kille blik en ‘no-nonsense’ houding de meeste indruk. Alhoewel de cinematografie, de score en de algehele sfeer mij het meeste zullen bijblijven.

Ben nu aan deel 5..De eerste delen boeide wel.....Het boeit niet echt meer nu...Heel veel is ongeloofwaardig, traag, sloom...Nog drie delen pfff En vooral het mist de echte Western sfeer...Dorpje met lesbische vrouwen????Kom op zeg.....Een schooljuffrouw die er wat bij verdient.???...Kom op zeg....Een sullige sheriff die in zijn eentje 33 man achtervolgt??? Kom op zeg. Toch maar weer eens Once upon a time in The West opzetten...Een echte Western...

Roowland schreef:

Ja die punten stoorden mij ook...dusdanig dat je je afkeert van een verhaal/film. Zo van "Kom op, zeg!!!!". Ergens na deel 2 kreeg ik ook mijn twijfels...

avatar van Kliko_Green
Teleurstellend, langdradig, veel onnodige dialogen en te weinig actie.
Verder wel genoten van de mooie vergezichten en de zeer goede muziek. Acteerwerk was ook goed door de meeste acteurs.

avatar van ForrestHanks
Traag, zoals een western in mijn ogen hoort te zijn. Sfeervol, mooie beelden, goed verhaal.

Ik ben er weg van.

En ik maar klikken op volgende aflevering na ep 7.... Godver het waren er maar 7.......

avatar van Gish
De terugkeer van de echte Western.
Meeslepend verhaal, uitgediepte en geweldige karakters, traag en verder alle ingrediënten voor een spannende serie. Zien!

avatar van Onceuponanytime
Topklasse, grotendeels te danken aan een geweldige cast ! Traag ? Bijlange niet; zo genoten van de beelden en de passende muziek ! Knap hoor, hopelijk krijgt dit een vervolg...

avatar van Davido
Een heerlijke Western. Vooral de sfeer, beelden en muziek nemen je helemaal mee terug naar die tijd. Moet zeggen dat ik echt de wereld ingezogen werd. Acteerwerk was zeer goed. Wat ik miste was de actie, daar moet je iets te lang op wachten. Er hadden gelegenheden genoeg geweest om er harde actie scènes tussen te zetten. Misschien hadden sommige scènes wel ingeruild kunnen worden. Te veel drama te weinig actie. Vandaar een 3.5 ipv 4

avatar van mcdaktari
Prima western serie die best fijn weg keek. Kan niet zeggen dat ik het langdradig vond, helemaal niet. Degelijk verhaal met goeie cast. Van mij had het nog wel wat meer afleveringen mogen hebben. Ik begrijp alleen niet goed waarom deze wel op Moviemeter staat. Ik bedoel, dan kan de rest van de series hier ook wel staan. Maar dat is niet, want die staan wel gewoon op Tvmeter. Wat daar de logica van is snap ik niet goed.

avatar van Lovelyboy
Hele aardige westernserie die je redelijk vlot uitkijkt. Prima verhaal dat langzaam op gebouwd wordt rondom verschillende personen, verhaallijnen die uiteindelijk allemaal weer bij elkaar komen en via grimmige flashbacks nog wat extra ondersteuning krijgen.

Interessante personages, de onvoorspelbare Daniels die zonder angst een huis binnen gaat en met pokken geïnfecteerde gaat verzorgen maar met het zelfde gemak iemand executeert of een dorp met de grond gelijk maakt. O'Connel die zijn rol prima speelt, de trotse en harde Dockery en het bijzonder naieve maar goedbedoelende sherrifsduo McNeu en Whitey.

Prima muziek en weergaloze vergezichten, prachtig.

Als er dan toch kritiek moet zijn: een dorp met alleen maar vrouwen? Nice! Sign me up!! Nu is het niet de tijd van technologische vooruitgang en communicatie maar je kan mij niet vertellen dat dit in die twee jaar dat ze al hun mannen kwijt zijn geraakt dit nieuws niet alom bekend wordt en iedere gek, dief, idioot, moordenaar, rokkenjager, of bende in dit geval aantrekt. Dat bestaat gewoon niet. En dan de shoot-out op het einde. Frank en the gang blijft zo staan midden op straat voor dat huis terwijl er vanaf het dak en zowat uit ieder raam een vuurwapen begint te blaffen? Onwaarschijnlijk. Vervolgens rijd er een van de bende met paard en al naar binnen en die schiet weet ik wel niet hoeveel vrouwen in de rug en neer voordat de vrouwen hem de zelfde dienst bewijzen. Nou ja, lijkt me ook erg onwaarschijnlijk. Dat lawaai van dat paard, die man zit daar heel hoog en kwetsbaar op dat paard, zeg maar gerust een schietschijf, dat moeten ze toch eerder door hebben, of liep dat paard op zijn tenen? Tja....Bill en Roy duiken op en al staande midden op straat helpen ze de rest om zeep. Het ziet er erg goed uit, sfeervol gebracht met die stofstorm op een gegeven moment maar heel geloofwaardig is die eind shooting niet.

Eind al goed, prima serie, mooie stijl, sfeer en redelijk rauw gebracht. Meer dan ruime voldoende maar geen toperdetop.

avatar van Skuller
Erg sterke mini serie ,heb er van genoten .veel bekende gezichten. Goed verhaal ,mooie beelden en goed acteer werk .heb vooral genoten van Jeff Daniels ( Frank Griffin ) en Merritt Wever ( Mary Agnes ) . Jammer dat er maar 7 afleveringen zijn.

avatar van rondh
Sterke, goede western miniserie. Langzaam verteld. Acteerwerk is goed. Alle elementen van een goede western zitten hierin. Van revolverheld en, stoere cowboys, en vooral veel vrouwen. (Ook stoer). Er zit drama in, romantiek, en de schietpartijen. Zelfs een klassiek revolverduel. En natuurlijk mooie natuurplaatjes

Aanrader voor mensen die van westerns houden