Captive State (2019)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Rupert Wyatt
met John Goodman, Vera Farmiga en Madeline Brewer

Het verhaal speelt zich af in een buurt in Chicago. Het is bijna een decennium geleden dat een buitenaardse kracht het gebied heeft weten te bezetten. De film werpt een blik op de levens van beide partijen uit het conflict, de bondgenoten en de verzetsstrijders.

Vanaf 11 april 2019 in de bioscoop (eOne)
EDIT: release uitgesteld, datum nog niet bekend

Teaser geplaatst

avatar van joeychim_
Releasedatum verplaatst naar 23 mei 2019.

avatar van stormfox
De film is blijkbaar al uit, maar pas heel laat hier in de bioscopen te zien.

avatar van Shinobi
De release is komen te vervallen?

avatar van Shadowed
Shinobi schreef:
De release is komen te vervallen?

Ik zag het ook al. Ik was al aan het plannen om erheen te gaan maar alle tijden verdwenen..

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Release is wederom weggehaald, de distibuteur zegt nog niet te weten wanneer de film nu uitkomt. Terwijl de persvoorstelling al begin maart was en trailers onlangs al in de bios draaiden. Zou me niets verbazen als de film hier helemaal niet meer in de bioscoop komt. Zou zonde zijn.

Hmmm.

Achteraf toch even een kort tripje naar Google ondernomen, daar bleek al snel dat ik niet de enige was die de link met Cloverfield maakte. Deze film zou echt perfect in het Cloverfield universum passen, het zou me ook echt niet verbazen dat een eventuele sequel die reveal alsnog zou lossen.

Of men was geïnspireerd door Cloverfield, of de minder succesvolle derde film heeft ervoor gezorgd dat men Captive State losgetrokken heeft uit het Cloverfield universum. Maar de opzet, de aanpak, het open einde, de wat diepere genreuitwerking van het materiaal ... het voelt als een perfecte uitbreiding aan.

De film dealt met een alien invasie, maar erg veel buitenaardse wezens krijg je niet te zien. Ze zijn er wel uiteraard, ook netjes vol in beeld, maar het verhaal is eerder dat van een opstand tegen een ondrukkend regime. Wyatt durft het ook aan om het tempo te drukken wanneer nodig (wat zorgt voor een relatief traag einde) én durft ook een hoop vragen onbeantwoord te laten.

Visueel goed, acteerwerk ook meer dan behoorlijk en hoewel een beetje lang, boeiend van begin tot einde. De regie blijft net wat te braaf, maar verder een fijne film. Hopelijk zorgt de slechte box office er niet voor dat een sequel uitblijft (of een goedkoop stream-vervolg wordt).

avatar van schumacher
Absoluut mijn ding niet.

Ik ergerde me heel de tijd aan die irritante achtergrond muziek, trok op niks, zeer ergerlijk, paste totaal niet bij de film.

En op een tijd van bv 20-25 min moet een film mij kunnen pakken of meeslepen en dat gebeurde ook al helemaal niet. Ik vond er weinig boeiend aan, ik heb me meer zitten vervelen dat wel.

Het visuele was nog oke, bij deze toch nog een 1.5

avatar van Corcicus
Oersaaie film. Vond de aliens er best gaaf uitzien, maar dat was het enige lichtpuntje in deze film.

avatar van DarlingDionne
Een onwijze bummer deze. Zo'n geweldige cast, alien-invasion.. Zou right up my alley moeten zijn. Keek hier al een jaar naar uit... Maar wat een pile of crap. Het boeide niet, oersaai idd en alles was vaag. Geen likeable character te bekennen. Heb 'm in 3 delen moeten kijken. Zo erg was ie! Gewoon niet te verteren in 1 x. Vriend had hetzelfde euvel.

avatar van joolstein
Vreemd hoe een beleving van een film bij elk persoon zo anders kan zijn? Want als saai heb ik deze film niet ervaren. Regisseur Rupert Wyatt (Rise Of The Planet Of The Apes) levert hier een erg fijne en spannende sci-fi thriller af. Zeker de film is niet helemaal perfect. Maar de regisseur nam de moedige beslissing om het net even anders te presenteren.

De buitenaardse wezens hebben het al tien jaar voor het zeggen op onze planeet, en zo vallen we midden in het verhaal. Daardoor leren we onze helden, die bestaat uit een sterrencast, gaandeweg pas kennen. Alhoewel deze wel vrij onderontwikkeld blijven. En de hoofdrol van Ashton Sanders laat wat te wensen over. Het belangrijkste element van het plot betreft; de voorbereiding van de rebellen die van plan zijn in opstand te komen. Denk aan; vele kleine radertjes in een groot geheel. Er wordt dan ook een klein beetje denkwerk gevraagd.

