Beduino (2016)

Brazilië

geregisseerd door Júlio Bressane
met Fernando Eiras en Alessandra Negrini

Een man en een vrouw – ze zouden minnaars kunnen zijn, maar ook kunstenaars, filmacteurs of schrijvers van hun eigen scenario – geven zich over aan een merkwaardig rollenspel dat de logica van een droom lijkt te volgen. In absurdistisch getinte fantasietaferelen vol symboliek realiseren ze hun geheime, vaak erotisch getinte verlangens. Zelfs een modeltreintje kan daarbij een onverwachte betekenis krijgen.

avatar van niethie
Groen en en geel heb ik me zitten ergeren en iedereen mag het weten, geloof niet dat ik ooit ongegeneerd zoveel zuchten heb geslaakt in zo'n korte tijd, ugh, enkel een Perfect Garden van 2/3 jaar geleden komt nog enigszins in de buurt wat betreft een bult hondenstront dat wordt verkocht als een culinaire biefstuk! Bressane moet bij het IFFR wel een hoop vriendjes hebben werken of ze op z'n minst met een aanzienlijk bedrag sponsoren, kan me geen andere reden bedenken hoe hij dit anders bestaansrecht heeft gekregen. Kan hij al 50 jaar bezig zijn, als het allemaal werkjes van dit niveau zijn had hij van mij ook buschauffeur mogen worden, dan had hij nu kunnen genieten van zijn pensioen en dit stuk terreur niet op ons los hoeven te laten. Het werd in de inleiding in elk geval aangeprezen als een prikkelend kunstwerkje dat al heel wat mensen heeft doen huiveren, en de stills op de site deden dit inderdaad vermoeden. Slim van het festival dat ze uitgerekend deze gekozen hebben anders was er waarschijnlijk geen hond komen kijken. Het zijn ook meteen de enigste twee scenes die je nog een beetje mogen zijn, die met het speelgoedtreintje dat onder de naakte vrouw doorrijdt (gave hoek) en het oorlogje voeren, en dat zijn hooguit 2 minuten van de 76. Verder is het niets dan pijnlijke leegte badend in een bad van ontplofte hooghartige, humorloze (de beeldgrapjes hier zijn echt niet meer intelligent als die in puberale high school komedie's die hier altijd om bestraft worden) ego's die niets zinnigs te vertellen hebben en kunst misbruiken om hun lege bestaan op te vullen. Niet stijlvol, geen beloofde tripelementen, helemaal niets. Daarom wil ik Iedereen in het bezit van een kaartje voor een volgende voorstelling adviseren: probeer het in godsnaam te slijten, kies iets met inhoud of koop een leuke nieuwe agenda voor die 11 euro, anders bij deze alvast gecondoleerd! (1*)