Molly's Game (2017)

Verenigde Staten / Canada / China
Biografie / Drama

geregisseerd door Aaron Sorkin
met Jessica Chastain, Idris Elba en Kevin Costner

'Molly's Game' vertelt het waargebeurde verhaal van skiester Molly Bloom. Nadat Molly zich net niet weet te kwalificeren voor de Olympische Spelen reist ze af naar Los Angeles om er als cocktailserveerster te werken. Al snel groeit ze via het sociale circuit uit tot organisator van underground pokertoernooien voor de elite in Hollywood.

avatar van John Milton
Jup. Sorkin. Chastain. Elba.

Doe hier ook maar in november...

P.s. Mag Michael Cera zich in de handjes wrijven, of onderschat ik die kerel nu? Het hoogst gewaardeerde (critically) wat ik niet van hem zag en dat enigszins op een serieuze rol lijkt, is Crystal Fairy & the Magical Cactus and 2012 (2013). Hier op MM niet echt een succesnummer. Juno kan ik me hem niet zo heel erg meer voor de geest halen. Maar ik moet toegeven, ik heb me bescheurd om zijn scènes in This is the End...

kappeuter (moderator)
Vanaf 21 december in de bioscoop (eOne)

avatar van Justinw
John Milton Cera nooit in Arrested Development gezien?

avatar van John Milton
Justinw schreef:
John Milton Cera nooit in Arrested Development gezien?
ik ben niet ver gekomen met die serie, nadat het me niet pakte na een paar epi’s heb ik het nooit verder gekeken, ondanks de vele loftuitingen.

avatar van Justinw
Heb niet zoveel met Cera in de meeste films maar door die rol in Arrested Development kan hij voor mij dan weer niet stuk. ik kijk wel uit naar dit project, Sorkin voor het eerst als regisseur....ben benieuwd!

avatar van wwelover
Zeer vermakelijk, maar niet hoogstaand. Het ziet er gelikt uit en is strak gemonteerd, maar uiteindelijk heeft het verhaal te weinig inhoud om echt een topper te worden. Kende het verhaal ook niet van tevoren. Maar je zit uiteindelijk met een behoorlijke anticlimax. Acteerwerk is verder prima, Chastain is heel sterk, maar het karakter is wel wat saai. Elba heeft een goede bijrol.

avatar van tbouwh
Het twijgje op de wedstrijdpiste, de ski’s uit balans, de horrorval die een vroegtijdig einde maakte aan haar professionele carrière. Aan Molly Bloom werd de fragiliteit van succes op tragische wijze geopenbaard. Het echte verhaal moest op dat moment echter nog beginnen. Het verhaal dat begint in een eenvoudig café, en eindigt met een slopende rechtszaak. Dát verhaal is de pakkende rode draad in Molly’s Game.

Na het ingrijpende ongeluk belandt Molly (een ontketende Jessica Chastain) namelijk in een wel heel lucratief pokercircuit: dat van de pedante Hollywoodelites. Met haar aantrekkelijke voorkomen steelt ze als assistente van haar real estate agent (de facilitator van de nauwgezet gearrangeerde pokeravonden) al snel de harten van de mannelijke spelers. Door affaires steevast te vermijden slaagt Molly erin haar zakelijke relaties steeds weer uit te breiden en te exploiteren; op haar hoogtepunt runt ze haar eigen geïmproviseerde casino, een geheime speeltafel in een luxueuze hotelsuite. Eén ding weten we echter al vanaf het begin van de film: eeuwig kan dat succes nooit blijven duren.

Debuterend regisseur Aaron Sorkin (scenarist van o.a. The Social Network en Steve Jobs) probeert via een niet-chronologische vertelstructuur de valkuilen van het op zichzelf clichématige rise and fall-verhaal te vermijden. Terwijl Molly geleidelijk opklimt naar de macht, zien we via flashforwards al hoe het haar na haar arrestatie vergaat. De scènes met Molly’s advocaat (Idris Elba) behoren niet tot de interessantste stukken van de film, maar de strakke montage zorgt wel voor de afwisseling die een lang narratief van deze aard goed kan gebruiken.

