Elvis (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Biografie / Muziek

geregisseerd door James Steven Sadwith
met Jonathan Rhys Meyers, Randy Quaid en Rose McGowan

Het levensverhaal over de beroemde rocker Elvis Presley. Geboren in een arm gezin in Mississippi, wist Elvis door zijn talent en uiterlijk zijn omgeving ontvluchten. Op zijn 21ste werd hij al de koning van de rock 'n roll genoemd, door zijn unieke stijl en geweldige succes. Zijn carrière en privé-leven kenden echter de nodige problemen door zijn overbezorgde moeder, zijn niet al te soepel lopende liefdesleven en zijn dominante manager Colonel Parker.

stinissen schreef:
Toch jammer dat zo weinig mensen deze film niet hebben gezien is misschien wel 1 van de beste films die ooit over Elvis is gemaakt.

Dat is dan toch juist goed als zoveel mensen 'm hebben gezien...

spy30
goeie film één van de betere

avatar van 606
Draait nu op RTL 7

avatar van fappie
Net een stukje gekeken. Dat playbacken is superirritant. Ik voelde ook totaal geen sfeer.. Nja heb hem ook maar voor een klein gedeelte gezien.

avatar van judgepaddy
Ik zit hem nu ook al een tijdje te kijken.
Het ziet er tot nu toe redelijk "overgeromantiseerd" uit.
Er wordt met geen woord over zijn drugsgebruik gerept bijvoorbeeld.

avatar van 606
Toch nog een aardige verfilming van Elvis.
Qua drugs gebruik zie je wel wat van in de film.
Mooie muziek en goed geacteerd ook de stem is goed gedaan.

3,5 ster

avatar van Queen-Bee
gewoon leuk... onbekende kant van het verhaal belicht....

avatar van Drs. DAJA
Ken eigenlijk weinig dingen van formaat uit de Vergenide Staten met zulk belabberd geluid. Rhys Meyer's playback is echt vreselijk en het moment dat er (zogenaamd in de scene) muziek wordt gemaakt is er echt een bizarre wisseling van geluid. Het is nou eenmaal onmogelijk om in een film van anno 2005 geluidsopnames van begin jaren '50 met bijbehorende brakke kwaliteit voor direct filmgeluid door te laten gaan. Vooral bizar dat deze keuze is gemaakt aangezien Jonathan Rhys Meyer in Velvet Goldmine nog liet zien prima te kunnen zingen. En zelfs wanneer je dat weigert kun je nog beter een goeie recente imitator een cleanere, geloofwaardigere opname laten inzingen.

Verhaaltechnisch was ik wel gecharmeerd van de management kant maar al met al is het een onafgerond geheel. Vooral ook omdat de serie toespitst om een zo compleet mogelijk levensverhaal te vertellen, het had in ieder geval de vele onafgeronde verhaalelementen nog enigszins kunnen vergeven. Nee, Elvis de serie is niet best.

Heel goede rol van Jonathan Rhys Meyers. goed gemaakte biografische film. met de hulp van de king z.n familie. conclusie: Elvis had toch wel rare trekjes, en zijn moeder vond ik gewoon een zeikerd.

avatar van carlak
Erg goed gespeeld door Jonathan Rhys Meyers; lekkere muziek, al wisselende de geluiskwaliteit inderdaad sterk en idd. jammer dat Meyers niet zelf mocht zingen want hij heeft praktisch dezelfde stem als Elvis in de gesproken tekst. Gaf wel een aardig inzicht hoe de droom van een zanger kan veranderen in een nachtmerrie door de bemoeizucht en winstbejag van anderen

ongelooflijk goed gespeeld, èèn van de beste films over het leven van elvis

carlak schreef:
Erg goed gespeeld door Jonathan Rhys Meyers; lekkere muziek, al wisselende de geluidskwaliteit inderdaad sterk en idd. jammer dat Meyers niet zelf mocht zingen want hij heeft praktisch dezelfde stem als Elvis in de gesproken tekst. Gaf wel een aardig inzicht hoe de droom van een zanger kan veranderen in een nachtmerrie door de bemoeizucht en winstbejag van anderen

Ja dat geluid komt omdat het de echte opname van elvis in werd gebruikt wat uitzonderlijk is . Want nooit had een film over zijn leven daar toestemming voor gekregen alleen bij deze.

avatar van gizmo_o
Waarom staat deze miniserie/film nu niet in de televeisielijst? Het is te volgen op rtl 7 vanaf 12:00.

