Cargo (2017)

België / Nederland / Frankrijk

geregisseerd door Gilles Coulier
met Sam Louwyck, Wim Willaert en Josse De Pauw

De visserszaak van de drie broers - Jean, Francis en William Broucke - is op sterven na dood. De broers zoeken hun toevlucht tot de criminaliteit om te proberen het familiebedrijf in de visserij te redden van de ondergang. De passie voor hun vak maar ook voor hun geliefden drijft hen echter tot wanhopige acties.

kappeuter (moderator)
Vanaf 28 september in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Openingsfilm op het komende filmfestival van Oostende met het gouden duo Willaert - Louwyck. We kijken er al naar uit.

Voorstelling in het Casino te Oostende + vier uitverkochte zalen in de Kinepolis Oostende voor de openingsfilm op het FFO. De opkomst is groot!

Mooie maar donkere openingsfilm gisteren op het filmfestival van Oostende over een vissersfamilie die probeert het hoofd boven water te houden. En wat ze daar voor over hebben.

De verdwijnende Oostendse visserij met respect en gedetailleerd in beeld gebracht. Een mannenwereld. Het kruim van de Vlaamse acteurs in één film, dan weet je dat je goed zit.

De sounddesign en de fantastische soundtrack van Liesa Van der AA gaven de film nog een meerwaarde.

Dit alles had positieve reacties tot gevolg ( bij de 3300 aanwezigen ) in de wandelgangen. Benieuwd wat Cargo in Londen en San Sebastian kan verwezenlijken.

avatar van AmazingPP
Geen onaardige film, maar er had veel meer ingezeten. Hoewel de acteerprestaties van een goed niveau zijn vond ik de personages te weinig uitgediept. Wat is aan de hand met het zoontje en van wie is het zoontje? Word alleen maar aangegeven met een tatoeage. Wat is gebeurd tussen de drie broers? Waarom word de "mensenhandel" niet eens aangekaart? Het is er ineens en als kijker zat ik echt mezelf af te vragen waarom deze wending erin zat. Ook was de film ondertiteld door de geweldige mensen van Dutch Film Works waarschijnlijk, dus het gesproken Belgisch was precies hetzelfde ondertiteld. Dus dat had totaal geen nut. Ook teveel beelden van vliegende meeuwen en een kolkende zee. Niet onaardig om naar te kijken, de film bleef zeker boeien, maar er had veel en veel meer ingezeten. 3*

avatar van Kenzomovies
Niet slecht , goede acteerprestaties , film gaat vlot, enkel nogal los einde 3*

Film verdient de vier sterren van de Volkskrant absoluut niet. Zeer matig scenario, waarin weinig duidelijk wordt gemaakt over de voorgeschiedenis. Zo zie je grootvader nog aan het roer en zo is grootvader plotseling van boord verdwenen. Er wordt bedroevend vlak geacteerd door mannen met doorgroefde gezichten en baarden die voortdurend somber kijken; ze hebben maar twee gezichtsuitdrukkingen (somber / boos). Er wordt weinig gesproken en weinig emotie getoond. Tenenkrommend is de scene waarin de zoon aan zijn stervende in coma liggende vader bekent dat hij de relatie van zijn leven heeft gevonden en voor de 'venten' gaat. Het einde van de film is broddelwerk waarbij Robert, een vriend, wordt vermoord en de schipper uit de schulden komt door een stel vluchtelingen over het Kanaal te zetten, waaronder de (homoseksuele) relatie van de zijn broer. Cliché acteerwerk. Eind goed al goed! EEN ster is al te veel.

avatar van schumacher
Niet echt mijn ding.

avatar van Brabants
Veel donkere dramatiek zonder enige serieuze verhaallijn die de lading op deze wijze kan rechtvaardigen. Het lijkt makkelijk te willen scoren en het deed me dan ook vrij weinig. Zelden zo'n inhoudsloze dramatiek gezien. Respect dat mensen zoiets kunnen genereren. Er zal vast een markt voor zijn, maar ik val er niet voor. De subplots waren ook vrij ver gezocht echt een ratjetoe donkere materie, bah.

