Cargo (2017)

België / Nederland / Frankrijk

geregisseerd door Gilles Coulier
met Sam Louwyck, Wim Willaert en Josse De Pauw

De visserszaak van de drie broers - Jean, Francis en William Broucke - is op sterven na dood. De broers zoeken hun toevlucht tot de criminaliteit om te proberen het familiebedrijf in de visserij te redden van de ondergang. De passie voor hun vak maar ook voor hun geliefden drijft hen echter tot wanhopige acties.

• vanaf vrijdag 23 februari te huur
  • vanaf vrijdag 23 februari te koop op dvd en blu-ray
kappeuter (moderator)
Vanaf 28 september in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Openingsfilm op het komende filmfestival van Oostende met het gouden duo Willaert - Louwyck. We kijken er al naar uit.

Voorstelling in het Casino te Oostende + vier uitverkochte zalen in de Kinepolis Oostende voor de openingsfilm op het FFO. De opkomst is groot!

Mooie maar donkere openingsfilm gisteren op het filmfestival van Oostende over een vissersfamilie die probeert het hoofd boven water te houden. En wat ze daar voor over hebben.

De verdwijnende Oostendse visserij met respect en gedetailleerd in beeld gebracht. Een mannenwereld. Het kruim van de Vlaamse acteurs in één film, dan weet je dat je goed zit.

De sounddesign en de fantastische soundtrack van Liesa Van der AA gaven de film nog een meerwaarde.

Dit alles had positieve reacties tot gevolg ( bij de 3300 aanwezigen ) in de wandelgangen. Benieuwd wat Cargo in Londen en San Sebastian kan verwezenlijken.

avatar van AmazingPP
Geen onaardige film, maar er had veel meer ingezeten. Hoewel de acteerprestaties van een goed niveau zijn vond ik de personages te weinig uitgediept. Wat is aan de hand met het zoontje en van wie is het zoontje? Word alleen maar aangegeven met een tatoeage. Wat is gebeurd tussen de drie broers? Waarom word de "mensenhandel" niet eens aangekaart? Het is er ineens en als kijker zat ik echt mezelf af te vragen waarom deze wending erin zat. Ook was de film ondertiteld door de geweldige mensen van Dutch Film Works waarschijnlijk, dus het gesproken Belgisch was precies hetzelfde ondertiteld. Dus dat had totaal geen nut. Ook teveel beelden van vliegende meeuwen en een kolkende zee. Niet onaardig om naar te kijken, de film bleef zeker boeien, maar er had veel en veel meer ingezeten. 3*

avatar van Kenzomovies
Niet slecht , goede acteerprestaties , film gaat vlot, enkel nogal los einde 3*

Film verdient de vier sterren van de Volkskrant absoluut niet. Zeer matig scenario, waarin weinig duidelijk wordt gemaakt over de voorgeschiedenis. Zo zie je grootvader nog aan het roer en zo is grootvader plotseling van boord verdwenen. Er wordt bedroevend vlak geacteerd door mannen met doorgroefde gezichten en baarden die voortdurend somber kijken; ze hebben maar twee gezichtsuitdrukkingen (somber / boos). Er wordt weinig gesproken en weinig emotie getoond. Tenenkrommend is de scene waarin de zoon aan zijn stervende in coma liggende vader bekent dat hij de relatie van zijn leven heeft gevonden en voor de 'venten' gaat. Het einde van de film is broddelwerk waarbij Robert, een vriend, wordt vermoord en de schipper uit de schulden komt door een stel vluchtelingen over het Kanaal te zetten, waaronder de (homoseksuele) relatie van de zijn broer. Cliché acteerwerk. Eind goed al goed! EEN ster is al te veel.

Niet echt mijn ding.

avatar van Brabants
Veel donkere dramatiek zonder enige serieuze verhaallijn die de lading op deze wijze kan rechtvaardigen. Het lijkt makkelijk te willen scoren en het deed me dan ook vrij weinig. Zelden zo'n inhoudsloze dramatiek gezien. Respect dat mensen zoiets kunnen genereren. Er zal vast een markt voor zijn, maar ik val er niet voor. De subplots waren ook vrij ver gezocht echt een ratjetoe donkere materie, bah.

Ikzelf heb misschien wat chauvinistisch gestemd, maar deze film verdient wel een pak meer dan een halve ster!
Gebrek aan uitleg over de beweegredenen en de voorgeschiedenis van de personages is net wat de film zo authentiek maakt. Don't ask, don't tell is inherent aan de West-Vlaamse volksgeest en dit des te meer in de harde wereld van de visserij. Als kijker is het natuurlijk frustrerend om zo weinig over Jean (gespeeld door Sam Louwyck) te weten te komen en hem ook te zien vastlopen in zijn emotionele onbeholpenheid. Ik ben er alleszins van overtuigd dat dit de bedoeling was van de getalenteerde, West-Vlaamse Gilles Coulier. Hij bewees al met de instant culthit Bevergem dat hij zijn personages kan zetten.
Het einde van de film is helemaal geen broddelwerk zoals hierboven wordt beweerd, laat staan dat het 'eind goed, al goed' is.