Madre (2016)

Chili
Thriller

geregisseerd door Aaron Burns
met Daniela Ramírez, Cristobal Tapia Montt en Matías Bassi

Diana Prieto is een getrouwde vrouw die reeds vier maanden zwanger is. Ze heeft al een zoon, genaamd Martin. Hij is zwaar autistisch en heeft veel zorg en aandacht nodig. Diana heeft er moeite mee de jongen dat te geven. Op een dag ontmoet ze Luz, een verzorgster die geboren is in de Filipijnen. Diana neemt haar aan en krijgt weer wat meer regelmaat en rust in haar leven. Dankzij Luz lijkt het al snel veel beter te gaan met Martin. Diana krijgt echter na een tijdje het gevoel dat Luz haar zoon op een verkeerde manier probeert te beïnvloeden.

avatar van tattoobob
Dit lijkt mij wel wat

kappeuter (moderator)
Aangekocht door Netflix. Releasedatum nog niet bekend.

avatar van Linn
Een thriller/horror die eens een volledig ander pad inslaat, zonder veel gore, monsters of geesten. Een origineel plot met een fijne ontknoping. Van begin tot het eind creepy en unsettling op een manier die je niet verwacht. Gekeken omdat ik niet kon slapen, maar dat gaat nu helemaal niet meer lukken.

avatar van bjerik76
Een goede cast, en een geheimzinnig sfeertje.
Je blijft toch denken wat nou precies de bedoeling is van Luz, in hoeverre haar zoon er weer mee te maken heeft, haar man e.c.t.

Het eind was alleen wat simpel, dat je je afvraagt waarom, en had Luv dan niet op een andere manier een " gezinnetje" kunnen vormen. waarom zo, met dat kind en op deze manier ?

avatar van mikey
Juist wel een vaker voorkomend werkje over een zwangere moeder die totaal paranoia doet, haar man denkt dat ze hysterisch is, maar hoe zit het dan met die enge huishoudster uit de Filipijnen? Beetje angst voor andere culturen (& autisme ) bespeur ik dan weer wel in deze genreflick.... Toch best vermakelijk.

avatar van Daan258
Klinkt zeer boeiend.
De berichten zijn hier ook niet verkeerd, ik ben nieuwsgierig,

avatar van Rujar
De film begint goed. Het zware leven van Diana word goed in beeld gebracht. Het constante gevecht met een autistsich kind, een partner die weinig thuis is en waar ze bovendien weinig support van krijgt. Luz helpt het gezin uit de brand ...., maar naar het einde toe wordt het echt een totaal onbevredigende film. Of ik heb de clou ergens helemaal gemist ….

Wat zijn nou de intenties van Luz? Is ze alleen psychopatisch en heeft ze geen verdere bedoelingen, waarom gericht op autistische kinderen? Waarom word de keizersnee uitgevoerd door Martin en doet ze dit niet zelf? Waarom laat ze Diana in leven en word de rest vermoord? Ik mis echt context

avatar van DarlingDionne
Tja ik zit ook met wat vraagtekens achteraf.

Is die zoon van haar dan wel echt haar zoon. Hoe wist ze die autistische kinderen dan zo te beïnvloeden? Waarom wilde ze die baby?

Ik dacht eigenlijk dat het iets satanisch zou gaan worden en dat ze daar dan die krachten van had ontleend. Maar dat die honden werden vermoord is omdat ze die Martin liet oefenen? Waarom deed ze dit inderdaad niet zelf?

De laatste 10 minuten zijn helaas niet zo bevredigend, zonde want vond de sfeer en het acteerwerk heel goed.

Het had trouwend wel een hoog Tippi Wan gehalte.

Thriller die bij horror aanleunt. Wel spanning maar vooral heel wat vraagtekens : Hoe is de plotse ommekeer van de autistische Martin te verklaren ? Wat is eigenlijk de opzet van Luz ? Een kind verkopen ? Hoe is de bizarre houding van Tomas te verklaren ? Leek me een medewerker van Luz, maar wordt toch maar lekker vermoord... En dan de scene waarbij Diana de wonde in haar buik ontdekt, om niet te spreken van de kever in haar oor... Belachelijk.
Een kleine 2,5 omdat de beginscenes met de autistische jongen toch wel erg hard waren en ook omdat ik toch een tijdje in spanning bleef, maar dat is het dan. Vond trouwens het acteerwerk ook niet zo denderend.

avatar van DarlingDionne
Nouja, het acteerwerk was idd niet heeeel goed zoals ik eerst schreef maar voor zo'n soort film vond ik het ok hoor. Misschien iets te lovend ja, haha.

Fijne horror.

