Camille Claudel (1988)

Frankrijk

geregisseerd door Bruno Nuytten
met Isabelle Adjani, Gérard Depardieu en Laurent Grévill

Biografisch drama over miskende Franse beeldhouwster, leerlinge, model, rivale en bovenal minnares van Auguste Rodin. Camille Claudel is een zeer getalenteerde beeldhouwster. Op 19 jarige leeftijd wordt ze aangenomen als assistent van de grote Rodin. Claudel adoreert hem zo dat ze werkelijk alles voor hem over heeft, zowel op artistiek als op privé gebied. Haar relatie met Rodin verslechtert als ze zich gaat realiseren dat hij nooit met haar zal trouwen en dat ze altijd op de 2e plaats onder Rose Beuret, de geliefde van Rodin, zal blijven.

avatar van catweasel
Ik vind dit een prachtige film.
Gerard Depardieu is overtuigend als Auguste Rodin.
En Isabelle Adjani is wederom prachtig. De hele sfeer van de film heeft iets impressionistisch, dat maakt dat de verhaallijn iets vervaagt. Waardoor je een apart effect krijgt.

Ik heb de film helaas niet gezien, want ik kan hem nergens vinden. Niet op internet, niet in de videotheek, niet 2e hands.
Als iemand weet hoe ik aan de film kan komen, dan ben ik die persoon erg dankbaar

avatar van Verhoeven
Biografisch drama over Camille Claudel. Ze was niet alleen beeldhouwster maar ook leerlinge, rivale en minnares van Auguste Rodin. De rollen worden sterk vertolkt door Isabelle Adjani en Gérard Depardieu. Verder is op elk detail gelet en vond ik de kostuums en de gebouwen authentiek overkomen iets wat het tijdsbeeld alleen maar ten goede kwam. Niet voor niets won de film won toentertijd Zeven Césars en dat zegt wel wat over een film. Tevens het regiedebuut van cameraman Bruno Nuytten. De film is dan ook een lust voor het oog. Helaas is het niet alleen maar lovende woorden voor de film. Want ik vond het in het algemeen vooral traag en saai. Haar leven interesseerde me niet voor de complete drie uur. Iets korter was misschien gewenster geweest. Deze film is dan ook vooral een aanrader voor de mensen die houden van beeldhouwkunst (uit die periode).

avatar van Julie
fantastisch filmwerk over het leven van Camille Claudel.
Prachtig in beeldgebracht over een vrouw die zich niet op haar plaats voelt en gek wordt van de wereld waarin zij leeft.
Ontroerend en mooi

(verwijderd)
De werkelijkheid overtreft fictie. In het leven van Camille Claudel tref je zoveel tragedie aan, dat er niets toegevoegd hoeft te worden om er een hartverscheurende biografische film van te maken. Vertolkt door de betoverende Isabelle Adjani ...

Ik ben sprakeloos, en ik zou wensen dat ik een homp groene klei uit Parijs was in de handen van Camille, gekneed en gestreeld tot een sculptuur voor de eeuwigheid.

avatar van blurp194
Adjani op haar best, en omringd door een groep acteurs die allemaal zonder twijfel een mooie hoofdrol kunnen dragen - maar hier staan ze in haar schaduw. En zo is het ook na bijna drie uur nog jammer dat de film al afgelopen is. Nog maar eens kijken dan.

avatar van 93.9
Werkelijk prachtig gemaakt. Wat een prachtbeelden van een oud Parijs. Wat een escenering...
Mooie rol van Isabelle Adjani.
Bijna alles is goed, behalve dat het verhaal over Camille Claudel eigenlijk noch al mager is.
Feit dat je de hele plot in 3 zinnen kan vertellen zegt genoeg.

Knappe biografische film die heel wat meer tot de verbeelding spreekt dan bijvoorbeeld die andere biopic "The Man who knew Infinity" die ik gisteren zag
Een sterk script, heel levendige scenes uit de beeldhouwerswereld van rond 1900, filmisch zeker op punt, mooie muziek maar bovenal een verbluffende acteerprestatie van Isabelle Adjani (onvergetelijk sinds "L'Eté Meurtrier").
Bruno Nuyttens eerste langspeelfilm vanuit de regiestoel was beslist een voltreffer, niet om het minst trouwens door de gepassioneerde inzet van Adjani.