Before I Fall (2017)

Drama / Mystery

geregisseerd door Ry Russo-Young
met Zoey Deutch, Halston Sage en Jennifer Beals

Samantha Kingston heeft alles goed voor elkaar. Ze heeft een knappe vriend, geweldige vrienden en ziet er zelf ook fantastisch uit. 12 februari is wederom een doodnormale dag in haar prachtige leven totdat blijkt dat het haar laatste dag is. Als ze haar laatste dag steeds weer beleeft gedurende één week ontdekt ze het mysterie rondom haar dood en de werkelijke waarde van alles dat ze dreigt te verliezen.

avatar van Bubblez
Ew_MK1 schreef:
Film nog niet gezien maar is er geen vergelijking te maken met Fifty first dates?

Nee, eigenlijk niet. De hoofdpersoon in deze film beleeft dezelfde dag steeds opnieuw, maar herinnert zich dat. Alle mensen om haar heen beleven die dag steeds weer voor de eerste keer. Beetje omgekeerd concept dus.

avatar van clubsport
De boodschap : wees allemaal lief voor mekaar en als je het niet kunt fixen offer jezelf dan op lijkt de moraal van de film kort samen te vatten .
Bij groundhogday werd het allemaal heel luchtig en met veel humor gebracht maar in deze prent word het je keihard en met veel gevoel voor drama door de strot geduwd .
dat is jammer want de cast speelt prima en het begin is best goed opgebouwd .

avatar van ikkegoemikke
“Maybe for you there's a tomorrow.
Maybe for you there's 1,000 or 3,000 or 10.
So much time you can bathe in it.
So much time you can waste it.
But for some of us,there's only today.
And what you do today matters.”

Die verrekte tijdlussen toch. In “Groundhog Day” zat Bill Murray ook in eentje en kon hij er uit ontsnappen door toe te geven aan de liefde. En Tom Cruise zit in een minder prettige tijdlus in Edge of Tomorrow waarbij hij telkens weer sterft tijdens een buitenaardse invasie. Samantha (Zoey Deutch) heeft na een tijdje door dat ze met hetzelfde probleem zit. Een nachtje uit met haar vriendinnen Lindsay (Halston Sage), Ally (Cynthy Wu) en Elodie (Medalion Rahimi) eindigt op een rampzalige manier waarna ze telkens weer wakker wordt op “Cupid’s Day”. Een dag waarop op jongeren in school elkaar rozen schenken om hun liefde te verklaren.

Als deze hartsvriendinnen zichzelf zouden bedelven onder de rode rozen, zou dat eigenlijk niemand verwonderen. Want deze narcistisch ingestelde glamour trutten leven in een egocentrische, artificiële cocon waar eigenlijk alleen plaats is voor hun verwaande persoonlijkheden. Een leven van perfectie en zelfgenoegzaamheid waarbij de andere minderbedeelden (zowel op financieel als op uiterlijk vlak) ongenadig bekritiseerd en bespot worden. Zelf beseffen de arrogante, omhooggevallen lellebellen niet dat ze deze status niet alleen te danken hebben aan hun uiterlijk maar merendeel dankzij hun gefortuneerde ouders. Hierdoor kunnen ze zich onderscheiden van anderen op materialistisch vlak. Een auto uit een iets duurdere klasse. Flaneren met Louis Vuitton handtassen en pronken met exclusieve kleding.

Before I fall” faalt op twee gebieden. Ten eerste is het niet bijster origineel. Zoals ik al eerder zei is het een soort variant op “Groundhog Day”. Behalve dat deze laatste ook plaats maakte voor komische situaties. “Before I fall” benadert de problematiek ernstiger en heeft op moreel vlak een veel zwaarder doorwegende boodschap. En ten tweede is het uiterst voorspelbaar. Eens je doorhebt hoe de vork in de steel zit en de feiten langzaamaan onthuld worden, weet je al hoe het zal aflopen en wat Samantha moet doen om de cirkel te doorbreken. Zelfs de laatste zin kan je probleemloos mee mompelen. Zoals te verwachten doorloopt Samantha verschillende emotiefases. Van verwondering en ontreddering naar angst en vertwijfeling. Om dan via een rebelse, fatalistische fase te eindigen in een openbaring waarbij ze plots (alhoewel ze misschien diezelfde dag al een duizendtal keren heeft meegemaakt) inziet hoe het probleem op te lossen.

