Le Notti del Terrore (1981)

Alternatieve titels: Burial Ground: The Nights of Terror | Zombie 3 | The Zombie Dead

Italië
Horror

geregisseerd door Andrea Bianchi
met Karin Well, Gianluigi Chirizzi en Simone Mattioli

Een professor opent per ongeluk een grafkelder waaruit honderden hongerige zombies ontsnappen. De professor probeert de monsters nog te stoppen, maar kan niet voorkomen dat de dingen een feestje van de jet-set behoorlijk op stelten zetten.

avatar van movie acteurs
Geinig hoe die zombies er hier uit zien . Redelijke Zombie film die niet echt speciaal is maar wel zo slecht dat hij leuk wordt en het is prima vermaak. Een kleine 3,0.

Verdomme, ik dacht dat ik de Fulci film had gekocht. Blijkt het deze rommel te zijn. Echt een slechte film. Totaal geen verhaal, ongelofelijk slecht geacteerd. Dat het geen een is geworden is te danken aan de 'tepelscene', dit is wel gaaf.

dat jongentje was duidelijk de hoofdzombie !
lol

avatar van dutchtuga
shrink schreef:
Totaal geen verhaal, ongelofelijk slecht geacteerd.

Goh, je meent het.

avatar van mikey
Oh ja van jou mag je niet over slechte zaken melden dat ze slecht zijn...

avatar van Prudh
Het is natuurlijk ook maar net hoe je het brengt. Goed acteerwerk verwachten in een film als deze is hetzelfde als teleurgesteld zijn dat er geen diepgravende plot zit in een Jerry Bruckheimer film of dat de dub slecht is van een spaghettiwestern. Kwestie van verkeerd verwachtingspatroon wellicht en zeker redenen om een film niet goed te vinden, maar wel heel erg stating the obvious.

avatar van Jonesy
Dat zoveel mensen deze film gezien hebben zeg. Haha,
Een 3 voor de tepelscene!!

avatar van jeroentjuhhhhh
Verdomme zeg, wat was dit briljant. Eerder deze avond Bruno Mattei's ''Virus'' gezien (waar ik al helemaal gek van werd) en dan nu deze Burial Ground. Hoe geweldig kan een filmavond worden?

Bizar goede effecten, wat zagen die zombies er fantastisch uit en wat kwamen ze af en toe glorieus aan hun einde. Dat valt ook te zeggen over de gasten in het huis, de kill met de zeis of de nipple scene Hoe gaaf..

Ik ga dit weekend deze lijn absoluut doorzetten, geen kans laat ik onbenut. Ik heb mijn favoriete tak in het zombie genre gevonden en die ga ik nu lekker uitbuiten . Veel leuker worden ze bijna niet, opnieuw 4.5* en een uitgebreide review!

avatar van evildead666
Ja, zag er gaaf uit en lekker bloederig af en toe, aparte zombies ook.
Wel zwaar irritante voice-overs en muziek, maar verder erg vermakelijk. 3*

avatar van perceived
Leuk!

Niet al te best, maar dit is er toch eentje die opvalt tussen het gros van de zombie-films. Heb me er geen moment mee verveeld. Erg vermakelijk, grappig en soms zelfs nog een beetje spannend. 6/10*

Reinbo
Wat een geweldige zombie film is dit!

Het geld is duidelijk niet uitgegeven aan de scenarist, acteerlessen of dolly shots, maar wel aan het make up department. Zou zo snel geen film kunnen noemen met betere zomies, zeker als je de productiedatum in ogenschouw neemt. Wat de kenner direct opvalt is dat hier echte maden zijn gebruikt en geen vegetarische morio wormen. En dat scheelt een hoop, want maden zijn goor en morio wormen lachwekkend.

Verder is de focus vooral op de zombies, de killings en de gore. Erg fijn. Zo hoort het. Een van de beter zombiefilms.

Dikke 4*

avatar van jordandejong
Had deze al eens eerder gezien en herinnerde me dat hij hilarisch slecht was. M'n hersenen hadden me niet in de steek gelaten want dit is me toch een partij cheesy.

Nadat je de openingsscene hebt gezien, waarin een kerel met een lange baard aangevallen wordt door een stel zombies en ze probeert tegen te houden door No, stay back! I'm your friend! te roepen, weet je al wat je te wachten staat.