Ikzelf heb misschien wat chauvinistisch gestemd, maar deze film verdient wel een pak meer dan een halve ster!
Gebrek aan uitleg over de beweegredenen en de voorgeschiedenis van de personages is net wat de film zo authentiek maakt. Don't ask, don't tell is inherent aan de West-Vlaamse volksgeest en dit des te meer in de harde wereld van de visserij. Als kijker is het natuurlijk frustrerend om zo weinig over Jean (gespeeld door Sam Louwyck) te weten te komen en hem ook te zien vastlopen in zijn emotionele onbeholpenheid. Ik ben er alleszins van overtuigd dat dit de bedoeling was van de getalenteerde, West-Vlaamse Gilles Coulier. Hij bewees al met de instant culthit Bevergem dat hij zijn personages kan zetten.
Het einde van de film is helemaal geen broddelwerk zoals hierboven wordt beweerd, laat staan dat het 'eind goed, al goed' is.

avatar van Metalfist
Al die willen te kaap'ren varen moeten mannen met baarden zijn

Ik ben altijd wel te vinden voor een filmfestival en hoewel ik vorig jaar niet tot in Oostende ben geraakt, vielen de positieve geluiden rond de openingsfilm me wel op. Die openingsfilm was uiteraard Cargo en eerlijk gezegd stond ik een beetje kritisch ten opzichte van die waardering. Een film over Oostendse vissers ging het logischerwijs wel goed doen in Oostende en ik was nog altijd van plan om hier in korte tijd eens voor te gaan zitten. Uiteindelijk duurde het allemaal iets langer dan verwacht, maar gisteren was het dan eindelijk zover.

Wat direct opvalt in dit regiedebuut van Gilles Coulier is dat hij bovenstaand stukje uit een kinderliedje nogal letterlijk heeft genomen. Werkelijk elke visser loopt wel rond met een serieuze baard en het had me dan ook niet verbaasd mocht de jonge Vico halverwege de film ook nog baardgroei ging krijgen. Klein detail uiteraard dat verder geen invloed heeft op de film. Wat wel invloed heeft is de grimmige en grauwe sfeer die Cargo uitstraalt. Ik ben best wel te vinden voor een donkere en zwaarmoedige film maar hier zit geen greintje licht in. Bijna letterlijk en figuurlijk trouwens en daardoor geraak je op den duur wat afgestompt qua plot. Het helpt ook niet dat Coullier met film niet echt weet te kiezen welke richting hij nu eigenlijk uit wilt gaan. Een familiedrama, een misdaaddrama, ... Hij probeert wel een aantal verhaallijnen te combineren, maar bijvoorbeeld de romantische escapades van Francis komen niet tot hun recht.

Wel een geniale zet om Sam Louwyck en Wim Willaert als broers te casten. Je gelooft het meteen en met Sebastien Dewaele wordt er een geloofwaardig trio neergezet. Alleen jammer dat geen één van de drie er in slaagt om dit wat naar een hoger niveau te tillen. Daar zijn een aantal redenen voor, maar ook hier is het vooral het plot waardoor het schip spreekwoordelijk zinkt. Je voelt dat er in het verleden strubbelingen tussen William en zijn broers zijn geweest, maar die eerste wordt opeens een koelbloedige killer? Het slachtoffer van dienst is Josse De Pauw en hoewel dat één van mijn favoriete Vlaamse acteurs is, is hij hier niet op zijn plaats. Toffe bijrol trouwens ook nog van Roland Van Campenhout als de vader van de drie hoofdrollen. Niet meteen een uitgebreide rol, maar het past hem wel.

Zit veel goeds in, dat wel. Oostende wordt mooi in beeld gebracht en Coulier toont een aantal indrukwekkende shots, het evenwicht is echter ver te zoeken. Met Louwyck, Willaert en Dewaele heb je wel een degelijke cast, maar ook zij gaan ten onder aan boze blikken en opgekropte emoties. Ik vrees dat de positieve geluiden voor een groot stuk te wijten waren aan het feit dat Cargo het thuisvoordeel had. Geen slechte film, maar ook niet het meesterwerk dat er toen van werd gemaakt.

