6 Below: Miracle on the Mountain (2017)

Alternatieve titel: Six Below

2,73

Drama / Thriller

geregisseerd door Scott Waugh
met Josh Hartnett, Mira Sorvino en Sarah Dumont

Eric LeMarque is een voormalig Olympische ijshockeyspeler. Tijdens het snowboarden wordt hij plots verrast door een storm en strandt hij in de ijzige kou van de Sierra Nevada. Lemarque moet vechten voor zijn leven terwijl hij geconfronteerd wordt met zijn drugsverslaving en zijn zelfzuchtige gedrag.

• Vanaf 23 november in de bioscoop
  • vanaf 6 april 2018 te koop op dvd en blu-ray
19 BERICHTEN 2 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Vanaf 16 november in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Trailer geplaatst

avatar van John Milton

Er is geen woord met dezelfde gevoelswaarde als 'cringeworthy', helaas.

'Doet me ineenkrimpen', komt misschien nog wat in de buurt. Het begint niet onaardig, de trailer, maar halverwege komt opeens de aap uit de mouw: de stroom faith based movies (aka reli-propaganda) lijkt voorlopig nog niet uitgeput. En niet geheel onlogisch, want drommen mensen slokken het met alle liefde op. En dat lusten ze wel waar het op Box Office aankomt.

Vanaf het moment dat het mis gaat met arme getroebleerde Josh, houdt de trailer het 20 seconden seculier. Daarna is het tijd om het geloof te vinden, de blik ten hemel te richten en persoonlijke demonen te overwinnen onder inspirerende muziek met bemoedigende Just feel Christ lyrics.

Dan kijk ik toch liever Touching the Void (2003) nog een keer, afgaande op de trailer. Aan zijn eerste film te zien is Scott Waugh ook niet echt vies van een beetje propaganda...

avatar van Jazzthieve
Over die "reli propaganda" is helemaal niets van aan. Gaat veel eerder over doorzettingsvermogen en geloven in jezelf. Op geen enkele manier zag ik enige verwijzing naar geloof of dergelijke in de film. Die trailer waarover gesproken wordt zal wel een speciaal aangekleed geval geweest zijn voor een bepaalde doelgroep maar de film zelf heeft helemaal niets met geloof te maken, verre van.

De film kijkt goed weg alhoewel sommige zaken in de film nogal wat clichematig aanvoelen en het hoofdpersonage een beetje dom overkomt kon het mij wel boeien. Het einde lijkt wat onnodig lang uitgerokken om wat dramatiek toe te voegen en de spanningsboog is niet altijd goed uitgewerkt. Kortom, als je van survival houdt met een beetje drama dan is dit wel iets.

Hmm, ok Jazzthieve!

Dat kan natuurlijk, dat ze daar alleen voor de trailer zo’n swing aangeven. Nu word ik toch nieuwsgierig

avatar van karilem
spannende film.. met mooie beelden ook. Propaganda ? nee, ik heb er niets van gemerkt

avatar van Shinobi

De trailer oogt erg melodramatisch, maar dit lijkt me nog best interessant. Eveneens omdat het waargebeurd is.

avatar van vranque
Matige film. Matig uitgevoerd. Flashbacks begonnen zwaar te irriteren. En de film is wel te gebruiken in het reli circuit want er zat wel degelijk een hulpbehoevende ondertoon in daar waar het gaat om wat er allemaal mis kan gaan in je leven. Het is beslist te bekijken maar ik had er vrij weinig mee ondanks dat moeder natuur aardig in beeld werd gebracht.. Dat het waargebeurd is doet daar niks aan af. Uiteraard wel respect voor de overlevingsdrang laat dat duidelijk zijn.

Slappe film en die flashbacks vond ik irritant en te saai voor mij.

Well done, beter dan ik had verwacht, gelukkig niet al te sentimenteel . Nadeel is natuurlijk dat je vooraf al kunt weten hoe dit afloopt(als je weet op wiens boek dit is gebaseerd en wie de voice over is), zodat een belangrijk element als spanning eigenlijk wegvalt. Des te knapper dat de film over de volle lengte de aandacht vasthoud, je moet ook wel erg veel eelt op je filmziel hebben wil dit waargebeurde verhaal je niet enigszins aanspreken. De schitterende beelden van schitterende landschappen helpen ook mee. Leuk ook om gevallen sterren als Hartnett en Sorvino eindelijk weer eens hoofdrollen te zien spelen. Hartnett doet het verrassend goed, Sorvino(uit 1967) als moeder van Josh(uit 1978) is totaal ongeloofwaardig en een van de zwakkere punten van 6 below, maar op zich speelt ze haar rol heel behoorlijk. De flashbackstructuur, is misschien niet realistisch(alsof iemand tijdens zo'n barre tocht zijn leven zit te overdenken) maar werkt binnen de film best functioneel. Het hierboven aangegeven thema religie is op de achtergrond zeker aanwezig maar niet storend wat mij betreft. Als mevrouw LeMarque gelovig was mag je dit toch laten zien? Samenvattend best positief over deze 6 below, geen mirakel en zeker een paar mankementen maar toch film zoals film eigenlijk bedoeld is: het werkt.

avatar van apolicum
Had zomaar een aflevering kunnen zijn uit "I shouldn't be alive".
Helaas wel een mindere aflevering dan...