Waar de zombies nou eigenlijk vandaan komen en waarom ze ineens wakker zijn geworden wordt niet veel aandacht aan gespendeerd. En who gives a shit. Ze zijn er nou eenmaal en dan is het aan hun de taak om de opgejaagde mensen op de meest bloederige manieren om te brengen.

Dat groepje ''opgejaagde mensen'' is trouwens wel een opvallend groepje. De vrouwen lijken uit een lokaal whore house te komen en weten totaal niet wat acteren is. Voor de mannen geld eigenlijk hetzelfde want ook die hebben geen overtuigend woord in de film gezegd.
De meest opvallende is echter nog de ''jonge'' Michael. Of ja, jong? Hij moet een 12-jarige jongen voorstellen maar in werkelijkheid was hij al in de 20. Het feit dat hij zich dan ook nog geroepen voelt om voortdurend aan z'n moeders tieten te lurken maakt het alleen maar weirder.

Met zulke abnormale punten viel mij positief op dat er toch ook nog wel wat mooie shots in de film voorkwamen. Bijvoorbeeld de scene's waarin de doden opstaan en door het prachtige Italiaanse landschap dwarrelen. Op momenten zeer sfeervol om ze door de groene omgeving te zien slenteren met de zonsondergang op de achtergrond.

De zombies zelfs zien er onwijs tof uit. De make-up afdeling heeft kennelijk erg z'n best gedaan om de zombies er zo groteske mogelijk uit te laten zien. Maden kruipen uit ogen, lellen vlees hangen aan hun gezicht en hun ogen hangen half uit hun verrotte oogkassen.

De soundtrack lijkt af en toe rechtstreeks uit een goedkope porno te komen. Goedkope sleazy deuntjes worden afgewisseld met de synistere score zoals we die wel vaker in Italiaanse films uit de jaren 80 zagen (Zombie Holocaust bijv.). Wel vreemd dat op m'n dvd (de Nederlandse release onder de naam Zombie 3) op het dvd menu deze track hadden staan die gewoon uit Zombi 2 komt.

Bianchi heeft trouwens uit diezelfde Zombi 2 behoorlijk wat invloed opgedaan. Zo zijn er herkenbare scene's waar een stelletje ligt te vrijen en op de achtergrond een zombie zich een weg uit de modder baant. Of wat dacht je van de ''remake'' van de oogscene uit Zombi 2.

Al met al een enorm sleazy filmpje. Typisch Italiaanse wansmaak zoals ik er van houd.

avatar van RuudC
Hoe zat het nou? Was dit nou een inofficieel vervolg op een inofficieel vervolg? Gekke jongens, die Italianen. Ik heb de dvd met de titel Zombie 3, wat in ieder geval naar de film van Fulci verwijst, ware het niet dat de zombieplaag hier helemaal opnieuw uitgevonden wordt. Geen voodoo, maar antieke magie van de Etrusken. Het mag wel gezegd worden dat de zombies er hier erg overtuigend uitzien. Gelukkig maar, want verder heeft het heel weinig om het lijf. Ergens vind ik het toch wel vermakelijk om te zien hoe verschillende mensen die weinig met elkaar lijken te hebben, toch in en rond hetzelfde huis blijven rennen. De confrontaties met de zombies zijn prachtig. Probeer er een op afstand te houden met een riek en de zombie pakt ‘m af! Let vooral op dat enge joch dat wel heel erg toenadering zoekt bij zijn moeder. Kortom, heerlijk fout spul dat absoluut vermaakwaarde heeft. De soundtrack vind ik zelfs erg goed.

ik ben beledigd. wat een roteinde. die brunette was wel een milf zeg, kan het dat joch niet kwalijk nemen

avatar van Boeikens
Old school zombies

Uiteraard was, zoals te verwachten, het acteren vrij zwak maar de zombies waren op de oude manier, met sterke make-up, toch lekker goor.
Sterke sfeeropbouw, passende sound en inderdaad wat jatwerk van betere Zombi 2 momenten, maken de film zeker de moeite van het kijken waard.

avatar van Insignificance
Meh. Wel eens leuker gevonden. Alles erbarmelijk natuurlijk, dat mag, mits het met enige regelmaat grappig is. Dat gaat nog wel even met het porno sfeertje en de aftandse muziek. Verderop zijn de fratsen van het alien zoontje niet te versmaden, maar daartussen valt het nogal eens in herhaling.

