Captive State (2019)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Rupert Wyatt
met John Goodman, Vera Farmiga en Madeline Brewer

Het is bijna een decennium geleden dat een buitenaardse macht het gebied rondom Chicago heeft bezet. Mensen worden in een totalitair regime gevangen gehouden en getrackt aan de hand van een gps die bij iedere inwoner is ingebracht. Wanneer een groep verzetsstrijders de macht stukje bij beetje probeert terug te winnen, lijkt dit in eerste instantie een onmogelijke missie waarbij elke beweging wordt gecontroleerd door de autoriteiten die meekijken.

avatar van psychopath
Prima film met een aantal interessante twists.

avatar van fatshark
wtf movie, that's it.

avatar van johan_sb2
Bizar lage score. Heerlijke constante onderliggende spanning.

avatar van SaNDuTjE
Inderdaad prima film die voldoende spanning en drama bevat om de gehele duur te boeien. Goodman voegt met z'n rol vaak wat toe aan een film, en ook nu is dat weer het geval. Geen hoogvlieger maar vermakelijk zeker.

avatar van barcam
Zalige SF over een verzet tegen een Alien invasie die de mensheid onderdrukt.
Constante spanning, uitstekende John Goodman en zeer origineel verhaal maken dit voor mij één van de beste films van 2019.

avatar van Grindhouse62
Een ondermaatse film, die wel sfeer uitstraalt, maar voor de rest niets heeft te bieden, Aliens zie je bijna niet, er is geen spanning en niets anders dan dialoog, dialoog en nog eens dialoog. Een psycholoog zo hier nog bekaf van worden. Wat actie is hier ver te zoeken en voor de rest wordt er een marathon bij elkaar gerend. Het is voor mij geen SciFi Thriller, wat wel??????. Maar wat ik wel weet is, dat deze film eenmalig was.
Flop, op en top. 1.0

avatar van filmkul
Aardige sciencefiction film. Het verhaal zit aardig in elkaar met een goede twist. De uitwerking had beter gekund. Lange tijd is het lastig om echt goed in het verhaal te komen. Door de vele losse personages hangt de film wat als los zand aan elkaar. Richting het einde vallen de stukjes beter in elkaar en wordt het ook echt spannend. Het acteerwerk is dik in orde en visueel ziet de film er prima uit. De special effects zijn niet heel top maar zeker van voldoende niveau. Een beetje zoeken maar uiteindelijk wel het kijken waard. 3.5

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aantal off-topic berichten verwijderd.

avatar van umbra
Zware tegenvaller, zwak op zowel vlak van scifi als thriller.

avatar van Mickey b
SF die het zeker niet moet hebben van het grafisch gedeelte. Geen apocalyptische wereld, alleen wat rauwe buurten. Aliens moet je er maar bijfantaseren, want daar was blijkbaar geen budget voor en voor in beeld brengen van het verhaal was de regisseur waarschijnlijk in slaap gevallen. Idee en verhaal ok, maar was geen minuut meegezogen in film. Was precies aaneenschakeling van onsamenhangende scènes. Weliswaar leuke plot, maar maakt voor mij film niet. De paar fragmenten van een ruimteschip waren qua CGI iets te kunstmatig, ook de twee of drie keer dat de aliens in beeld kwamen waren te zwak om deze film als echte SF te bestempelen. Op einde van film snapte ik het verhaal wel, maar vond de film niet geslaagd. Was mij allemaal net iets te braaf... Van John Goodman verwacht ik ook geen flitsende actie, hij komt over zoals hij is: de rustige loubas, de Sint-Bernard van de honden. Maw. de rustigheid zelve en dat is wat je ook van de film mag verwachten. Niet de ‘kleren’, maar het karakter van de acteur ‘maken’ de film of moet ik zeggen ‘de man’...

Niet erg geslaagd deze film.
Weinig SF aan te zien, zou evengoed een horrorverhaal kunnen geweest zijn.
Trouwens de weinige speciale effecten die je ziet zijn niet al te bijster goed.
John Goodman doet het anders wel goed evenals de jonge Ashton Sanders, Vera Farmiga en van mijn favoriete actrices kan ik moeilijk beoordelen hier, daarvoor is het rol wel te klein.
Kortom: de film is voor mij een teleurstelling, had er veel meer van verwacht.

avatar van pampelonne
sympathiek dat pathé thuis elke dag een filmpje klaar zet om gratis te kijken.
helaas zijn het geen hoogvliegers.
dit is ook weer zo'n belabberde sf film die niet origineel is.