Ondanks de sterke cast, had ik veel meer van deze film verwacht.
Het acteren is goed, maar het verhaal is ronduit saai.
Veel krijg je niet te zien...
Er zijn betere Belgische films dan dit !!

avatar van EIGER3970
Goede sombere sfeerschepping. Geen verhaallijn... ja, dat is uitzichtloosheid!

Had er toch wat meer van verwacht.
Het idee van de liefde voor het schip en de zee en de als vanzelfsprekende opvolging van vader op zoon zit er wel duidelijk in verwerkt, maar het verhaaltje wordt toch wat onsamenhangend gebracht en eigenlijk is het toch wel een tijdje aanmodderen, zonder echt sterke karakteruitdieping.
Echt spijtig want Sam Louwijck, toch al internationaal gekend, en ook Wim Willaert, populair in Vlaanderen, en Sebastien Dewaele, de man van "Preuteleute" die Oostende soms de hemel in zingt, waren wel aantrekkingspolen en aan hen ligt het ook niet.

avatar van Fisico
Cargo heb ik wegens tijdsgebrek gemist in de bioscoop. Nu kwam het er toch van. Cargo is een rauwe degelijke Belgische productie over het harde Oostendse vissersleven. Een film over drie broers uit de lage arbeidersklasse. Vrij realistisch voorgesteld waarbij emotes ondergeschikt zijn en waar de drie broers aan praten een broertje dood hebben.

De acteurs doen het goed. Zowel Wil Willaert, Sam Louwyck als Sebastien Dewaele kennen elkaar van de populaire reeks “Eigen kweek”. Ook Josse De Pauw vertolkt nog een leuk rolletje. De vissers zijn traditioneel uitgerust met stevige torso’s, wilde baarden, veel sigaretten en tattoos. Deed er eigenlijk een vrouwelijk personage mee? Ik dacht het niet.
Centraal staat de zorg van de palliatieve vader en de financiële zorgen om het hoofd boven water de houden. Hoewel er veel liefde is voor de jonge Vico had ik er veel compassie mee. Zo eenzaam en tevens emotioneel flink in de knoop, maar niemand die hem hier echt begreep. Het vissersbestaan wordt erg pessimistisch voorgesteld. Het verhaql evolueert en verandert halfweg de film van onderwerp. Liefde en misdaad bvb komen tot uiting, maar dit is niet altijd geslaagd.

Desalniettemin een geslaagd debuut van Coulier voor een film die terecht aansloeg in België (Oostende), maar net te weinig bereik heeft gekend om een écht succes genoemd te worden.

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en zonder verwachtingen eens bekeken en het was niet mis, maar ook niet veel meer. Niet zo'n slecht verhaal, maar de uitwerking kon misschien wel wat beter.
De cast deed het wel niet slecht en verder zag het er wel goed uit.
De extra's op de dvd waren ook het vermelden niet waard.

avatar van Alathir
Een wat aparte film door het onderwerp. Niet erg alledaags maar het jammere is dat het allemaal nogal weinig uitgewerkt wordt.

Het gaat zelfs zover dat we enkel adhv een tattoo te weten komen wie de vader is van de kleine Vivo? De film wilt wat teveel, zeker het subplot met Wim Willaert en zijn geliefde Said is een misser voor de film. Ook moet iedereen een dikke Kerstmanbaard hebben om blijkbaar een geloofwaardige visser te zijn.

Coulier wilt wat teveel in korte tijd doen en zijn film krijgt hierdoor wat te maken met een lichte identiteitscrisis. Het had beter enkel en alleen over de visserij gegaan. Waarom gaat het zo slecht, hoe gebeurt de visvangst, hoe verkopen ze, hoe gaan ze om met concurrentie? Hoe zien ze hun vader zodat zijn dood meer impact zou hebben gehad. Nu lag de arme stakker een halve film in een ziekenhuisbed wat te ademen.

Heel jammer dat de film niet meer bij de kern blijft in plaats van nodeloze zijverhalen te vertellen. Hier had zeker meer in gezeten.