Francofonia (2015)

Alternatieve titels: Francofonia: Le Louvre under German Occupation | Francofonia, le Louvre sous l'Occupation | Le Louvre sous l'Occupation | The Louvre under the Occupation

Frankrijk / Duitsland / Nederland

geregisseerd door Aleksandr Sokurov
met Louis-Do de Lencquesaing, Vincent Nemeth en Benjamin Utzerath

Met behulp van de kunstwerken en het archief in het Louvre en getuigenissen van mensen wordt er gekeken wat de relatie is tussen kunst en macht. En wat kunst ons vertelt over onszelf als we leven in een tijd van oorlogen en bloedige conflicten.

avatar van Verhoeven
Russian Ark II? Hoofdcompetitie Cannes lijkt me gegarandeerd en distributeur Contact Film heeft deze al in een vroeg stadium aangekocht. Zit een potentiële hit in.

avatar van NYSe
Toch intrigerend hoe weinig er over de film is losgelaten. En de term 'documentaire' zegt bij Sokoerov natuurlijk vrij weinig.
Gebaseerd op de foto's die er circuleren denk ik in ieder geval niet dat het weer een enkel shot gaat worden zoals in Russian Ark.

Het is een speelfilm. Of:
Master filmmaker Alexander Sokurov (Russian Ark) transforms a portrait of the world-renowned museum into a magisterial, centuries-spanning reflection on the relation between art, culture and power.

avatar van Verhoeven
De trailer is gearriveerd.

avatar van Mochizuki Rokuro
Kan me er nog niet helemaal een voorstelling van maken. Vreemd dat er ooit gesuggereerd is dat het een docu is, als je de trailer zo ziet. Vind de muziek nogal vreemd, maar die komt wellicht in de film helemaal niet voor.

Volgens de trailer (zie op 1min37) een Frans-Duits-Nederlandse co-productie (N279 Entertainment) trouwens.

kappeuter (moderator)
Aangekocht door Contact Film
Release t.b.a. jan. / febr. 2016 (onder voorbehoud)

avatar van John Milton
Mochizuki Rokuro schreef:

Ik heb precies hetzelfde gevoel. Maar ik ben wel geïntrigeerd!

avatar van Mochizuki Rokuro
kappeuter schreef:
Aangekocht door Contact Film
Release t.b.a. jan. / febr. 2016 (onder voorbehoud)
4 februari wordt het.

kappeuter (moderator)
@ Mochizuki Rokuro

Bedankt!

Wat een ander soort film voor Sokurov zeg, ben benieuwd.

avatar van wibro
Zeker niet Sokurov's beste, maar ik vond deze film vanuit historisch oogpunt best wel interessant. Je kreeg namelijk in het Louvre ook de kamer te zien met kunstschatten uit het Assyrische Rijk. Het is bekend dat vooral in de 19e eeuw de westerse mogendheden en dan heb ik het over Frankrijk en Groot-Brittanië zeer veel kunstschatten vanuit het Midden-Oosten naar Parijs (Het Louvre) en London (National Gallery) transporteerden. Kunstroof werd het ooit genoemd. Maar ... stel je voor dat de grote mogendheden destijds zich niet met de diefstal van het cultureel erfgoed hadden bezig gehouden en alle kunstschatten uit het voormalige Assyrië in Irak waren gebleven. Je kunt het al raden... dan waren ze waarschijnlijk door de terreurgroep IS nu in gruzelementen geslagen. Waar kunstroof soms niet goed voor kan zijn.
Verder is dit natuurlijk vanwege de zeer herkenbare stijl een film van Sokurov, die voor mij toch meer een semi-documentaire is.
Mooiste (surrealistische) scène: de Messerschmitt (?) bommenwerper die door het Louvre vloog.

avatar van John Milton
Het moet je wel interesseren denk ik, het onderwerp van Francofonia. Dat doet het mij, maar zo geweldig als ik Russian Ark vond, vond ik dit bij lange na niet. Toch zetten Sokurovs mijmeringen over kunst, macht en cultuur wel je wel aan het denken, en is Francofonia visueel gezien ook een interessante film. Het is bijzonder aardig om te zien hoe hij documentaire en fictie, archiefmateriaal en re-enactment (of hoe we het ook moge noemen) vermengt.

Ik kreeg bij het zien van de film ook weer zin om twee andere docu's te kijken die al jaren op mijn watchlist staan en wellicht goede companion pieces zijn: The Rape of Europe en Desert of Forbidden Art. Maar bovenal moet ik nu toch echt eens Sokurovs Mother and Son zien...

Dit wordt voorgesteld als een film en niet als een documentaire, want dat laatste is het ook.
Het Louvre tijdens de bezetting, daar gaat het over, of zou het over moeten gaan, want veel heb ik er echt niet van bijgeleerd.
Er zijn andere, veel interessantere, documentaires over dit onderwerp.
Ik vind dit een fikse tegenvaller... heeft me niet gegeven wat ik ervan had verwacht.