Toch raar. Ik ben niet echt zo’n liefhebber van zulke meiden-films. Maar door het cyclisch aspect en de verfijnde ontleding van de verschillende persoonlijkheden, was dit high-school drama toch boeiend genoeg. Ook de vertolkingen wisten me op een aangename manier te verassen. Echt sympathiek kan je ze niet noemen, maar geleidelijk aan worden hun ingewikkelde karakters doorprikt en krijg je als het ware nog medelijden met ze. Vooral Deutch leverde een schitterende prestatie. Zelf lijkt het een fragiel poppetje. Een soortement “Holly Hobbie”-achtige Gillian Anderson. Een lieftallig meisje met een onschuldig uiterlijk waar je niet van verwacht dat ze zo arrogant, hatelijk en egoïstisch kan zijn. De rest van de dames zijn uit hetzelfde hout gesneden met elk hun eigen diepgewortelde emotionele issues. Ik hoop dat ze in werkelijkheid niet ook zo’n hatelijke krengen zijn.

De ultieme levensles is nogal overduidelijk op het einde. Het is misschien een beetje overdreven artritis bezorgend moralistisch wijsvingergezwaai, maar uiteindelijk is het ook een waarheid als een koe. Misschien zouden er bepaalde individuen in deze wereld zich wat meer moeten concentreren op de belangrijke zaken des levens in plaats van louter alleen bezig te zijn met hun status en eigenbelang. De “ik”-cultuur en sociale druk is echter van dien aard dat het een bijna onmogelijke taak is om jongeren dit te laten inzien. Misschien moet deze film toegevoegd worden aan het bestaande leerplan van tegenwoordig. Ik kan me echter voorstellen dat er enkele van die gelijkgezinde geesten gechoqueerd zijn als ze de ontknoping zien. Gechoqueerd over Samantha’s lot. De volgende dag gaan ze dan weer lustig giechelend verder met het pesten van mindere schoonheden. Tja. Maar onthoud meisjes : “Karma is a bitch!”.

avatar van Rodger
Leuke film, mooi gemaakt... en vermakelijk.
Niet verwacht, maar toch geslaagd.
3.5 ***

avatar van Drifter
mooie film maar erg slecht eind

avatar van Daan258
Goed vermaak.

Zoals vele al aangeven is het idee niet nieuw en al vaker gedaan maar toch heb ik me best kunnen vermaken met dit werkje.
Vooral de eerste helft was voor mij best sterk, daarna wordt het verhaal inderdaad misschien wel wat voorspelbaar maar dat mocht dat de pret niet drukken. Het verhaal was achteraf misschien wat te simpeltjes en had zeker beter gekund maar achja, ik heb ze slechter gezien.. De cast was ook niet slecht en deed het prima. Goede speelduur, niet te lang, niet te kort.

Al met al een prima filmpje.

Matige film waarin een tienermeisje dezelfde dag steeds maar opnieuw beleefd. Het mysterie van dit verhaal wordt nagenoeg buiten beschouwing gelaten aangezien de film zich meer op het drama en de reis van het hoofdpersonage concentreert (die reis is uiteindelijk niet al te boeiend). Een aardig begin en ook wel een aardig einde, maar tussenin is de film simpelweg wat saai (er zit te weinig voortgang in het verhaal).

Kleine voldoende. Begint als een serieuze maar humorloze variant op Groundhog Day, maar dan special voor bakvisjes. Wordt gaandeweg wel beter, maar de ambitie die het dan uitstraalt wordt toch niet helemaal waargemaakt. Wat positief helpt is het prima acteren van hoofdrolspeelster Deutch, een talentje waar we nog een en ander van gaan horen, verwacht ik. Al met al geen film om voor thuis te blijven, maar sympathieke poging om iets heel goeds te maken, maar het blijft vooral bij een poging.

avatar van Decec
Een redelijk drama/mysterie film...
Redelijk/saai verhaal...
Redelijk acteerwerk....
Prima camera beweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital..
Niet te moeite waard...

avatar van K. V.
In het begin had ik iets van oei, dit wordt een lange zit, maar de film werd gelukkig wel beter en de personages sympathieker. Ondanks dat het verhaal vaak werd herhaald, bleef het toch boeiend. De cast deed het prima.
Onlangs een soortgelijke film gezien Happy Death Day (2017) en die is wel beter, maar uiteindelijk was deze ook wel de moeite om eens gezien te hebben.

