Francofonia (2015)
Genre: Drama
Speelduur: 88 minuten
Alternatieve titels: Francofonia: Le Louvre under German Occupation / Francofonia, le Louvre sous l'Occupation / Le Louvre sous l'Occupation / The Louvre under the Occupation
Oorsprong:
Frankrijk / Duitsland / Nederland
Geregisseerd door: Aleksandr Sokurov
Met onder meer: Louis-Do de Lencquesaing, Vincent Nemeth en Benjamin Utzerath
IMDb beoordeling: 6,6 (2.998)
Gesproken taal: Frans en Russisch
Releasedatum: 4 februari 2016
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Francofonia
"An elegy for Europe"
Met behulp van de kunstwerken en het archief in het Louvre en getuigenissen van mensen wordt er gekeken wat de relatie is tussen kunst en macht. En wat kunst ons vertelt over onszelf als we leven in een tijd van oorlogen en bloedige conflicten.
Externe links
Acteurs en actrices
Jacques Jaujard
Napoléon Bonaparte
Franz Wolff-Metternich
Marianne
(stemrol)
(stemrol)
(stemrol)
La secrétaire de Jacques Jaujard
Video's en trailers
Reviews & comments
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Russian Ark II? Hoofdcompetitie Cannes lijkt me gegarandeerd en distributeur Contact Film heeft deze al in een vroeg stadium aangekocht. Zit een potentiële hit in.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Toch intrigerend hoe weinig er over de film is losgelaten. En de term 'documentaire' zegt bij Sokoerov natuurlijk vrij weinig.
Gebaseerd op de foto's die er circuleren denk ik in ieder geval niet dat het weer een enkel shot gaat worden zoals in Russian Ark.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Kan me er nog niet helemaal een voorstelling van maken. Vreemd dat er ooit gesuggereerd is dat het een docu is, als je de trailer zo ziet. Vind de muziek nogal vreemd, maar die komt wellicht in de film helemaal niet voor.
Volgens de trailer (zie op 1min37) een Frans-Duits-Nederlandse co-productie (N279 Entertainment) trouwens.
kappeuter (crew films)
-
- 72556 berichten
- 5771 stemmen
Aangekocht door Contact Film
Release t.b.a. jan. / febr. 2016 (onder voorbehoud)
John Milton
-
- 21534 berichten
- 11706 stemmen
Kan me er nog niet helemaal een voorstelling van maken. Vreemd dat er ooit gesuggereerd is dat het een docu is, als je de trailer zo ziet.
Ik heb precies hetzelfde gevoel. Maar ik ben wel geïntrigeerd!
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Zeker niet Sokurov's beste, maar ik vond deze film vanuit historisch oogpunt best wel interessant. Je kreeg namelijk in het Louvre ook de kamer te zien met kunstschatten uit het Assyrische Rijk. Het is bekend dat vooral in de 19e eeuw de westerse mogendheden en dan heb ik het over Frankrijk en Groot-Brittanië zeer veel kunstschatten vanuit het Midden-Oosten naar Parijs (Het Louvre) en London (National Gallery) transporteerden. Kunstroof werd het ooit genoemd. Maar ... stel je voor dat de grote mogendheden destijds zich niet met de diefstal van het cultureel erfgoed hadden bezig gehouden en alle kunstschatten uit het voormalige Assyrië in Irak waren gebleven. Je kunt het al raden... dan waren ze waarschijnlijk door de terreurgroep IS nu in gruzelementen geslagen. Waar kunstroof soms niet goed voor kan zijn.
Verder is dit natuurlijk vanwege de zeer herkenbare stijl een film van Sokurov, die voor mij toch meer een semi-documentaire is.
Mooiste (surrealistische) scène: de Messerschmitt (?) bommenwerper die door het Louvre vloog.
3.5*
John Milton
-
- 21534 berichten
- 11706 stemmen
Het moet je wel interesseren denk ik, het onderwerp van Francofonia. Dat doet het mij, maar zo geweldig als ik Russian Ark vond, vond ik dit bij lange na niet. Toch zetten Sokurovs mijmeringen over kunst, macht en cultuur wel je wel aan het denken, en is Francofonia visueel gezien ook een interessante film. Het is bijzonder aardig om te zien hoe hij documentaire en fictie, archiefmateriaal en re-enactment (of hoe we het ook moge noemen) vermengt.
