El Faro de las Orcas (2016)

Alternatieve titel: The Lighthouse of the Whales

Spanje / Argentinië
Biografie / Drama

geregisseerd door Gerardo Olivares
met Maribel Verdú, Joaquín Furriel en Joaquín Rapalini

Beto is een eenzame man die werkt als park- en vuurtorenwachter in het geïsoleerde Peninsula Valdes' National Park in Chubut in Argentinië. Op een dag arriveert Lola, een Spaanse moeder uit Madrid met haar autistische 11-jarige zoontje Tristán, die Beto kennen van een documentaire over walvissen. Lola vraagt Beto wanhopig om een therapie op te zetten voor Tristán in de hoop dat zijn isolement kan worden overwonnen. Beto is in het begin erg terughoudend maar stemt uiteindelijk in om hem te helpen.

Zou gebaseerd zijn op de belevenissen van ene Beto Bubas, deze wonderbaarlijke, ook romantische geschiedenis over autisme en een mens-dierrelatie.
Opgenomen in Argentinië, maar ook op de Canarische eilanden, schittert deze film door zijn prachtige natuuropnames en mise-en-scene.
Joaquin Furriel is echt overtuigend als de eenzame Orca-observator, die in de komst van een vrouw met een autistisch zoontje plots de kans ziet om aan zijn gekoesterde levensverwachtingen te kunnen voldoen.
Maribel Verdú is een heel expressievolle actrice ("Y tu Mamá también", om er maar ééntje te noemen) maar vind haar hier, in de rol van bezorgde moeder, niet altijd de juist noot aanslaan.
Filmisch zeer goed, een origineel gebeuren en in zijn geheel zeker genietbaar.

(verwijderd)
Mooi drama waarin ik veel medelijden had met het kind. Het speelt zich af op een prachtige kustlocatie met een passende soundtrack. Het kind speelde fantastisch, net als Joaquín Furrel als Beto. Hoewel het toch 110 minuten duurt en er vrij weinig gebeurd, verveelt het op een enkele scène na niet, knap werk dus. Qua kwaliteit heel vergelijkbaar met To The Bone die ik gister zag, maar dan met een totaal ander thema.

Oja, het orka-element zorgt net voor dat stukje extra sfeer!

Mooie maar trage film.
Halve bonusster voor Oblivion.

avatar van Mangkon
De Spaanse / Argentijnse remake van Free Willy, maar dan net anders

avatar van moonchild
Film die je met aandacht moet kijken. Prachtig!

avatar van Jheroen
Geweldig mooie film, deze moet je kijken om erover te kunnen oordelen.

avatar van John Barry
Eén van de mooiste fillms die ik in lange tijd heb gezien. Op een hele mooie manier groeien Lola en Beto naar elkaar toe. Prachtig om te zien hoe goed de omgeving is voor Tristán en hoe hij zich in de loop van de film ontwikkeld. Erg veel complimenten aan Joaquín Rapalini hoe hij de autistische Tristán neerzet. Maar ook het acteerwerk van Maribel Verdú en vooral Joaquín Furriel is ijzersterk. De band tussen mens en dier is in deze film ook echt prachtig neergezet.

De natuuropnamen zijn prachtig en de film wordt ondersteund door erg mooie muziek van Pascal Gaigne. Het eind van de film is behoorlijk tragisch. Tristán en Lola zijn gedwongen om te vertrekken en Beto wordt overgeplaatst. Toch sluit de film niet naar af. De laatste scene van de film waarin Tristán het water in gaat naar de orka Shaka vind ik erg ontroerend.

Deze film zal denk ik niet voor iedereen zijn weggelegd. Het tempo is behoorlijk traag en op een bepaalde (maar voor niet storende manier) is de film best zoetsappig. Ik heb begrepen dat deze film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Ik ken (nu) nog niet de echte feiten, maar deze film heeft mij erg aangespoord dit te onderzoeken.

avatar van macrobody
Aan het einde van de wereld speelt zich een mooi verhaal af, maar omdat het gebaseerd is op werkelijke gebeurtenissen is de afloop onzeker. In een Hollywood productie of sprookje is het allemaal koek en ei, maar in het werkelijke leven is het altijd anders. Deze film maakt een mooi portret van de betrokkenen. Mooie film zeker.

avatar van david bohm
Prachtige beelden van de omgeving rondom de vuurtoren en van de orka's. Toch heb ik weleens een betere film gezien. Dat die moeder en kind daar ineens voor de deur zitten op de afgelegen locatie en de ontwikkeling van de relatie tussen de protagonisten vind ik niet sterk gedaan. De moeder is nogal eendimensionaal en de ontboezemingen van Beto komen uit de lucht vallen. Door de mooie plaatjes en het onderhoudende verhaal wel een fijne film.