• 8.556.693 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Mark Gill

Met onder meer: Jack Lowden, Jessica Brown Findlay en Jodie Comer

Plot England Is Mine

Een portret van Steven Patrick Morrissey en zijn vroege leven in de jaren 70 in Manchester voordat hij de leadzanger werd van de band The Smiths. Als jongeman wilde hij al schrijven en zingen. Maar toen geraakte hij niet verder dan de NME-brievenpagina en zijn doodlopende kantoormuren. Wanneer het succes van de punk explodeert, ontdekt Steven dat er meer is in het leven dan donkere satanische molens. Met de hulp van sterke vrouwen begint hij aan een reis om zichzelf te ontdekken in een wereld die van hem iemand probeert te maken als iedereen.

imageimageimageimageimage

Jacqueline Morrissey

Billy Duffy

avatar van hoestsiroop

hoestsiroop

Gisteren gezien op het Filmfestival van Gent.

Ik ben zelf een heel grote Smiths-fan en dat draagt sterk bij in mijn waardering denk ik. Bij deze film moet je een zekere tolerantie kunnen opbrengen voor doelloos rondslenterende slungels die zichzelf miskende genieën wanen. Iedereen weet nu wel wat de toekomst voor Morrissey in petto had, maar de film stopt wanneer The Smiths beginnen en dus focust de film op een in zelfmedelijden verdrinkende wijsneus die op een carrière als mislukt schrijver lijkt af te stevenen.

Het mysterie rond zijn seksualiteit is een aspect dat niet echt behandeld wordt, iets wat ik wel miste. De nadruk ligt vooral op zijn sociale onhandigheid. Ook weet ik niet in hoeverre de film waarheidsgetrouw is. In de film heeft Morrissey enkele jobs terwijl ik de regels van het nummer 'What Difference Does it Make' in mijn hoofd had:

No, I've never had a job

Because I've never wanted one

...

No, I've never had a job

Because I'm too shy

avatar van missl

missl

Het leven van de zanger van the Smiths voordat hij bij die band zat. Was denk ik wat leuker geweest om ook een gedeelte van the Smiths te zien, nu kijk je vooral naar een niet sociale jongen die denkt dat hij door gaat breken omdat hij ergens een liedje gezongen heeft. En verder ook niet veel anders doet. Beetje saai.