Fantastisch trouwens tot nu toe!

het zingen is elvis presley zelf er is niemand beter dan the king zelf

606 schreef:
Toch nog een aardige verfilming van Elvis.
Qua drugs gebruik zie je wel wat van in de film.
Mooie muziek en goed geacteerd ook de stem is goed gedaan.

3,5 ster

avatar van DragQueen
Een prima verfilming over het leven van elvis. de film is dan ook behoorlijk waarheidsgetrouw, en kreeg de medewerking van de presley estate. de cast is dan ook vrij goed gekozen. maar buiten het feit dat meyers zijn rol behoorlijk vertolkd, vraag ik me toch af of er geen betere persoon voor te vinden was. geeft wel aan hoe moeilijk het is om zo´n legendarische artiest neer te zetten natuurlijk. verder is de film wel onderhoudend, alleen vind ik het jammer dat er toch niet helemaal op zijn drugsgebruik en vraatzucht werd ingegaan. vooral zijn laatste periode zeg maar. niet de meest complete verfilming, maar wel een van de betere. zoniet, de beste. 3,5 ster.

avatar van gizmo_o
DragQueen schreef:

Misschien omdat zijn familie eraan meegewerkt heeft, wellicht hebben zij er ook voor gezorgd dat die negatieve elementen uit zijn leven (lees: vraatzucht, drankgebruik etc.) er buiten zijn gelaten. Is maar een gok.

avatar van DragQueen
gizmo_o schreef:

Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Het geheel wordt natuurlijk wat geromantiseerd. Al had ik ook graag de rauwe waarheid willen zien. Maar het blijft een degelijke film.

Eén van de zwakste Elvis-klonen ooit...
Constante ergernis omwille van die reden en het voorgekauwde verhaaltje.
Ook de playbackshow is over the top....

Dick2008
Ik vind het maar een matige film en met matige acteurs en vol met dramatiek. Ik ben over het algemeen niet zo te spreken over die (recentere) biografische films. Grootste nadeel vind ik dat Jonathan Rhys Meyers, uiterlijk weinig gelijkenis vertoont met de echte Elvis. Naarmate de film vordert wordt dat iets beter. Randy Quaid vind ik toch ook niet zo'n beste acteur.

Breed uitgemeten film over Elvis' early years, men neemt rustig de tijd voor alles dus dat is wel beter dan bijvoorbeeld in Walk the line. Het tijdsbeeld, vooral in de eerste helft is dan nog wel aardig om zien, waarin een eenvoudige jongeman uitgegroeit tot één van de grootste popsterren en de muziek weer een andere wending geeft. Maar kon me af en toe ook wel wat storen, zoals de film ook al begint met een quote van John Lennon. En vertaling, zoals Ben Crosby wat natuurlijk Bing Crosby moet zijn. Duik de muziekgeschiedenis in op een andere manier dan met films als deze zou ik zo zeggen. Het tweede gedeelte is verder weinig boeiend. De tijdslijn die gevolgd wordt is nog wel redelijk.
Aardig om een keer gezien te hebben, maar meer toch niet of m.a.w. als je hem niet gezien hebt mis je ook niet veel, is mijn mening. 2.0

Jonathan Rhys Meyers was een uitstekende keuze om de rol van de "King" te spelen en daarmee doel ik niet enkel op het uiterlijk (al leek hij magerder). Hij bootste vooral de stem en manieren goed na. Het verhaal zelf kent flauwtes en leegtes en is mooier gemaakt dan de werkelijkheid was. Dat kwam zonder meer omdat de biografie gefinancierd werd door familie van Presley. Waarschijnlijk is het einde van deze zanger (hij was vet geworden en verslaafd aan drugs) bewust buiten beeld gebleven.