De eerste helft van de film is ronduit saai, ik had bijna zin om hem af te zetten.
Maar het wordt stilaan beter en beter, zodat je toch wil zien hoe het eindigt.
Vond de vertolkingen redelijk, vooral de hoofdrolspeelster is goed, de anderen iets minder.
Maar al bij al blij dat ik hem eens heb gezien.

what you do today matters

Dat duidelijk de boodschap van dit verhaal.
De film begon redelijk luchtig. Het leek alsof het echt zo'n 'tienermeisjesfilm' zou worden, maar op een gegeven moment werd het allemaal heel serieus. Dat had ik niet echt verwacht.

Het verhaal was niet heel origineel en ook best wel voorspelbaar. Vooral toen bekend werd dat Juliet zelfmoord had gepleegd (wat ook al wel te verwachten viel) en Lindsay daar zo op reageerde wist ik eigenlijk al hoe het verhaal ongeveer zou eindigen. Natuurlijk wel een beetje jammer als het allemaal zo duidelijk is.

Het acteerwerk vond ik wel goed.

Al met al ben ik blij dat ik deze film heb gezien. Ook al was hij nogal voorspelbaar en onorigineel.

avatar van sinterklaas
Voor een collegegirl-film nog vrij sterk,

Waar ik al blij om was was dat de sfeer niet fleurig, glitterig en schreeuwerig was en dat de film overduidelijk wel de vinger op de zere plek wou leggen. Samantha is het doorsnee meisje dat je wel dagelijks op Instagram tegenkomt. Ze wordt wakker en het belooft een hele vette dag te worden, want het is Cupido dag of iets in die geest. Een feestelijke sfeer in de auto met haar vriendinnen, rozen uitdelen op school, en dan voornamelijk het grote huisfeest, het pijnlijke stuk met Juliet, dat ongeluk... en dan wordt Samantha weer wakker op dezelfde dag.

Het roept herinneringen op naar The Butterfly Effect. Groundhog Day heb ik zelf nog steeds niet gezien. Maar de uitwerking was toch niet al te slecht. Echter leek er wel een grote afstand tussen de gebeurtenissen te zitten dat Samantha keer op keer opnieuw meemaakt; bijvoorbeeld: nadat ze de dag voor de derde keer heeft meegemaakt, en Juliet zelfmoord blijkt te hebben gepleegd wanneer ze niet op het feest aanwezig waren... moet ze nog eerst een stuk of 20 keer opnieuw wakker worden + de bad girl uithangen, voordat ze dan uit het niets besluit om Juliet van de dood te redden. Maargoed... Dat Samantha uiteindelijk maar dealt met de situatie vond ik wel een mooi gegeven.

Het rauwe gure sfeertje tussen de ogenschijnlijke euforie en tienermeisjes dingen deed de film ook goed, evenals de soundtracks. Ook het acteerwerk was wat mij betreft overtuigend waarbij het gelukkig niet slechts geschikt is voor veertienjarige meisjes (of meisjes die hun hele leven veertien blijven). Het einde was ook goed... al leek het wel een beetje op een opgepoetste einde van The Butterfly Effect.

Kon er zeker mee door.

avatar van Brabants
Deze film is meer drama dan mysterie wat voor mij eigenlijk best tegenvallend was. Voor de categorie drama was het allemaal te moralistisch en weinig onderhoudend. Ik wil het allemaal niet afkraken maar goed was het zeker niet.

Tienervariant van Groundhog Day (1993), die zichzelf in een poging stichtelijk te zijn veel te serieus neemt en de humor van de Bill Murray film mist. Het optreden van Zoey Deutch voorkomt dat de film als geheel door het ijs zakt.