Captive State (2019)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Rupert Wyatt
met John Goodman, Vera Farmiga en Madeline Brewer

Het verhaal speelt zich af in een buurt in Chicago. Het is bijna een decennium geleden dat een buitenaardse kracht het gebied heeft weten te bezetten. De film werpt een blik op de levens van beide partijen uit het conflict, de bondgenoten en de verzetsstrijders.

avatar van aSMoDeuS
macrobody schreef:
[..] misschien dat het Nederlandse verzetsinstinct dan wel naar boven komt.

Iets te veel fictie gelezen/gekeken.

avatar van macrobody
aSMoDeuS schreef:

Iets te veel fictie gelezen/gekeken.

Beetje loze opmerking. Tenzij je geschiedenis fictie vind natuurlijk. Nederland heeft zich altijd verzet sinds de Romeinen. Tegen de Spanjaarden, tegen de Duitsers, maar goed, allemaal fictie natuurlijk. Men verzint maar wat.

avatar van aSMoDeuS
macrobody schreef:

Ik doelde vooral op de Tweede Wereldoorlog. Het verzet was niet zo groot, ook al beweerde iedereen ná de oorlog er bij te horen. Het aantal Nederlandse SS'ers daarentegen...

avatar van macrobody
aSMoDeuS schreef:

Tja, dat weet ik niet. Ik was er niet bij. Ik had het ook niet specifiek over ww2, daar worden wel meer zaken bewust verzwegen. Maar aangezien Nederland nog steeds bestaat moet er toch een verzet zijn geweest sinds het ontstaan of "we" zijn gewoon goed in dealtjes sluiten.

avatar van Left4Dead
John Goodman is echt weer eens geweldig in deze prent, zowaar alleen hij draagt de film al. Maar de rest van de cast is eigenlijk ook goed bezig. Ben gek op SF, liefst in de ruimte waar het claustrofobisch is maar hier op de aardbol is dit ook aardig weg te kijken.

De film had me aardig bij mijn concentratie te pakken, het verhaal stond me goed aan. Script loopt prima en er gebeurt genoeg waar je, je inlevingsgevoel goed kunt openbaren. Het is eigenlijk een oorlogsfilm, alleen zijn het buitenaardse wezens die nu de bezetters zijn. De soundtrack was lekker, beeld en geluid stonden er prima op.

Derde prent die ik nu van Wyatt heb gezien, twee keer een 3,5 en één keer een drie. Ben wel tevreden over het werk van hem en houd hem in de gaten, hij heeft capaciteiten.

avatar van psychopath
Prima film met een aantal interessante twists.

avatar van Captain Pervert
macrobody schreef:

Je kunt niet ontkennen dat er in Nederland de afgelopen tien, vijftien jaar een cultuuromslag plaatsvindt (evenals in de rest van de Westerse wereld) waarbij 'nobele wilden' op een voetstuk worden geplaatst, en hun middeleeuwse gewoonten die wij al 50 of 100 jaar hebben afgezworen (ongelijkheid tussen man en vrouw, uithuwelijken, eerwraak) worden vergoelijkt met 'ach het is hun cultuur, en die is misschien wat anders, maar vooral heel mooi'.

En mensen uit de Hoorn van Afrika die hierheen komen omdat iemand ze heeft verteld dat geld hier aan bomen groeit (dit is lichtelijk overdreven maar niet eens ver bezijden de waarheid).
En die dan hier komen, met niks, en ook totaal niks kunnen of willen leren, omdat er toch gewoon blaadjes aan de bomen blijken te zitten ipv bankbiljetten. En dat de overheid ze maar bijstand blijft geven zonder iets terug te vragen (90% van Somaliërs zit in de bijstand!)

Dit alles vanwege een misplaatst respect voor alles wat niet 'eigen' is. Als er morgen iemand uit het Amazone oerwoud komt en zijn keutel kookt en bestrooit met sesamzaad, mag hij in De Pijp een delicatessen-zaak openen en ziet het zwart van de hipsters die Instagram vol schrijven over die heerlijke authenticiteit van die sesamkeutel.

En er is vooral een haat van alles wat wèl 'eigen' is. Normen en waarden waar generaties voor hebben gestreden worden met voeten getreden; postmodernisten vinden vaccineren ineens stom. Kindertjes die 100 jaar geleden bij bosjes krepeerden aan mazelen en polio draaien zich om in hun kindergrafjes.
Hadden zij maar gehad, wat nu door bakfietsmoeders wordt verguisd. De paradoxale domheid is amper te bevatten.

Als we nú de grenzen dichtgooien en consolideren (iedereen die er nu is, er vol bij betrekken) heb je over anderhalve generatie een trots Nederland waarbij de Surinamer zich evenveel Nederlander voelt als een Limburger of Rotterdamse Turk.

Nederland wil graag de Verenigde Staten imiteren. Een land met slechte kanten (wapenbezit en geweld) maar wèl een geslaagde culturele smeltkroes.
Waarom dat is? Omdat immigranten aldaar wel MOETEN integreren want anders eindigen ze in een kartonnen doos onder een brug. Wie slaagt als immigrant is de American Dream en de Stars & Stripes eeuwig dankbaar en houdt van zijn land. Zijn nieuwe thuis.
Zo moet het ook in Nederland. Je moet er niet tegen je zin bij gesleept worden, je moet er bij WILLEN horen.

Dat gebeurt nu niet. Men komt hier, sleutelt een schotel aan zijn balkon, richt die op Mekka, houdt zijn vrouw binnen, houdt zijn handje op en geeft Nederland voor de rest de vinger.

Lang verhaal, maar als de aliens nu komen, zijn we verloren.

Zucht.

avatar van Captain Pervert
Dat deden de zieke kindertjes ook die geen vaccin hadden.

Als er iets een groot probleem is daaromtrent dan is het wel de enorm grote en groeiende ultraconservatieve Christelijke Zwarte kousen kliek.
Maar leuk geprobeerd.

avatar van fatshark
wtf movie, that's it.

avatar van Graaf Machine
Captain Pervert schreef:

Je kunt niet ontkennen dat

Dat hele lange lulverhaal van je ontken ik gewoon. Ik kan dat.

avatar van johan_sb2
Bizar lage score. Heerlijke constante onderliggende spanning.

avatar van SaNDuTjE
Inderdaad prima film die voldoende spanning en drama bevat om de gehele duur te boeien. Goodman voegt met z'n rol vaak wat toe aan een film, en ook nu is dat weer het geval. Geen hoogvlieger maar vermakelijk zeker.

avatar van barcam
Zalige SF over een verzet tegen een Alien invasie die de mensheid onderdrukt.
Constante spanning, uitstekende John Goodman en zeer origineel verhaal maken dit voor mij één van de beste films van 2019.