Qua opzet gelijkaardig aan die ene Franse film, maar qua uitwerking zowat het tegenovergestelde. Madre is een film die meer mikt op het alledaagse, waarbij de vraag wie en wat je moet geloven de film voortdrijft. Het einde biedt dan wel een antwoord, vele vragen blijven (gelukkig) wel onbeantwoord (want niet ter zake doend).

Burns begint z'n film slim door het autistische kind tot een ware gesel te maken. Zowel de rol van het kind als de man mogen dan wat dik aangezet zijn, ze zorgen er wel voor dat de positie van Diana voldoende duidelijk is. Wanneer Luz dan op het toneel verschijnt sluipt er een fijne mix van verlossen en ongemak in.

Met dank aan toch wel goed acteerwerk. Enkel de man valt wat uit de toon, maar zijn rol is best beperkt. Diana, Martin en vooral Luz worden perfect vertolkt. De opbouw is ook sterk, al betekent dat wel dat je met een redelijk trage aanloop zit waar je doorheen moet. Wat mij betreft vult Burns die goed genoeg op, maar wie met veel goesting een volbloed horrorfilm verwacht kan misschien maar beter een ander filmpje uitkiezen.

Einde is verder ook op niveau. Niet zo héél verrassend, maar wel effectief. Audiovisueel is het dan misschien wat aan de brave kant, maar de film weet vooral erg sfeervol te zijn met relatief weinig middelen. Een duister en ongemakkelijk horrorfilmpje, zonder te hoeven steunen op al te veel gore, scares of wat dank ook. Geen misse prestatie.

En of deze film rascistisch, vrouw, man of autistisch-onvriendelijk is? Njah, wie bij een horrorfilm politieke correctheid of nuance verwacht vraagt er zelf om.

avatar van mikey
Ik weet niet of je mij bedoeld Onderhond? Maar, Ik had het niet over politiek (in)correctheid.

avatar van FillumGek
Aardige thriller over een moeder die haar autistische zoon niet in bedwang kan houden en daarbij ook in de steek wordt gelaten door haar idiote man. Met nog een kind op komst besluit ze een oppas in te huren die langzaam maar zeker vreemd gedrag begint te vertonen.

Madre moet het vooral van de vertolkingen hebben, want zowel Diana, Luz als Martin worden overtuigend neergezet. Lijkt me echt verschrikkelijk om met zo'n kind te moeten omgaan, maar ik denk dat niemand daar zomaar klaar voor is. Ramírez weet haar wanhoop uitstekend naar het scherm over te brengen. Haar man Tómas was maar een cliché lul. De man die buitenshuis neukt en helemaal niks gelooft is niet bepaald verfrissend te noemen.

Een goed punt is dat het mysterie lang bewaard blijft. Natuurlijk heb je met zo'n titel wel enkele ideeën maar op een bepaald moment twijfel je wat echt is en wat niet. Mede omdat Diana wordt vergiftigd hinkte ik nog even op de gedachte dat juist zij gestoord werd en dat er eigenlijk niks aan de hand was. Hoe het uiteindelijk eindigt vind ik gelukkig de betere keuze. Het feit dat Luz voortdurend in haar eigen taal praat, en ook niet wordt ondertiteld, maakt het geheel nog wat spannender.

Ik vind het juist wel belangrijk waarom het een en ander gebeurt, maar dan blijf je echt op je honger zitten. Net als menig ander blijven enorm veel vragen onbeantwoord en dat vind ik erg jammer. Waarom spreekt iedereen Filipijns? Waarom moet Martin de keizersnee doen? Wat is het motief van Luz? Wat dat betreft is het einde teleurstellend.

avatar van Noodless
Simpele effectieve thriller die het vooral moet hebben van de cast met name Daniela Ramírez en haar zwaar autistische zoon Martin. Luz kwam mij minder overtuigend over en de echtgenoot duidelijk minder. De film blijft door het spel en het interessante verhaal boeiend tot het einde, al vond ik het slot wat tegenvallend. Veel antwoorden krijgt de kijker ook niet wat ik in deze film toch wel mis. 6/10

kijkt wel lekker weg het zit wel allemaal goed in elkaar.Maar er zijn al heel veel van dit soort films gemaakt. Moeder met een kind zoekt oppas dan gebeuren er allemaal dingen die niet kloppen. Iedereen denkt het is die moeder want die is helemaal van het padje af. Blijkt het toch de lieve oppas te wezen of toch niet. Het einden had ik zelf niet verwacht en laat je eigenlijk met vragen achter. Ik zal zeggen ga hem gewoon kijken hij is te zien op Netflix.

avatar van umbra
Thrillertje, leuk voor een keer, niks spectaculair 6/10