Le Petit Spirou (2017)

Alternatieve titel: De Kleine Robbe

Frankrijk / België

geregisseerd door Nicolas Bary
met François Damiens, Pierre Richard en Natacha Régnier

Kleine Robbes toekomst staat, net zoals die van zijn hele familie, al heel lang vast. Bij het begin van volgend schooljaar start hij op de School voor Piccolo's. Kleine Robbe wil samen met zijn beste vrienden nog even heel hard genieten van de laatste dagen op zijn oude school en besluit zijn liefde te verklaren aan Suzette. En hoe. Kleine Robbe neemt Suzette mee op een ongelooflijk avontuur. En zo ontdekt hij zijn ware passie, hij wil avonturier worden. Maar tegen de wil van zijn familie ingaan blijkt moeilijker dan gedacht.

avatar van Donkerwoud
Oh wow, dit had ik nooit verwacht, altijd veel plezier gehad met die stripreeks 'Kleine Robbe' (al is 'de echte' Robbedoes het leukst)

Vanaf 26 april 2018 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Phantasm
Dit moet je leuk vinden, ik heb hier totaal niets mee.

avatar van Brix
Ze blijven maar proberen stripfiguren op het witte doek te brengen in "live versies" die Fransen, ook al mislukt het keer op keer.
De enige keren dat het echt slaagde was in de jaren zestig met Kuifje...en dat waren dan nog Belgisch-Franse co-producties

avatar van alexspyforever
Brix schreef:

Inderdaad ook deze bleek geen kassucces. Dat ik niet meteen de doelgroep ben van een film als deze wist ik al van tevoren. Ik ben zelfs geen Robbedoes fan, maar de reeks van de Kleine Robbe vond ik heel amusant om te lezen. Het is een gagreeks zoals Guust, Quick & Flupke, Bollie en Billie, Melisande etc. Hoewel aanvankelijk bedoeld voor opgroeiende kinderen vinden de volwassenen ook wel hun gading door karakters als Robbes moeder, opa en oma, de turnleraar mijnheer Peuk, juffrouw Cijfer en natuurlijk vader Angelusse de dorspastoor die ook zo hun probleempjes en verlangens hebben (en die in de reeks aan bod komen).

De film zelf is op een jong publiek gericht. Het is een coming age verhaal, daar heeft zo zijn charme, maar voor een reeks die zijn kracht uit humor haalde is het veel te braaf. Van de kwajongensstreken die Robbe en zijn vrienden uithalen in de strip is er nauwelijks sprake, nochtans een belangrijk ingrediënt en een van de hoofdoorzaken van het succes. Dat het niet zo lollig zou zijn als de strip had ik wel in mijn achterhoofd, maar dit was toch echt wel mager. Uiteindelijk had mijn nieuwsgierigheid het toch gehaald.

Robbe zelf vond ik niet zo goed gecast, veel te braaf jochie. Vermieljoen en Cassius waren herkenbaar, Ponchbol dan weer niet. Maar allemaal zijn ze gewoon te braaf. Suzanne is schattig, maar toch ook nogal blasé (in de strip is ze veel aardiger) en ze wordt te weinig uitgespeeld. De opa is te weinig herkenbaar in uiterlijk en te serieus uitgespeeld. Angelusse is gewoon flauw met zijn Iron Maiden citaties en zijn 'zoontje' Jan-Jozef is gewoon vervelend. De pestkoppen maken weinig indruk. Oma en het schoolhoofd spelen niet mee. Wel geslaagd zijn mijnheer Peuk en Claudia Cijfer alsook Robbes moeder al heeft die laatste maar een beperkte inbreng. De potentiële romance tussen turnleraar en rekenjuf was uiteindelijk nog het leukste.

avatar van K. V.
Ik ben niet zo thuis in de stripreeks, dus ik kan niet vergelijken. De film was niet mis en zag er wel goed uit.
Jammer dat de film gedubd was, dit was echt wel storend. Vreemd dat je dit op de dvd niet kon aanpassen.
De film is wel eerder voor een jonger publiek.