En tjonge, door de heerlijk snelle montage was het wel erg sfeervol en spannend. Verpauperde straten en steegjes, voorzichtigheid is geboden, een heel netwerk van verzetsstrijders, technologie is veelal verboden dus wordt er teruggegrepen op oudere apparaten. Het geeft de film een heerlijke Koude Oorlog-vibe. De aliens zijn spaarzaam maar zien er wel cool uit. De film lijkt dan ook meer een supersnelle politieke thriller dan een echte volbloed Science fiction maar is zeker het bekijken waard.

avatar van Secret
Matige film, boeide mij niet zo.
Verhaal komt ongeloofwaardig over...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het uitgangspunt van Captive State is niets nieuws. Series als Childhood’s End, Colony of V: The Original Miniseries vertelden al eerder een soortgelijk verhaal: Aliens komen niet a là Mars Attacks naar onze planeet om alles overhoop te knallen, maar zien in de mens juist de perfecte slaaf. Met als gevolg dat werkloosheid en criminaliteit tot het verleden behoren, maar onze vrijheid hebben we moeten inleveren. Dus staan er uiteraard een zooi verzetsstrijders op om te knokken tegen de aliens. Dat kan natuurlijk vrij eenvoudig resulteren in een actiefilm vol vuurgevechten in de stijl van Independence Day, maar Rupert Wyatt pakt het met Captive State heel anders aan.

De film begint als zoveel apocalyptische films, dus nog voordat we beelden zien horen we sirenes, alarmsignalen en verontrustende nieuwsberichten over de komst van ‘iets buitenaards’ met een hoop ruis erdoorheen. Na de openingsscène ontpopt Captive State zich als een post-apocalyptisch drama dat zich afspeelt in een grauw Chicago, waarbij we zien hoe mensen moeten leven onder het strenge toezicht van mysterieuze buitenaardse wezens. De film gaat weliswaar over de gevolgen van een invasie, maar de aliens zelf spelen amper een rol; het gevaar komt van alle mensen die de regels van de buitenaardse schepsels hebben geaccepteerd en hun wensen netjes opvolgen. En tja, dat is vele malen enger dan wat harige monsters uit de ruimte.

Halverwege de film vindt er een switch plaats waarbij een hoofdpersonage een lange tijd aan de kant wordt geschoven voor een ander element; een soort grimmige versie van Ocean’s Eleven. De film krijgt hier iets meer tempo en wordt vooral af en toe nog best zenuwslopend. Captive State is uiteindelijk een aangename science-fiction thriller zonder bombast. De film is vakkundig geregisseerd, de cast is prima en audiovisueel vlak is de film sterk. Maar vooral het script, dat Wyatt schreef met Erica Beeney, valt te prijzen. Het is weliswaar niet bijster origineel allemaal, maar het zit goed in elkaar en heeft tot het einde een paar interessante verrassingen in petto.

3,5 sterren.

avatar van macrobody
Niet onaardig, maar had beter gekund. Zo was niet duidelijk hoe een collega aan dat papiertje kwam met de coördinaten. Het wordt ook niet echt duidelijk of daar sowieso iets was, want zover komt niemand.
Het thema is wel de moeite waard om over na te denken. Zo zijn er experimenten geweest in het verleden waarbij de invloed van autoriteit werd bepaald op het gedrag van proefpersonen (Milgram).
Zo zou je de mensheid in een aantal groepen kunnen verdelen (mijn indeling dan): de op macht en geld beluste personen, de meelopers, de zwijgers en de opstandelingen. Ik zie het somber in voor de mogelijke alien invasie mocht die er ooit komen, misschien dat het Nederlandse verzetsinstinct dan wel naar boven komt.

avatar van james_cameron
Gemiste kans, deze halfbakken SF-thriller. De hele film wacht je op iets dat niet gaat komen. Tegelijkertijd voelt het script aan alsof alle interessante elementen zijn weggesneden en slechts een kaal raamwerk is overgebleven. Altijd fijn om John Goodman te zien, maar hij is één van de weinige lichtpuntjes in een middelmatig en grotendeels doelloos geheel.

Dit sloeg nergens op.

Een prima, doch weinig origineel, concept en een goede sfeer. Maar om nou te zeggen dat ik het een goede film vond, nee. Het is vooral veel los zand en weinig cohesie. Daarbij vind ik camerawerk uit de losse pols altijd al vervelend. En het feit dat deze film het nodig vindt om daarbij opvallend vaak in close-up te filmen, maakte het voor mij visueel nog irritanter. Er zijn best toffe scenes en sterke momenten. Maar als geheel vond ik het vrij zwak. Het feit dat ik de eindtwist al ver voor de helft van de film verwachtte, droeg ook niet bij aan een voldaan gevoel.