Er zijn een paar scènes waarin te zien is welke tol het leven in Blooms meedogenloze wereld nu echt eist. Helaas zijn zulke momenten wat ondervertegenwoordigd, en heeft de slotakte zelfs een misplaatst sentimentele insteek. Verzoening, spijt, bezinning – het zijn begrippen die doen begrijpen waarom de film met kerst wordt uitgebracht, maar de toon van de eerste anderhalf uur geen moment eer aandoen.

Molly’s Game is een uiterst vermakelijke film, waarin Jessica Chastain wederom bewijst bij de beste Hollywoodactrices te horen. Haar hoofdrol is sterk vergelijkbaar met die in Miss Sloane (eerder dit jaar in de Nederlandse zalen). Ook in die titel speelde Chastain een krachtige vrouw die de grenzen van de wet welbewust opzocht. Het is in dat licht extra jammer dat Sorkin op beslissende momenten (te) veilige keuzes maakt; het maakt deze biopic vlakker en braver dan ze onder een ideaal scenario misschien was geweest.

web

avatar van mjk87
Een soort kruising tussen het eveneens door Sorkin tot script verwerkte The Social Network (vooral in de hele opbouw) en Goodfellas (voice-over en rise and fall). Deze Molly's Game brengt weinig nieuws onder de zon, mist soms de pacing die Fincher en Scorsese wel aan hun films gaven en mist echt emotionele diepgang, maar is wel goed en vlot in elkaar gezette film die meer dan vermaakt. Het helpt dat de meeste rollen goed worden ingevuld. Chastain maakt haar personage tot iets waar meer achter de façade zit en Alba is al indrukwekkend met zijn postuur en goed zittende overhemden, maar weet ook een rol dat dat beetje meer kracht mee te geven. Lekker gemonteerd ook, dit interessante inkijkje in een wereld vol luxe van dure whiskeys, veel geld en zakendoen aan de pokertafel. Het is in ieder geval fijn om naar te kijken met weer scherp geschreven teksten en genoeg humor om bijna 2,5 uur te vermaken. 3,5*.

avatar van mrklm
Qua scenario heeft deze film over de pokerwereld niet bijzonder veel nieuws te bieden. Veel uiteenzetting door middel van monologen, opgeleukt met flitsend gemonteerde sequenties in een verhaal zonder spanning. Maar Jessica Chastain geeft een fantastische (Oscarwaardige?) vertolking als Molly Bloom, een ambitieuze jonge vrouw die haar sabbatical gebruikt om de fijne kneepjes van Texas HoldEm te leren. Wanneer haar werkgever haar pardoes op straat zet, laat ze zich niet kennen en mede dankzij 'Player X' [Michael Cera], een topacteur en een uitstekend pokeraar, weet ze een zeer lucratieve en legale pokerkring op te zetten. Een paar jaar wordt ze aangeklaagd omdat een aantal van haar vaste gasten betrokken waren bij maffia-praktijken en zij daar een actieve rol in zou hebben gehad. Costner steelt de film als Molly's veeleisende vader, vooral in de slotscènes van deze uiterst onderhoudende biografie.

avatar van Bélon
Smarty Pants: The Movie

Film duurde veel te lang maar bevatte paradoxaal genoeg soms veel te snelle -gemaakt "flitsend" als in we zeggen een script op- dialogen (b.v. op het kantoor van de advocaat). Ook wordt even een intellectuele noot aangevinkt in de vorm van verwijzingen naar The Crucible. Het einde wordt ook nog eens veel te sentimenteel gebracht. Chastain speelde verder wel goed maar deze film had beter 100 minuten kunnen duren, nu geef ik hier geen voldoende voor.

avatar van Phantasm
Het is dat mijn vriendin deze graag wou zien, maar ik heb er totaal niets mee. Zoals hierboven gezegd, de film duurde me gewoon veel te lang, had korter gekund, voor de echte liefhebber.

avatar van Shinobi
Molly's decolleté.

Aaron Sorkin kan zich beter richten op het schrijven van scenario's.

Het leven van Molly Bloom spreekt tot de verbeelding, zeker als je bedenkt dat ze vele underground pokertoernooien heeft georganiseerd die bekend staan om de hoge inzetten en Hollywoodsterren die er niet vies van waren om een gokje te wagen. Maar dat ene takje waarover ze struikelde kun je gerust met een korreltje zout nemen, omdat deze gebeurtenis nooit heeft plaatsgevonden. Een beetje jammer om gelijk met een leugen te beginnen.

