Santoalla (2016)

Verenigde Staten / Spanje
Documentaire / Mystery

geregisseerd door Andrew Becker en Daniel Mehrer
met Carlos Rodríguez, Jovita Rodríguez en Margo Verfondern

In deze 'true crime' onderzoeken de makers de mysterieuze verdwijning van een Nederlander in Santa Eulalia in Galicië, het noordwesten van Spanje. Het gehucht, in de volksmond Santoalla genaamd, telt nog maar een handjevol inwoners als Martin Verfondern en Margo Pool daar een van de verlaten ruïnes betrekken om een simpel leven van het land leiden: een lang gekoesterde droom. Maar de komst van de twee eigenzinnige buitenlanders verstoort er het traditionele leven van de enige overgebleven familie, bij wie hun plannen voor een agriturismo niet in goede aarde vallen.

Merkwaardig gebeuren, deze kruising tussen een Ik Vertrek aflevering en een waargebeurde misdaad docu.