Ik kreeg bij het zien van de film ook weer zin om twee andere docu's te kijken die al jaren op mijn watchlist staan en wellicht goede companion pieces zijn: The Rape of Europe en Desert of Forbidden Art. Maar bovenal moet ik nu toch echt eens Sokurovs Mother and Son zien...
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Dit wordt voorgesteld als een film en niet als een documentaire, want dat laatste is het ook.
Het Louvre tijdens de bezetting, daar gaat het over, of zou het over moeten gaan, want veel heb ik er echt niet van bijgeleerd.
Er zijn andere, veel interessantere, documentaires over dit onderwerp.
Ik vind dit een fikse tegenvaller... heeft me niet gegeven wat ik ervan had verwacht.
Movsin
-
- 7665 berichten
- 8080 stemmen
Wat naast het oorlogsgeweld en machtsexplosie de impact is op het patrimonium aan kunstschatten van een land, is wel interessant eens te doorlichten en ongetwijfeld kan de geschiedenis nog heel wat verrassende en merkwaardige gevallen bloot leggen.
Sokurov's film lijkt mij een semi-documentaire. De mengeling van documentire aspecten als archiebeelden met scènes die als fictie overkomen bleek mij eigenlijk meer af te leiden van de bewuste doelstelling van de film en éénmaal zover ging hij lichtjes vervelen.
Geef mij dan maar liever een echte, volle documentaire, zou ik zeggen.
Fransman
-
- 2773 berichten
- 2108 stemmen
Vond het een lange zit. Ben tegen het einde ook even weggedommeld. Heb best bewondering voor wat Sokurov probeert te doen, zoeken naar een soort synthese tussen (over)macht, geweld en kunst, maar ik kon er niet zo veel mee. De archiefbeelden waren wel interessant, al heb ik de meesten al wel eerder gezien. De vorm is natuurlijk echt des Sukorovs. Daar moet je van houden.
Flavio
-
- 4462 berichten
- 4727 stemmen
Toch weer een heel ander soort film van Sokurov dan wat ik van hem ken. Ik vond het een geslaagde film/ semi-docu over conservering in oorlogstijd, waarbij hoofdrolspelers in de geschiedenis van het Louvre tot leven worden gewekt om al dan niet fictieve gebeurtenissen na te spelen, commentaar te geven, of in het geval van Marianne het Franse motto te pas en te onpas mede te delen.
De vele archiefbeelden, slim tot leven gewekt met geluidseffecten, vond ik het meest interessant, toch wel bizar hoe anders de Duitsers omgingen met die andere grote Europese schatkamer (St Petersburg) in vergelijking met Parijs. Maar ook de vele beelden vanuit het Louvre vond ik wel mooi om te zien, het is soms alsof je zelf in het museum staat maar dan zonder 1000 anderen, en je steekt er ook weer wat van op. Ik vond alleen het geschakel tussen de regisseur en een schip met kunstschatten aan boord dat een storm trotseert niet echt passen binnen de film. Misschien om het persoonlijker te maken, of een brug te slaan met de geschiedenis, hoe dan ook mij deed het weinig. Gelukkig duurt dat niet te lang.
Ik moet nog steeds Russian Ark kijken, een film die al tijden klaarlig maar waar ik eigenlijk nooit een goed moment voor vond. Naar die film kijk ik wel meer uit nu.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
L'Homme Qui Plantait des Arbres
Animatie, 1987
5 reacties
Der Himmel über Berlin
Fantasy / Drama, 1987
223 reacties
Faust
Drama / Fantasy, 2011
55 reacties
Dylda
Drama / Oorlog, 2019
43 reacties
El Botón de Nácar
Documentaire, 2015
8 reacties
Saul Fia
Drama / Oorlog, 2015
158 reacties
Gerelateerde tags
museumlouvre museumschilderenoorlogworld kunstnazi occupationnazismeart museum
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.