De film lijkt een inzichtelijk kijkje te geven in dit flitsend wereldje, maar afgezien van een aantal interessante momenten - die vlot zijn gemonteerd - is de rest te verwaarlozen. 'Molly's Game' is namelijk niets meer dan een langdradige opsomming van wat feitjes gemaskeerd door het weelderige decolleté van Jessica Chastain; dit verzacht gelukkig nog de pijn. Middels gekunstelde flashbacks en voice-overs moet je het maar voor zoete koek slikken.

Alles wijst erop dat er ergens iets mis is gegaan, want hoe kun je zo een intrigerende premisse op deze manier om zeep helpen?! Waarom zou je als kijker ooit iets om de beste dame moeten geven als er nauwelijks sprake is van enige diepgang, laat staan haar nietszeggende motief om spelers te beschermen. Dat het geheel qua drank en drugs braaf in beeld wordt gebracht zegt genoeg. Het is aan het conto van Chastain toe te schrijven dat de film nog enig niveau heeft.

Al met al een vrij matige biopic die te veel blijft hangen in oppervlakkigheid en het gebrek aan lef. Sorkin kan zich hier niet uit bluffen.

Dikke 2,0 sterren.

avatar van toscana99
boeiende film van begin tot eind.

avatar van Zwolle84
IJzersterk klassiek rise & fall-verhaal zoals ze zelden nog worden gemaakt. Aan de oppervlakte lijkt het soms wat duf, maar de scherpe regie en bovenal het Oscarwaardige spel van Chastain - verfrissend om eens een vrouw in zo’n rol te zien - doen dat snel vergeten. Alles is tot in de puntjes verzorgd, inclusief de bijrollen. En ondanks de monsterlijke speelduur verveelt het niet.

Zeer sterk begin van 2018.

avatar van Zwolle84
PS. Mag ik nog wel even klagen over de ondertiteling? Ik had me er al bij neergelegd dat het niet door taalvirtuozen wordt geschreven, maar deze mensen kunnen gewoon domweg geen Nederlands. Blijf het bizar vinden bij producties waarbij verder alles zo goed verzorgd is.

avatar van tbouwh
Zwolle84 heb je Miss Sloane gezien? Ik lees 'zoals ze zelden nog gemaakt worden', maar ik zie bij die film alleen al veel overeenkomsten (die niet beperkt blijven tot de dame in de hoofdrol)

Ik erger me wel vaker aan fouten in de ondertiteling - helaas. Lijkt me eigenlijk best een leuk (bij)baantje.

tbouwh schreef:
Zwolle84 heb je Miss Sloane gezien?

Nee, maar daar ben ik wel benieuwd naar!

aardige film, ik geef het een 7 out of 10
had moeite met het haastige geklets van de hoofdrolspeelster tijdens de film
ik werd er soms wat onrustig van waardoor ik af en toe de focus verloor om de film aandacht te blijven bekijken.
Kevin heeft een spaarzame invulling in de film, maar doet het op zich best leuk.
Het is een film voor op TV, niet echt voor de bios

Zwolle84 schreef:

Omdat ondertiteling steeds minder mag kosten. Tarieven worden lager, tijdsdruk groter, waardoor er minder tijd is voor eindredactie. Ook krijg je soms niet eens beeld, alleen geluid, waardoor je hoop visuele informatie mist. Dat terzijde, een film van Sorkin ondertitelen is natuurlijk fantastisch om te mogen doen, maar verschrikkelijk moeilijk. Dat kunnen alleen de allerbesten, en dan nog moet je vanwege de leestijd zoveel weglaten van het moois dat Sorkin neerpent.

Desondanks heb ik weer zitten smullen.

avatar van AHWA
Dat Elba voor firma Gage Whitney werkte, deed me weer terugverlangen naar The West Wing. Fijne reference.

avatar van John Doe01
Zwolle84 schreef:

Over de ondertiteling gesproken, de fouten die ik ontdekte waren 'op de gang' en 'door hun'. Dit waren de enige fouten die ik zag . Wellicht waren er meer fouten maar wilde ook op het verhaal letten.

John Doe01 schreef:

In zo’n beetje elk znw pleurden ze een spatie. En het werkwoord ‘willen’ vervoegen schijnt ook heel moeilijk te zijn...

avatar van AHWA
Gutshot on the river is ook niet echt een pistoolschot bij de rivier, maar beetje lastig om zo'n pokerterm te moeten vertalen als het ook een titel van een film noir moet zijn.