Logge, verrotte zombies die naderen. Naderen. En naderen. Om vervolgens de poppen op één of andere manier kapot te maken. Ik zie dan toch liever menselijk vlees dat aan stukken wordt gereten. Daar is het filmpje heel wat minder scheutig mee. De viswinkel had wel een leuke omzet destijds.

avatar van Phantasm
Vrij gore horror van die tijd, leuk gemaakt, prima soundtrack.

avatar van Herculaas
Slecht acteerwerk en een verhaal van niks, maar de lekker vieze zombiemaskers (al zie je wel heel duidelijk dat het maskers zijn), een paar spannende momenten en moordpartijen maken deze film het aanzien toch wel waard. En dat 'jongetje'! Dat soort wtf?!-scènes zijn de reden dat ik dit soort films kijk.

avatar van Richard_Voorhees
Jat wat van Fulci en van de Blind Dead films en je hebt deze film.
Ik vond hem nog wel vermakelijk voor wat het was.
Sommige personages waren echt te stom voor woorden, wat het weer onbedoeld grappig maakte.
Verder hier en daar lekker bloederig. Met name de scene waarin het zoontje de tepel van zijn moeder afbijt is memorabel te noemen.
Lekker fout en daardoor nog best leuk.

avatar van baspls
Vandaag op DVD gevonden als Zombie 3 met een speelduur van 82 minuten.

avatar van baspls
"No, stay back! I'm your friend!"

Had hem al gepindakaast maar vond hem in Nijmegen bij Gator ergens onderin de DVDs, dus toch maar meegenomen. De DVD van Japan Shock is best netjes, er zit zelfs scène selectie, een trailer en ondertiteling bij. Wel opmerkelijk is dat het begin bij de gepindakaaste versie s'nachts is en bij de DVD op klaarlichte dag. Ook mist de dvd 3 minuten, de gepindakaaste versie mist slechts 1 minuut.

De dialogen van deze film zijn zo dom en vergezocht dat het vermakelijk wordt. De confrontaties met de zombies zijn echt geniaal te noemen. De Nederlandse ondertitels op de dvd maakt het alleen nog maar leuker. Een koppel licht in de tuin, een zombie kruipt naar hen toe "Wat is dat?" "Ik weet het niet, maar het kan nooit een mens zijn.". Of beter nog: Een zombie loopt op een man met een geweer af "Wie ben jij? Wat doe je hier? Halt of ik schiet.". Nu heb je wel een beetje een beeld van het niveau haha. Ook bizar is dat een dwerg van middelbare leeftijd voor een kind moet doorgaan.

Maar waar we de film uiteindelijk voor hebben opgezet zijn natuurlijk de zombies. Die zagen er (zeker voor het budget) erg goed uit. De zombie-acteurs hadden opzich wat minder menselijk over mogen komen, maar de make-up zag er echt vet uit. Heerlijk die oude verrotte zombies, duidelijk geïnspireerd door Zombi 2. In Zombi 2 was het al niet logisch dat Spaanse veroveraars nog vlees hadden, maar dat de oude Etrusken er vrij vers uitzien slaat toch echt alles. De gore was ook wel goed, de makers hebben duidelijk Night of the Living Dead gezien. Ook bevat de film een remake van de beroemde oog scène uit Zombi 2 en verder ook een aantal memorabele kills en gore.

Ik moest de hele tijd denken aan de nederlandse film Zombi 1 Richard Raaphorst, een beetje het zelfde verhaal en het zelfde random acteerwerk. Het einde is opgenomen op de zelfde locatie als Dario Argento's Inferno en het landhuis in de film is het zelfde huis als in Patrick Still Lives (ook een Italiaans nep vervolg).

Het is duidelijk aan de film af te zien dat regisseur Andrea Bianchi naast horror ook erotiek maakt. De muziek en de acteurs doen namelijk vaak denken aan 70s porno... Naast de ietwat blije muziek is er gelukkig ook een typisch Italiaanse horror-soundtrack compleet met foute geluidseffecten. Onder het menu van de dvd zit overigens muziek van Fabio Frizzi uit Zombi 2: Escape from the Flesheaters. De film is best redelijk opgenomen, vooral de nachtopnames, al is daar niet veel van te zien omdat er vage oranje waas over het beeld heen zit...

