Damascus Cover (2017)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Daniel Zelik Berk
met Jonathan Rhys Meyers, Olivia Thirlby en John Hurt

Een professionele spion wordt wordt voor een undercover missie naar Syrië gestuurd om een geleerde in chemische wapens en zijn familie Damascus uit te smokkelen. Binnen enkele dagen na zijn aankomst ontdekt hij dat hij gevolgd wordt, zijn partner niet op komt dagen, zijn lokale contactpersoon verdwijnt en een groep mannen hem willen vermoorden. Het duurt dan ook niet lang voordat zijn routinemissie zich ontvouwt in een missie om een stel moorddadige samenzweerders te onthullen.

avatar van parcivalis
Vergeet dat 'mystery' in de genre-omschrijving. Damascus Cover is niet een hele originele maar toch degelijke spionagethriller. De film bevat alle ingredienten die je verwacht. Jonathan Rhys Meyers is fijn om naar te kijken evenals tegenspeelster Olivia Thirby. Het romantische drama wint het in de film van het plot, dat leentjebuur lijkt te spelen met dat van een seizoen Homeland.

avatar van filmkul
Net iets bovengemiddelde thriller. Het verhaal is niet bijster origineel en wordt ook eenvoudig uitgewerkt door Berk. De film bewandelt de vertrouwde paden en wijkt daar ook niet een moment vanaf. Het is allemaal te degelijk en te gepolijst. De actiescenes zijn aardig en de film bevat een aantal spannende momenten. Ook het acteerwerk is vlak. Best verteerbaar, maar verre van origineel. 3.0

Redelijk goede spionage thriller met een, zoals altijd, goede Jonathan Rhys Meyers in de hoofdrol.

avatar van Pazmaster
Het verhaal is niet erg origineel maar is ook niet slecht, het ziet er allemaal redelijk uit en de cast doet z'n werk. Toch is het niet erg pakkend, het is allemaal té standaard en mist daardoor ook de nodige spanning. Been there, done that. Een niemendalletje.