Get Me Roger Stone (2017)

Documentaire

geregisseerd door Dylan Bank, Daniel DiMauro en Morgan Pehme
met Roger Stone, Donald J. Trump en Paul Manafort

Menigeen was verrast door de opkomst van Donald Trump, maar Roger Stone rekende hier al jaren op. De geslepen politicus staat al 30 jaar aan de zijde van Donald Trump. De documentaire Get Me Roger Stone duikt diep in het brein van politiek adviseur Roger Stone en geeft een eerste blik op de veranderingen in de Amerikaanse politiek.

Vanaf 12 mei te zien op Netflix.

Doet qua thematiek denken aan Bush's Brain (2004)

Och ja, van alle malloten die er op deze aardkloot rondlopen is er altijd wel iemand die ondanks zijn zieke brein het met het geluk van Guus bij het rechte eind heeft!

Goed.

In eerste instantie lijkt dit vooral een erg cynische docu te zijn. Maar naarmate de docu vordert blijkt dat het omschrijven als cynisme eerder een naive kijk op de werkelijkheid is. In dat opzicht is Stone inderdaad wel een erg slim en geslepen iemand, hem daarom haten haalt ook niet veel uit want het boeit hem weinig tot niks. Integendeel zelfs.

Eerste deel van de documentaire is wel het meest interessant omdat daarin vooral Stone's regels een leidraad zijn. Het tweede deel focust zich iets te veel op de campagne van Trump zelf, en dan vooral de sensatie errond. Het wordt iets te spannend gebracht, waardoor het informatieve wat ontbreekt op bepaalde momenten. Al is het als illustratie van Stone's theorieën wel een interessante (en uiterst geslaagde) use case natuurlijk.

Enerzijds kan je als goedgeaarde buitenstaander boos worden om de aanpak die Stone voorschrijft, anderzijds is zijn gevoel voor realisme toch ook wel iets wat een beetje ontbreekt in de politiek. De fluwelen handschoen die de politiek in z'n geheel hanteert is er eentje die niemand gelooft, waardoor je al snel het gevoel krijgt naar een circus te kijken. En daarvan maakt zo'n Stone dan gulzig gebruik van.

Get Me Roger Stone is een docu die een zeer tere plek in de politieke balans en de kwetsbaarheid van het morele blootlegt, jammer genoeg wordt het naar het einde toe wat te sensationeel en verloor ik de aandacht lichtjes tijdens het laatste half uur. Maar wel absoluut de moeite om een keertje gezien te hebben.

avatar van Vinokourov
Aha! Dus Roger Stone is de verklaring achter het 'succes' en de huidige shitzooi die Trump momenteel veroorzaakt . Hij is een echte lunatic of zoals iemand hem best treffend omschrijft net als Batman's Joker. Op geraffineerde wijze krijgt ie het voor elkaar om de politiek naar zijn hand te zetten vanaf Nixon tot en met nu Trump dus. Ongelooflijk hoor hoe smerig zijn truuks zijn en hoe ie er mee weg komt. Maar ook ongelooflijk hoe vatbaar een land als Amerika vatbaar is voor al die onzin en dus zo'n clown tot president weet te maken. De docu geeft daarin veel inzicht en zit voor de rest ook prima in elkaar. Eigenlijk verwacht je nog een vervolg, want ik ben wel razend benieuwd hoe Roger Stone nou de huidige situatie beoordeelt en of ie nieuwe lobby-projecten op het oog heeft.

avatar van danuz
Ergens wel een relevante documentaire kijkende naar het huidige Amerikaanse politieke klimaat. Roger Stone bevind zich namelijk in het epicentrum van politiek Amerika. Politiek incorrect, vechtend, schurend Amerika wel te verstaan. Een fascinerende "strijd" in ieder geval, waar ik zelf niet perse negatief tegenover sta. Vind het wel jammer dat de documentaire me niet helemaal kon boeien. De aanvankelijke leidraad (de Stone Rules) wordt al snel achterwege gelaten en na een uur begon het verhaal wat te slepen. Teveel namen, feitjes, geschiedenisverhaaltjes. De Trump case study is eigenlijk perfect voor deze docu, maar toch had ik het toen al wel een beetje gezien.

Documentaire wordt vooral interessant wanneer Stones ideologie, stijl en zelfs idioom op een lijn met die van Trump wordt gezet en wanneer historische precedenten -waarin Nixon en Reagan zo ongeveer als de voorvaders van een aardverschuivende beweging worden gepresenteerd- de revue passeren. Wat betreft dat betreft, laat de docu dan ook bonuspunten liggen. Het feit dat Trump helemaal niet zo idiosyncratisch is als iedereen denkt en zich van het zelfde vocabulaire bedient als Stone en van dezelfde stokpaardjes als Nixon en Reagan - 'The Silent Majority' en Make America great again - had meer uitgemolken mogen worden. De documakers hadden wat meer lef mogen tonen en dit betreffende best een boude these mogen poneren.

In het tweede deel verzandt, zoals Onderhond reeds aangeeft, het in een opeenstapeling van grofschandalige akkefietjes, fulmineerpartijen en wat dies meer zij. Ook de overstap naar de zegetocht van Trump, met Stone die ineens tot een sideliner in de documentaire verworden is, is wat men noemt 'hak op de tak'. Jammer dus dat het document op twee gedachten hinkt: enerzijds het gezicht laten zien van een zeer belanghebbende, grijze eminente van de conservatief-populistische stroming, anderzijds een samenvatting van Trumps opkomst. Niet dat die synthese op zichzelf niet plausibel kan zijn, alleen de balans raakt ergens halverwege de prent zoek.

avatar van Kaiser
Wat een heerlijk figuur is Stone!

avatar van thomzi50
Eens met enkele bovenstaande comments: de documentaire lijkt wat te hinken op twee gedachten, waarvan ook ik de eerste helft het interessantst vind. Het tweede deel is wat te veel een vlot gemonteerde reproductie van de Trump-Clinton-strijd, die op zich best interessant is, maar hier te weinig wordt uitgediept om echt te verrassen of overrompelen. En het voelde nu ook te veel alsof dat het (voorlopige) slotstuk was van Stone's loopbaan, terwijl hij daar inhoudelijk volgens mij niet zo veel mee te maken had en in de documentaire juist meermaals wordt gezegd dat zijn rol in die hele Trump-verkiezingsstrijd vaag blijft. En dat hij een handje heeft van zelfmythologisering en zichzelf belangrijker maken dan hij werkelijk was. Niettemin: aardige documentaire, vlot gemaakt, en met een interessant (en vreselijk) hoofdpersonage.

avatar van Drs. DAJA
Ongelofelijke documentaire en ik betwijfel of we door hebben hoe belangrijk deze film is. De mate van openheid over een laaghartige en immorele werkwijze rondom een van de belangrijkste functies op deze aarde is bijna niet te geloven. Een journalistiek en historisch uniek document.

Voor wie er nog twijfelde of de VS een bananenrepubliek is.

avatar van missl
Het is wel fascinerend om te zien hoe hij de boel, met trucjes kan beïnvloeden. Verder heb ik het idee dat je het met een korreltje zout moet nemen, deze man hoort voornamelijk graag zichzelf praten.

avatar van Biosguru
Ik had in de aanloop naar de verkiezing van Trump, al wat over Stone gelezen. Deze docu voegt er niet zoveel aan toe. Het is zeker belangrijk om te weten wie Stone is, wat hij doet en denkt. Maar met 101 minuten lezen over Stone ben je wat dat betreft beter af.