Zo fout en sleazy dat het leuk is om naar te kijken. Ben je in een beetje melige bui en hou je van goedkope horror? Zet deze dan vooral een keertje op.

avatar van ChrisM
88 Films blu ray goed beeld en geluid zeker voor de liefhebber de moeite waard

avatar van VanRippestein
Gave zombiefilm die niets meer is dan dat: geen uitleg over hoe en wat, geen flashbacks of zijsporen, alleen maar zombie zombie zombie. De hoofdpersonages zijn compleet geschift met als dieptepunt een gast die voorstelt om de zombies het huis binnen te laten omdat ze misschien iets zoeken (ofzo). De synthmuziek vond ik een extra pluspunt. Het blijft fascinerend hoe italianen dat toch deden destijds... Geen ander land dat zo'n typisch sfeertje neerzet. Al met al een aanrader voor zombiefans en italiaanse trash fans. Het einde was trouwens wel een minpunt: gaat er een electrische zaag aan, stopt de film [\spoiler].

avatar van wendyvortex
Bijna non-stop smerige viezigheid uit Italië .... niks voor al die Walking Dead-softies. Wat mij betreft één van de ranzigste hoogtepunten uit de cinema. En die enge puber is erger dan al die zombies bij elkaar.

avatar van comely
Ik vind dat die puber een oscar verdient. Kon niet genoeg krijgen van zijn prestatie.

avatar van DVD-T
Oh, Mark. I'm terrified Mark!

Smerig, fout en erg vermakelijk. Erg goed is het natuurlijk allemaal niet. Maar de fun factor ligt enorm hoog. Genoeg "blood and guts" en een hoop zombies die er lekker smerig uit zien. Veel van de make-up effecten zien er behoorlijk goed uit. Of het nu bedoelt slecht is of niet, maar Bianchi lijkt hier een parodie te maken op de Italo horror film. Het werkt erg goed.

Dat het budget niet op is gegaan aan goede acteurs is meteen duidelijk. Maar wat ze in Italië wel goed kunnen, is acteurs casten met markante koppen. Neem nu die acteur die dat jochie speelt. Dat hoofd vergeet je niet snel weer.

Een film vol met leuke memorabele scenes. Gelukkig komt de film snel op gang en gebeurt er rondom het zombie aspect erg weinig. Misschien maar goed ook. Verder is de muziek best goed en zorgt Burial Ground voor een hoop vermaak.

avatar van alexspyforever
Toch al een aantal keer gezien en nog geen stem van mij noch een bericht. Dat is bij deze ook gebeurd. Het is low budget maar toch is het sterkste punt wel de make-up van de zombies, lekker groezelig omdat ze eeuwenlang hebben liggen rotten onder de grond of in een tombe. Ik vind ze qua uitzicht mijn favoriete zombies samen met die van Zombi 2 van Lucio Fulci. Op mijn DVD staat Zombie 3 maar deze is absoluut geen vervolg op de Fulci film. De echte Zombi 3 film is ook van Fulci (en nog een andere regisseur omdat Fulci na een tijd er de brui aan had gegeven) maar totaal anders en een pak slechter dan Burial Ground.

Voor het verhaal of diepgang van de karakters moet je deze niet kijken, die zijn tot een absoluut minimum beperkt. Of de koppels familie zijn of vrienden weet ik na de zoveelste kijkbeurt nog steeds niet. Ik weet enkel dat de creepy uitziende Michael het zoontje is van Evelyn (die er nog heel goed uitziet want blijkbaar was ze toch al 44 of 45).

Film kent een lekker tempo, de zombie actie begint vrijwel meteen en kent nauwelijks momenten van rust. Bovendien ook een vrij korte speelduur dus kans op verveling is erg klein. De zombies tonen zich ook iets slimmer dan de gemiddelde mensenvlees eters het ziet er nogal fout uit maar het is oh zo vermakelijk!

avatar van Noodless
Inderdaad fantastische make-up van de zombies. Vlotte film, er valt genoeg te beleven ondanks stupide ontwikkelingen en de gore mag er zijn gezien het een low budget film is.