Warrige en rommelige SF actiefilm over een door Aliens overgenomen Amerika. De verenigde staten als onderdrukte partij dit keer. Het gegeven lijkt origineel en interressant maar is dit helaas niet. Het verhaal is hiervoor veel te chaotisch en te onsamenhanggend. Resultaat is dat je ondanks veel actie naar een vervelende film zit te kijken die nooit weet te boeien. Tel daar bij op de niets zeggende karakters en je hebt een lange saaie zit van 100 minuten. 2.*

avatar van Shinobi
"Beware of Greeks bearing gifts."

Achteraf gezien kan ik wel begrijpen waarom deze titel de bioscoop niet heeft gehaald.

Het concept van een alien invasie is niets nieuws onder de zon, maar deze film probeert hier een andere draai aan te geven. In de vorm van verzetsstrijders en bondgenoten ervaar je een ander perspectief. Het doet mij enigszins denken aan de serie 'Colony'.

Het meest opvallende is dat de aliens een bijfiguur zijn, waardoor de focus meer komt te liggen op de menselijke interacties. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar in 'Captive State' gebeurt er simpelweg niets noemenswaardig. Het merendeel bestaat uit bewegende stukjes die nauwelijks kunnen boeien; er is niet één personage die erbovenuit springt.

Men is nodeloos bezig met het bouwen van de wereld en ondertussen zijn er blijkbaar allerlei samenzweringen gaande. Jammer genoeg blijft de daadwerkelijke impact van dat alles vrijwel uit. Hierdoor heb ik het gevoel nooit volledig betrokken te zijn als kijker. Dat Vera Farmiga onderbenut wordt is eveneens zonde.

Al met al een matige Sci-Fi waar duidelijk meer in had gezeten.

Dikke 2,0 sterren.

Wazig en rommelig tot de macht drie.
Vanwege die korte scene met die creperende alien toch nog 2 sterretjes.....

Alvast een serieuze kandidaat voor de meest vage film van 2019. Een film hoeft ook niet altijd hapklare brokken af te leveren natuurlijk, maar Wyatt en de zijne wekken toch vooral de indruk niet te weten waar ze met hun verhaal naar toe willen en het gevolg is een grotesk, soms bombastisch maar stuurloos geheel. Jammer, want de eerste tien minuten zijn veelbelovend, doen inderdaad weer aan de Cloverfield sfeer denken, maar daarna wordt het erger en erger. Zit nog een leuke twist aan het einde die ik in elk geval niet zag aankomen, doch dikke kans dat je door het saaie, vermoeiende voorafgaande dan mentaal al te veel bent afgehaakt om die surprise nog te waarderen. Goodman steekt er ver bovenuit, heeft het in de vingers, wat van de rest om hem heen niet gezegd kan worden.

Uhm wat, hebben jullie zand in jullie ogen? Deze film was goed man! De complete sfeer gedurende de hele film was prima spannend. Het verhaal was ook zeer degelijk met aardig wat twists. Ik merk wel dat hier mensen posten die blijkbaar niet al te snugger zijn. De film was niet vaag of onduidelijk. Als je dat vond, dan ben je simpelweg gewoon niet zo slim of heb je delen zitten slapen. Het was opgegeven moment vrij voor de hand liggend wat er ging gebeuren. Ook gedurende de film kon je makkelijk opmaken wat iedereen van plan was aan de hand van alle gesprekken die werden gevoerd. De film heeft een gemiddelde van 6.9 heeft met bijna 30.000 stemmen op IMDB wat laat zien dat het een degelijke film is. Voor mij een 7,5. Waren een prima 100 minuten met mooi einde.

avatar van Gi-Force
Ik vind het goede film. Zijn degenen die een 1 of iets meer geven soms altijd verveeld ? Kunnen ze tijdens een film wel 2 uur van hun smartphone afblijven ? Ik heb het al eens eerder gemeld, maar als je een film een 1 geeft dan deugt er helemaal niets. En dat klopt zeer zeker niet bij deze film met een verrassend einde.

avatar van Gi-Force
Gi-Force schreef:
Ik vind het een goede film. Zijn degenen die een 1 of iets meer geven soms altijd verveeld ? Kunnen ze tijdens een film wel 2 uur van hun smartphone afblijven ? Ik heb het al eens eerder gemeld, maar als je een film een 1 geeft dan deugt er helemaal niets. En dat klopt zeer zeker niet bij deze film met een verrassend einde.

avatar van Brabants
Captive State was mijns inziens een zeer rommelig geheel. Door het gerommel en weinig interessante wat je in het eerste deel van de film te zien krijgt geeft het geheel geen voeding meer om het serieus te nemen. Categorie zonde van je tijd.