The Little Drummer Girl (1984)

Alternatieve titel: De Lokvogel

Thriller

geregisseerd door George Roy Hill
met Diane Keaton, Yorgo Voyagis en Klaus Kinski

De naïeve Amerikaanse vrouw Charlie, een tweederangs actrice die werkt in Engeland, heeft pro-Palestijnse sympathieën, maar in een vlaag van verliefdheid op een Israëlische agent die haar verleidt, is ze snel overgehaald om als agent voor de Mossad te werken. Haar rekrutering verloopt als een toneelauditie en ze leert haar nieuwe rol met vaardigheid. In opdracht van de Israëli's fingeert ze een verhouding met een Palestijnse revolutionair, slaagt er in het vertrouwen van de Palestijnen te winnen, wordt opgeleid in een Palestijns trainingskamp, voert een aanslag uit en dringt door tot in het bed van de terroristische leider.

avatar van Filmkriebel
Onboeiende en houterige verfilming van een John Le Carré boek. Een vrouw met acteertalent wordt door de Mossad gerecruteerd om een Palestijnse terrorist te strikken. Ik vond dit ook een moeilijk te volgen film. De rolinvulling viel tegen en spannend werd het ook al niet. Klaus Kinski altijd wel goed, ditmaal als een operatieleider van de Mossad, maar Keaton zorgde voor iets teveel overacting. Het einde was het beste aan de film. In een film als Tinker Tailor Soldier Spy en The Spy who Came in From the Cold (dringend herzien!) zie je hoe een verfilming van Le Carré wel hoort te zijn.

avatar van mrklm
Diane Keaton zet één van haar beste rollen neer in deze verfilming van een boek van John Le Carré. Zij speelt een actrice met pro-Palestijnse sympathieën die door Mossad, onder leiding van Martin Kurtz [Klaus Kisnki], wordt overgehaald haar acteerkwaliteiten te gebruiken om een Palestijnse terrorist te ontmaskeren door zich voor te doen als de vriendin van diens omgekomen broer.
Uiteraard is het verhaal een stuk complexer dan dit, maar Loring Mandel bewerkte het boek tot een behapbaar scenario dat Le Carré-puristen wellicht niet aan zal staan, maar wel ruimte geeft om de personages en hun onderlinge relaties verder uit te werken. Een spannende thriller waarin Keaton toont meer in huis te hebben dat het muizige, neurotische typetje dat ze ook anno 2018 blijft herhalen.