John Milton schreef:
Nu word ik toch nieuwsgierig
Meh. 20% op Rotten Tomatoes daarentegen, misschien kan ik de tijd toch beter besteden

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Matige film. Het is natuurlijk hollywood, maar hoe lang kan een mens in zo'n koude weersomstandigheden overleven, nog eens rekening houdend met de zware drugsverslaving van het hoofdpersonage? Hoe hij erin slaagt verder te trekken zonder onderkoeling door al zijn doorweekte kledij is mij ook een raadsel. De film wordt op vrijwel geen enkel moment spannend. Het is meer de bedoeling om de spijt en het verdriet van het hoofdpersonage te voelen maar dat lukt niet echt imo.

avatar van AmazingPP
Deze film is natuurlijk zo voorspelbaar als de scheiding was van Barbie en Michael. Vanaf de eerste minuut weet je gewoon hoe het zal aflopen. Anders was de film niet gemaakt denk ik dan altijd maar. Het script (verhaal) is echter te dun om een hele film te blijven boeien. Hartnett doet zijn best (waar was trouwens die beste man, hij leek wel verdwenen van de aardbodem of heb ik iets gemist?) en zijn acteerprestatie kan ik wel waarderen. De flashbacks zijn eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde. Reden waarom meneer een drugsprobleem had, had van mij iets meer naar voren mogen komen. In de laatste paar minuten van de film wordt de film een sentimenteel niemendalletje met toch zeer zeker één van de ergste nummers ooit gehoord. Het is allemaal dus nogal matigjes. Een magere 3 *.

avatar van pierre18
Ja dat is het lot van sneak-preview. Mijn hemel wat is dit een dun verhaal zeg waarvan iedereen weet hoe het gaat aflopen. De beelden zijn perfect maar kunnen de film niet redden. Ik werd van dit verhaal warm noch koud. Het boeit eigenlijk nergens. Heeft een parallel met Revenant maar is lang niet zo indrukwekkend.

avatar van mrklm
De Ware Woensdagavondfilm is weer terug, inclusief de dubbele punt in de titel! Mijn alternatieve suggestie is 'Miracle Man: The Eric Lamarque Story'. Hartnett doet een moedige poging in de hoofdrol, maar hij is niet expressief genoeg om zijn karakter te voorzien van de emotionele gelaagdheid die de rol vereist. De gefragmenteerde structuur in het scenario van Madison Turner geeft hem ook weinig kans. De flashbacks bestaan uit banale clichés: een veeleisende vader [Jason Cottle] en de liefhebbende moeder [Mira Sorvino] , een simplistische uitleg over Erics verslaving aan Crystal Meth en meer van dat halfbakken werk. Deze flashbacks onderbreken het dramatische verhaal van Erics pogingen om te overleven in de bittere kou. De film besteedt ook teveel aandacht aan de pogingen van de moeder om hem te vinden. Een andere structuur had de film een stuk beter kunnen maken, want het verhaal is boeiender dan deze flashback naar de middelmatige TV-films die met in de VS zo'n 25 jaar geleden wekelijks over de lopende band in elkaar flanste. Het is de moeite waard om tijdens de credits te blijven zitten en een motiverende speech van de échte Eric Lamarque te horen... maar wel om de verkeerde redenen. Werkelijk een gemiste en/of verprutste kans.

Oké het is echt gebeurd maar zo ongeloofwaardig gebracht. Overleven in en onder de sneeuw in een dub jack. In een rivier zakken. 6 dagen met een mobiel doen.
Doei

Ja en dan die vreselijke flashbacks

SunChaser schreef:

Dit speelde zich af in 2004 en toen gingen de mobiele telefoons wat langer mee dan de smartphones van tegenwoordig

Erulezz schreef:

ook na onderdompelen in water?

Ik vond de film eigenlijk wel aardig. Er zaten wat ongeloofwaardige momenten in maar ja in welke film niet en als je het nooit meegemaakt hebt kun je eigenlijk ook niet oordelen of het kan of niet.
Zelfs de flashbacks vond ik niet heel irritant.