Y&T
heerlijke film, weer eens een keer iets anders, vet acteerwerk, mooie dialogen, goeie cast....meteen thuis opgezocht hoe het nu met Molly gaat....(niet veel wijzer geworden overigens)..wel pracht interv met haar op Vice.

avatar van Donucius
Prima biopic en de vaart zit er goed in voor een tweeënhalf uur durende film. Ik vind het knap hoe men deze film toch redelijk onderhoudend heeft kunnen houden met een dergelijk thema. Heb niet te hoge verwachtingen en de film komt uit zoals je er een van deze soort mag verwachten. De cast maakt de film, maar wel op een goede manier. Aantrekkelijk gefilmd, een interessant thema en een goede flow maken de film af. Waarschijnlijk wel één voor de liefhebber inderdaad.

Aardige film, maar ik vind het een beetje ongeloofwaardig dat de rijksten der aarde (incl miljardairs) op uitnodiging van één of andere lulhannes in een achterafcafétje gaan zitten pokeren terwijl ze ook naar de glitter & glamour in Las Vegas kunnen gaan.

En dan een buyin van $10.000. Alsof dat ook maar enigzins iets voorstelt. Zelfs bij High Stakes Poker kopen ze standaard in voor een ton en er zijn big games die over miljoenen gaan. Welke miljardair gaat er voor 10.000$ spelen?

Dan nog een goede speler die voor iets van 40.000$ meer een full house weggooit. Zelfs als je weet dat je al verslagen bent moet je die nog callen of het nou tegen een pro of een amateur is.

Dus als je zelf gepokerd hebt zoals ik, en er veel van gezien hebt, high stakes poker, poker after dark etc. dan ga je je zwaar irriteren aan de pokerelementen in deze film. Aan de andere kant is het voor een leek dan juist weer niet te begrijpen.

avatar van AHWA
Ik vind het juist knap als je een full house durft te folden, als je reads goed zijn en je weet dat je beat bent. Maar volgens mij was de beste man al behoorlijk op tilt.

En de buyin begon met 10.000, maar dat werd later meer als ik me niet vergis.

AHWA schreef:

En de buyin begon met 10.000, maar dat werd later meer als ik me niet vergis.

Daarna sloeg hij pas op tilt, hij speelde juist erg goed. Hoe dan ook die call je gewoon zeker tegen een onbekende speler en als je daar verliest van Queens of King's full is het een cooler en speel je rustig verder.

avatar van Macmanus
Sorkin.

Ben altijd wel een liefhebber van de man. Zijn scenario's lopen altijd wel lekker. Het tempo zit er altijd goed in. Nu hij zelf ook op de regiestoel zit loopt het scenario opeens ook een stuk minder. Het begint nog wel vlot. Vond het zelfs visueel wel leuk gemonteerd. Met haar ski val. Helaas is Sorkin toch geen regisseur. De stijl is all over the place. Snelle cuts komen zo goed als nooit meer terug en hij wil alles met tekst volproppen. Ook films niet door hem geregisseerd bevatten altijd veel dialoog, maar hier is het incl. voice over zo goed als nooit stil. Zelfs bij de aanval door de russen in haar huis horen we telkens wat ze op dat moment dacht door middel van voice over.

Het verhaal is ergens wel boeiend maar ook weer niet zo heel erg. Het is een beetje jammer dat het waar gebeurd is. Daardoor is de boog soms wat slap. In the end wou de politie wat russen en zij had wat pokeravondjes georganiseerd. Wrong job wrong time. Was het niet echt gebeurd had je nog wat jus kunnen toevoegen op bepaalde stukjes. Sorkin probeert het wel, door ook niet alles lineair te vertellen. Maar schiet tekort. Het tempo blijft vlot maar de inhoud is simpel. De drie minuut psychologische analyse was daarvan het beste voorbeeld. Die scene had de emotionele impact van een soap.

Wou ook nog wat zeggen over Chastain haar decolleté. Klinkt wat preuts maar het leiden me toch erg af de gehele film. Niet per se erg, maar ik heb echt geen idee wie er nog meer in deze film zaten.

2.5 sterren.

Macmanus schreef:

Ja, daar stoorde ik me ook ontzettend aan.