Antonia. (2015)

Italië / Griekenland
Drama / Biografie

geregisseerd door Ferdinando Cito Filomarino
met Linda Caridi, Filippo Dini en Alessio Praticò

De film vertelt over de laatste tien jaren in het korte leven van de Italiaanse dichteres Antonia Pozzi (1912-1938). Pozzi behoorde tot de vrouwen die niet konden wennen aan de manier van leven in die tijden. Ze begon op de middelbare school een verboden liefdesrelatie met Antonio Maria Cervi, haar leerkracht Grieks-Latijn, iets wat haar verdere leven zou blijven beïnvloeden. Haar gedichten geven weer hoe ze moeite had met de sociale normen in de late dertiger jaren in Italië en Europa. Via poëzie ontsnapte ze aan de realiteit van haar eigen complexe en emotionele leven.