Leuk idee, niet heel geweldig uitgevoerd. Deze film is een beetje identiteitsloos of leeg; hij pakt me niet. Herkenbare setting, in het verleden al meerdere malen toegepast, probeert diep en mysterieus te zijn, maar slaagt er niet in wat mij betreft. Enige dat echt op orde is, is de grimmige sfeer. De rest ervaar ik als weinig zeggend losse flodders die het weinig verrassende plot een beetje ondersteunen.

avatar van rep_robert
Het concept van de film is prima en het is slim van Wyatt om zich niet teveel op de wereld te focussen, want dat is al vaker gedaan en ook nog met een groter budget. De film richt zich daarentegen volledig op het plannen van de aanslag en je volgt alle betrokkenen (zowel de politie als de rebellen) op de voet. Dit zorgt ervoor dat er spanning in de film komt en het dwaalt nergens van het pad af.
Nadeel hiervan is wel dat de personages wat uit het oog verloren worden en het misschien niet de gewenste emoties oproept die je misschien zou willen hebben. Maar uiteindelijk is alles degelijk gemaakt en eindigt de film op een slimme manier.

avatar van Shadowed
Oké.

Wyatt trekt weer naar een nieuw genre na te hebben geëxperimenteerd met actie, misdaad en drama. Nu dus een sciencefiction/thriller. Het feit dat Wyatt variatie in zijn films wil hebben kan ik enkel prijzen, maar de uitvoering zit niet altijd even lekker mee.

Ook niet in Captive State, alhoewel het concept en sommige regiepunten best in orde zijn. Wyatt kiest voor een iets mindere mainstreamaanpak en houdt zijn film redelijk ingetogen. Denk maar een beetje aan een Villeneuve-film, maar dan met iets meer tempo en actie en wat minder voeling.

De film opent met een redelijk donkere sequentie. Dat zet gelijk de toon voor wat komen gaat, maar daarna krijgen we eigenlijk een heel ander soort film dan in de eerste sequentie wordt beloofd. Een verhaal dat eigenlijk meer om het lijf wil hebben dan de gemiddelde kijker ervan zou verwachten, maar de clichés niet altijd even keurig ontwijkt.

Toch is het concept dat buitenaards leven de planeet heeft overgenomen en hier nu het gezag voert best leuk bedacht. De uitvoering is maar zozo. De wereld is leuk ingericht en de cinematografie is knap, maar het wil allemaal erg strak zijn en is dit gewoon niet zo zeer. Het tempo wil namelijk niet echt met de strakheid meegaan waardoor je het gevoel hebt naar een film te kijken die het te hard probeert.

Acteerwerk is voor de rest best degelijk. Goodman doet het erg goed, Sanders mag ook zeker genoemd worden. Andere rollen zoals die van Farmiga zijn dan weer net wat te theatraal gespeeld. De invulling van de karakters blijft wat vlak. Opnieuw de goede agent en de rebelse tiener in een dystopie. We hebben het allemaal weleens eerder gezien.

De film doet hier en daar zijn best om wat spanning op te bouwen maar komt niet verder dan een paar hele kleine spanningsbogen. Er zijn maar 2 momenten dat de film daadwerkelijk zijn spanning effectief op weet te voeren. Voor de rest blijft het gewoon een vertelling in een sciencefictionomgeving. De mainstreamkijker die komt voor actie en spanning zal dus bedrogen uitkomen.

De film voldoet niet echt aan de strakke vereisten, wat het wel probeert zo te zien. Het sfeertje is er wel, maar als het naar effectieve spanning moet dan lukt het niet helemaal. De effecten zijn ook net wat te veel uit de computer gehaald om zo'n omgeving als deze optimaal te kunnen realiseren. Jammer, als een aantal scenes net wat effectiever hadden kunnen zijn had dit op een 3,5* uit kunnen draaien. Het is de twist met Farmiga als number one die ik uiteindelijk een beetje te flauw vond.

avatar van mjk87
Saai. Die wereld waarin dit speelt gaat nooit leven en de acteurs lopen van saai goedkoop decor naar saai goedkoop decor, in een donker weinig inspirerende omgeving. Visueel wist de film dus niks te brengen, maar ook inhoudelijk kon ik er (mede door die beperkingen van kleine saaie ruimtes) weinig mee. De acteurs staan ook maar wat hun ding te doen, echt veel leven zat er in ieder geval niet in. Dan blijft er weinig over. 1,0*.